ads

افزايش 35 درصدی آمار طلاق در هرات

مسئولان نهادهاي اجتماعي وحقوق بشر در ولايت هرات مي گويند:” موارد طلاق در اين ولايت به سبب خشونت هاي فاميلي افزايش يافته است.” عايشه زني حدود 50 ساله است كه براي گرفتن طلاق دخترش به محكمه هرات آمده است. او می گوید:” دخ

نویسنده: The Killid Group
25 حمل 1390
افزايش 35 درصدی آمار طلاق در هرات

مسئولان نهادهاي اجتماعي وحقوق بشر در ولايت هرات مي گويند:” موارد طلاق در اين ولايت به سبب خشونت هاي فاميلي افزايش يافته است.”

عايشه زني حدود 50 ساله است كه براي گرفتن طلاق دخترش به محكمه هرات آمده است. او می گوید:” دخترش همواره مورد لت و كوب شوهرش قرار مي گيرد و شوهرش خرچ زندگی اش را تامین نمی کند و با آنكه چند ماه از عروسی اش می گذرد، تاکنون شوهرش به وی اجازه نداده که به خانهء پدرش برود.”

خانـم ثريا دقيقي مسئول بخش حمايـت از زنان دفتر كميسيون مستقـل حقوق بشر در هرات مي گويد:” موارد طلاق درسال 1389 خورشيدي حدود 35 در صد نسبت به سال 1388 افزايش يافته است.

به گفتهء خانم دقيقي، در سال 1388حدود 64 قضیهء طلاق درمحكمه ثبت شده بود، اما در سال 1389 از 481 قضيهء فاميلي كه به محكمه هرات ارجاع شده 112 مورد به طلاق انجامیده است.

قضاوت پوه مولوي فضل الوهاب “فضلي” رئيس محكمهء استيناف ولايت هرات، افزايش آمار طلاق را تاييد كرده مي گويد:” به دليل افزايش معتادين، ازدياد بيكاري و فقر و همچنین به این خاطر که برخي از مردان نمي توانند نفقهء زنان خود را تامين كنند، مراجعهء زنان به محکمه، براي جدايي ازشوهران شان در مقايسه به سال هاي گذشته افزايش يافته است.

با اين حال کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات می گوید، رشد آگاهي زنان نسبت به حقوق خویش و تحکیم قانون، از عوامل اصلی افزایش طلاق در این ولایت است .

خانم دقیقی می گوید كه ازدواج هاي اجباري و زير سن قانوني و وجود خشونت‌ها عليه زنان، باعث ازیاد مراجعهء زنان به محکمه براي طلاق شده اند.

خانم ثريا پاكزاد مسئول دفتر “نداي زن” در هرات نيز خشونت هاي فاميلي، ازدواج هاي اجباری، اعتیاد و غیبت شوهران را از دلایل عمدهء تقاضای طلاق از سوی زنان درهرات مي داند.

خانم پاكزاد همچنان می گوید:” به علت نزدیکی هرات به كشور ایران و سطح نسبتا بالای تحصیلات زنان، آمار طلاق در هرات بسیار بالاتر از سایر نقاط کشور است.

به باور خانم پاكزاد، زمانی که بنا به دلایلی، اختلاف نظرها در  خانواده به وجود می آید، به تدریج تداوم زندگی بین دو زوج به بن بست منتهی شده و زوجین در نهایت طلاق را به عنوان آخرین راهء حل برای نجات از بحران می پندارند.

در همين حال آگاهان امور معتقدند كه ولايت هرات بيش از هــر ولايت ديگر؛ شاهد طلاق و تفريق مي باشد.

از يكسو بسياري از زناني كه از مهاجر ت برگشته اند، تحمل این وضعیت برایشان غیرقابل پذیزش است  و از سوي ديگر، هرات نسبت به هر ولايت ديگر، داراي اقتصاد بهتر بوده و زنان این ولایت، خواسته های بلند و چشم و هم چشمی های ناپسندی هم  دارند.

بانو ناديا “متين” وكيل مدافع موضوعات جزايي و فاميلي در هرات نيز فقر اقتصادي و افزايش اعتياد را ازعوامل عمدهء ازدياد طلاق در اين ولايت عنوان مي كند.

خانم متين مي افزايد:” برای حل  بحران موجود در جامعه، نیاز است که آگاهی مردان نسبت به حقوق زنان و آگاهی زنان نسبت به حقوق خودشان به طور معقول و سنجیده برنامه ریزی شود و بصورت عقلانی به پیش برود تا به تدریج بتوان از میزان طلاق های بی مورد جلوگیری کرد.”

شماري از زنان در هرات، دليل طلاق خویش را خشونت بيش از اندازهء مردان مي‌دانند و مي‌گویند كه هنوز هم خشونت عليه زنان ادامه دارد.

آنها مي گویند، ازسوی همسرانشان كه معتاد به مواد مخدرهستند، مجبور به کار و تامین هزینهء اعتیاد آنها می شوند.

این در حالیست که مولوی سيد احمد حسيني عضو شورای علما و روحانیون هرات مي گويد:” دین اسلام در شرایطی که شوهر دارای مرض صعب العلاج باشد، نطفه نداشته باشد، مرض ساری داشته باشد و یا بنا  به دلایل موجه، ادامهء زندگی امکان نداشته باشد، طلاق جانبین را مجاز دانسته است.

آقاي حسيني ازدواج را مطابق احکام اسلام ازصلاحیت های قطعی زن و طلاق را از صلاحیت های مرد دانسته مى گوید، ازدواج بخاطر اینکه شروع یک زندگی مشترک است، باید با رضایت زن انجام شود و طلاق به دلیل اینکه شوهربه زن مَهرمي دهد و سررشته یک زندگی را فراهم مي نمايد، از صلاحيت مرد است و طلاق بدون دليل موجه، سبب خشم خداوند مي شود.

به باور آگاهان امور،ً ازدواج اجباری، تفاوت سنی زن و شوهر، زندگی مشترک با خانوادهء شوهر، خشونتهای درون خانوادگی، اعتیاد و فقر از مهمترين عوامل افزايش تفريق و طلاق زنان در هرات محسوب می شوند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA