ads

پس‌گيري املاک غصب‌شدهٔ دولتی در هرات

صدها جريب اراضي غصب شده دولتي از چنگ زورمندان و غاصبان زمين در ولايت هرات خارج شده و به تصرف دولت در آمده است.  

نویسنده: The Killid Group
7 جدی 1389
پس‌گيري املاک غصب‌شدهٔ دولتی در هرات

 

صدها جريب اراضي غصب شده دولتي از چنگ زورمندان و غاصبان زمين در ولايت هرات خارج شده و به تصرف دولت در آمده است.

مسئولان رياست شاروالي هرات مي گويند: بر بنیاد فرمان ريیس جمهور کرزی مبني بر پس‌گيري اراضي غصب شده دولتي، روز گذشته اين روند از ناحيه دوازدهم شهر هرات آغاز شد، ناحیه ای كه ظرف چند سال اخير شاهد ساخت و سازهاي بي رويه و خلاف ماستر پلان شهري بوده است.

محمد سليم تره كي، شاروال هرات در گفتگوی ويژه با كليد گفت: اخيرا كميسيون ويژه ای مركب از نمايندهگان نهادهاي دولتي در همين راستا تشكيل شده که روي پس گيري اراضي غصب شده دولتي عملا فعاليت اش را آغاز کرده است.

شاروال هرات خاطر نشان ساخت: ظرف دو روز گذشته علاوه بر تخريب ده‌ها ساختمان غیر قانونی، بیش از پنجصد جريب زمين از تصرف غاصبان و زورمندان خارج شده و قرار است اين روند تا پس گیری کامل نواحی غصب شده ادامه داشته باشد.

در حالی اقدامات جدی برای بازپسگيري اراضي غصب شده دولتي و تخريب ساختمان‌هاي خودسر در ولایت هرات صورت می‌گیرد که برخي مستاجران و مدعیان مالکیت اراضي تخریب شده، به شدت از این عملكرد مقامات دولتي انتقاد می‌کنند.

گل محمد، مالك يكي از ساختمان‌ها در اراضی ای که دولتی اعلام شده اند، هشدار می‌دهد: ساختمانی که او در آن زنده گی می‌کند، دسترنج سالها تلاش اوست و اگر شاروالي هرات اقدام به تخريب منزلش نمايد، دست به هر كاري خواهد زد.

این در حالی است که شاروال هرات پافشاری و مقاومت افراد متمرد و سركش را از چالش‌هاي اساسي اعضای کمیسیون ویژه، برای پس‌گیری اراضی دولتی از دست غاصبان می‌خواند.

غصب اراضي دولتي يكي از چالش‌هاي عمده محسوب مي شود كه بارها از سوي مسئولان دولتي مطرح گرديده است.

بر مبناي اظهارات مسئولان محلي در هرات، هم اكنون بیش از 90 هزار هكتار زمین دولتي در این ولایت، در تصرف افراد زورمند قرار دارد.

با این حال انجنير محمد اسلم جمشيدي، مدير عمومي املاك رياست زراعت هرات، با بيان اين كه در اين اواخر حدود 17 هزار جريب زمین غصب شده دولتي در ولسوالي كهسان، مجددا به تصرف دولت درآمده گفته است: كميسيون پس گيري اراضي غصب شده، در تلاش است تا اين روند را با شدت هر چه تمام‌تر پي‌گيري نمايد.

با آن كه مسئولان محلي از تصرف مجدد هزاران جريب اراضي غصب شده دولتي و ادامه این روند با جدیت بیش از پیش خبر می‌دهند، كارشناسان با اشاره به نفوذ و قدرت غاصبان زمين در حکومت، به عملی شدن کامل این طرح، زیاد خوشبین به نظر نمی رسند.

گفته مي شود در حال حاضر حدود 3 میليون جريب زمين دولتي، در سراسر كشور توسط افراد زورمند غصب شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA