ads

چشمهٔ شفا؛ شفا دهندهٔ بیماری‌ها

در ساحهٔ پایین تپهٔ معدن سمنت، در قسمت شمالی شهر پلخمری، مردان و زنان زیادی منتظر اند تا نوبت حمام کردن در حمامی ابتدایی که در این محل دورافتاده ساخته شده است را بیابند.

نویسنده: The Killid Group
23 قوس 1389
چشمهٔ شفا؛ شفا دهندهٔ بیماری‌ها

در ساحهٔ پایین تپهٔ معدن سمنت، در قسمت شمالی شهر پلخمری، مردان و زنان زیادی منتظر اند تا نوبت حمام کردن در حمامی ابتدایی که در این محل دورافتاده ساخته شده است را بیابند.

این حمام به شکل ابتدایی در هشت اتاق محدود (چهار مردانه و چهار زنانه) کنار هم ساخته شده و اتاق های این حمام با وسایل بسیار ابتدایی و اندک مجهز می باشند که در حدود چند صد متری سرک عمومی کابل – مزارشریف واقع شده است.

آبی که در این حمام استفاده می شود از میان کوه معدن سمنت جاری است. باشندگان محل منبع این آب را چشمهٔ به نام شفا یاد می کنند و باور دارند که آب این چشمه، بیماری های جلدی را درمان می کند.

یکی از کسانی که تازه از حمام بیرون شده و در آفتاب با آیینه کوچک و شانهٔ دستی موی های سرش را زینت می دهد، مالک نام دارد و مدعی است که از کودکی با آب این چشمه حمام می کند و در کودکی به مرض جلدی ‏مبتلا بوده که بعد از مراجعه به این حمام بیماریش به کلی از بین ‏رفته است، می گوید: “پدرم در بند2 (ساحه مشهور پلخمری) کارگر بود، خیلی خورد ‏بودم که تمام جانم بخار کشیده بود، مرا به چشمهٔ شفا آوردند و با شستن جانم، تمام بخارها از بین رفت، ‏بعد از آن همیشه به چشمهٔ شفا می آیم، هر کارم اگر ترک شود، حمام کردن در این چشمه را هرگز ترک نمی کنم.”

ترکیب آب چشمهٔ شفا با آب های عادی فرق دارد، گویی با این آب ‏نمک مخلوط شده باشد. هم چنان حرارت آب این چشمه با تفاوت کلی از آب های عادی در زمستان بسیار ‏گرم و در تابستان سرد می شود. در گوشهٔ این حمام، پارک ‏تفریحی نیز ساخته شده و آن عده از کسانی که منتظر نوبت اند، در این پارک وقت می گذرانند. یکی از باشندگان ولایت بغلان که منتظر دریافت نوبت استحمام است، می گوید که چند بار قبل نیز در اینجا حمام کرده است. او گفت از ‏بیماری جلدی وی دکتران عاجز مانده بودند، ‏ولی بعد از چند بار حمام در چشمهٔ شفا، در حال شفا یافتن است.

محمد حکیم نیز یکی دیگر از کسانی است که به شفا بخش بودن آب چشمهٔ ‏شفا اعتقاد دارد. او که از مناطق دور دست شهر پلخمری است، همیشه ‏فاصله زیادی را برای حمام کردن، می پیماید. او ‏دربارهٔ آب و حمام چشمهٔ شفا گفت: “این چشمه آب خوب و گرم ‏دارد، مدت زیادی بود که به مرض جلدی مبتلا بودم، اما بعد از چند بار حمام ‏در چشمه صحت یاب شدم.”

‏ ‏شماری نیز که شفا بخشی آب این چشمه را ندیده اند، ولی بنا بر ‏تعریف های دیگران از شفا بخش بودن آب این چشمه آگاهی حاصل کرده و به این حمام آمده اند تا همه چیز را از نزدیک ببینند.

مرضیه ‏یکی از جمله کسانی می باشد که در جریان سفر به مزار شریف در ساحهٔ چشمهٔ شفا، منتظر است تا کودک خود را که حساسیت جلدی دارد با آب این چشمه شستشو دهد. وی که تا حال تجربهٔ از شفا بخشی این چشمه را ندارد، می گوید که توصیف این آب را از دوستانش شنیده است و حالا به همین منظور منتظر نوبت است. وی همچنان افزود: “همسایه ای ما که طفلش ‏مریضی جلدی داشت با آمدن به این چشمه صحت یافت. من هم به ‏امید آمده ام که کودکم صحت یاب شود، زیرا چندین بار نزد داکتر مراجعه نموده ام.” ‏

این چشمه یکی از جاهای تاریخی ولایت بغلان است که قدامت تاریخی صدها ساله ‏دارد.‏ این محل در کنار ساحات باستانی سرخ کوتل، یکی از محلاتی است که از شهرت فراوان برخوردار بوده و کسانی که از این حمام استفاده می کنند، همانند حمام های عادی دیگر، پول پرداخت می کنند و این حمام سالانه از سوی شاروالی پلخمری به اجاره داده می شود.

جمال الدین کسی است که این حمام را از شاروالی پلخمری برای یک ‏سال حدود نیم ملیون افغانی اجاره کرده است. او دربارهٔ سابقهٔ ‏تاریخی و اعتقاد مردم بغلان نسبت به این چشمه می گوید: “در همین جا ‏یک زیارت به نام خواجه کمال است، نیاکان ما حکایت کرده اند که در زمان جنگ میان مسلمانان و کفار، خواجه کمال شمشیرش را به زمین زده و این چشمه پیدا شده است، می گفتند که وقتی در این جنگ زخمی های مسلمانان در این چشمه داخل می شدند، همه جراحت شان شفا می یافت. این چشمه در زمستان آب گرم دارد و در تابستان آب ‏سرد. مردان و زنان زیادی روزانه این جا می آیند و عواید خوبی برای ما دارد.”

چشمهٔ شفا در بیشر ساحات کشور مشهور است، اما اجاره دار این حمام می گوید که حتی از خارج کشور نیز برای استحمام به این حمام می ‏آیند وعده یی هم آب این چشمه را به شکل تبرک، با خود می برند.‏

چشمهٔ شفا از کوهی سرچمشه می گیرد که معدن سمنت نیز در این کوه وجود دارد، با اینکه شماری زیادی از مردم به این نظر اند که این چشمه به شکلی طبیعی شفا بخش است و به آن به دید یک مکان مقدس می نگرند، اما تعدادی هم به این نظر اند که وجود معدن سمنت که از ترکیب چندین مادهٔ کیمیاوی تشکیل می شود، ممکن یکی از عواملی شفا یابی بیماری های جلدی باشد. اما در مورد اینکه کدام یک از این گفته ها دقیق است، تا حال تحقیق صورت نگرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA