ads

مهاجران افغان، قربانی بی‌توجهی‌ها

“حكومت افغانستان بـه دلیـل بی‌اعتمادی بالای جامعه بین المللی در خصوص حمایت دوامدار از افغانستان، به ایران و پاكستان تمكین می كند.”

نویسنده: The Killid Group
18 جدی 1389
مهاجران افغان، قربانی بی‌توجهی‌ها

هفتۀ‌‌ قبل یــــكی از شبكــــه هــــای تلویزیونی خصوصی، نوار ویدیویی را پخش كرد كه شماری از مهاجران افغان در سرحد ایران را نشان می داد كه بر روی جاده ای كشته و تــــعدادی هم به حالت زخمی  روی جاده افتاده اند.

در این نوار ویدیویی كه نشان می دهد شماری از مهاجران افغان در یــــك منطقۀ‌‌ سرحدی میان افغانستان و ایران با حضورداشت نیروهای ایرانی در محل، در حالت بدی قرار داشته ،تعدادی كشته و شماری هم در حالت نزع به سر می بردند، خشم مردم و نهادهــــای حقوق بشر در افغانستان را بر انگیخته است.

در این  نوار ویدیویی نشان داده شده كه سربازان ایرانی در نزدیك این اجساد ایستاده اند، بی‌تفاوت و با خنده و تمسخر به اجساد و مجروحین نگاه می كنند. ‌ ‌

اگر چه سفارت ایران در كابل این نوار ویدیویی را جعلی خوانده است، اما كشتار، بدرفتاری و خشونــــت با افغان های مهاجـر در ایران، موضوعی بوده كه بارها خشم مردم افغانستان را در پی داشته است.

احمد یكتن از شهریان كابل در این مورد می گوید: ” دیدن تصویر رقت بار افغان های مهاجر در سرحد ایران  واقعاً تكان دهنده است . این عمل ایرانی ها خلاف قوانین اسلامی و بشری است. هیچ مسلمانی  این عمل را انجام نمی دهد. باید دولت  ما در این زمینه اقدام جدی نموده و عاملان آن را به چنگال قانون بسپارند.” ‌ ‌

همچنان نهادهــــای حقوق بشردر كشور ضمن محكــــوم نمــــودن این عمل نظامیان ایــــرانی می‌گویند، این یــــک عمل جرمی می باشد كه باید مورد بررسی قرار گیرد.

محمد منیر خاشی مسئول نظارت و بررسی از تخطی های حقوق بشر، عملكرد دولت افغانستان را در این خصوص ضعیف پنداشته ومی گوید: “كمسیون مستقل حقوق بشر بالای حكومت افغانستان فشار خواهد آورد تا این موضوع را جداً پیگیری كند.”

او می افزاید كــــه دولت مطابق به قانون اساسی مكلفیت دارد تا از تمام حقوق اتباع خود در خارج از سرحدات افغانستان نیز حمایت نموده و باید در حل مشكلات مهاجــــران افغان بــــا كشورهای میزبان، از طریــــق مجرای دیپلوماتیك رسیدگی نماید و همچنان جامعۀ‌‌ جهانی نیز بالای دولت های میزبان فشار وارد كند تا اصول و رفتارهای پذیرفته شدۀ‌‌ بین المللــــی را در قبال مهاجران رعایت و عملی كنند.”

كارشناسان مسایل سیاسی، ضعف دولت افغانستان را علــــت عمدۀ‌‌ ادامۀ‌‌ خشونت ها و بدرفتاری های مقام های ایرانی با افغان های مهاجر، می دانند.

فضل الرحمن اوریا كارشناس مسایل سیاسی می‌گوید: “در افغانستان دولتــــی به معنای واقعی  وجود ندارد كه بالای آن حساب شود. ما به نام دولت داریم . در حقیقت دولــــت ما به یك شركت سهامی می ماند كــــه در این شركت، جاسوسان معلوم الحال در بخش رهبری  نصب اند و آنان را در درون كشور ما، به نفع ایران استعمال می‌كنند.”

در همین حال ، خواستیم در این زمینه نظر وزارت امور خارجه و یا سخنگوی ریاست دولت را داشته باشیم، اما ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه و مسئولان دفتر مطبوعاتــی رئیس جمهور، از اظهار نظر در این مورد خودداری كردند. ‌ ‌

صدیق الله توحیدی مسئول دیده بان رسانه ها می‌گوید: “حكومت افغانستان بـه دلیـل بی‌اعتمادی بالای جامعه بین المللی در خصوص حمایت دوامدار از افغانستان، به ایران و پاكستان تمكین می كند.”

او افزود، تلاش حكومت افغانستان این است كه به هر طریق ممكن سعی كند تا در یك همگرایی و ایتلاف منطقوی قرار داشته باشد كــــه هر گاه نیروهای بین المللــــی از كشور خارج شوند در كنار كشورهای همسایه، امرار قدرت را در دست داشته باشد. با توجه به این مسئله، متاسفانه این برنامه خام است و بنابر تجارب گذشته، هیچگاه این دو كشور همسایه به صورت مشخص، استقرار صلح و رفاه را در افغانستان به نفع خود نمی بیند. ‌ ‌

قابل یاد آوریست كه این نوار ویدیویی در حالی منتشر می شود كه چند روز قبل، وزیر عدلیۀ‌‌ كشور در خصوص مهاجران افغان كه در ایران به اتهام جرایم مختلف از قاچاق مواد مخدر محكوم به اعدام شدند، از عدم همكاری ایران به منظور دسترسـی افغانستان، به فهرست افغان های زندانی انتقاد كرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA