ads

جهاني شدن سنگ مرمرهرات

معدن سنگ مرمرهرات كه از ولسوالي اوبه آغاز شده و تا ولسوالي چشت در 180 كيلومتري شرق هرات امتداد یافته است، توسط سكتورخصوصي استخراج ميگردد.  

نویسنده: The Killid Group
12 سرطان 1389
جهاني شدن سنگ مرمرهرات

معدن سنگ مرمرهرات كه از ولسوالي اوبه آغاز شده و تا ولسوالي چشت در 180 كيلومتري شرق هرات امتداد یافته است، توسط سكتورخصوصي استخراج ميگردد.

دولت ايتاليا به تازه گی با فابريكه داران بخش خصوصي سنگ مرمر ولايت هرات وعدهء همكاري داده است.

به گفته برخی از فابريكه داران سنگ مرمر در هرات، دولت ايتاليا متعهد شده است تا در قسمت توليد، استخراج و پالش سنگ مرمر دستگاه های مدرن و پيشرفته را در اختيار متشبثین خصوصي قرار داده و زمينه توليدات با كيفيت را براي شان مهيا سازد.

احمد ارش ناصر مسوول عمومي بخش شركت سرمايه گذاري معادن در هرات مي گويد که هم اكنون كارساختن فابريكهء جديد روي دست است كه با تكميل و آغاز بکار آن، سنگ مرمرهرات بصورت فني و با نورم و استندرد جهاني  استخراج و بعد از پالش، به بازارهای جهاني  صادر خواهد شد.

به گفته وی با تلاشهای زیادی که جریان دارد، امید است تا سنگ مرمرهرات در كوتاه  مدت  جايگاه از دست رفته اش را دو باره بدست آورد.

در حال حاضر به نسبت نبود امكانات پيشرفته، سنگ مرمر افغانستان به خارج انتقال میگردد و بعد از پالش و برش، دوباره وارد كشور گرديده و به قيمت بلند بفروش ميرسد.

سنگ مرمرچشت ولایت هرات كه از مرغوب ترين سنگ هاي معدنی بشمار ميرود، توانسته در بين 53 كشور دارندهء سنگ مرمر جهان مقام خاصی را از آن خود سازد.

همكاري دولت ايتاليا در حالي اعلام گرديد كه توليد كنندگان سنگ مرمر، از ورود انواع سنگهاي مشابه در بازارهاي هرات شکایت داشته واین کار را از دلايل اصلي كاهش توليدات شان مي دانند.

توريالي غوثي يكتـــن از فابريكه داران مي گويد:” اگر واردات سنگ هاي بي كيفيـــت از كشورهاي خارجي، بخصوص همســـايه ها گرفته نشود، نمي توانيم توليدات داخلـــي را رشـــد دهيم.”

اما مسوولين رياست معادن و صنايع هرات به این باورند كه همكاري های کشور ایتالیا، نه تنها در معرفي و شناخت سنگ مرمر هرات موثر می باشد، بلكه در چگونگی استخراج، بازار يابي  و جلوگیرِی واردات بیرونی تاثيرات مثبت خواهد داشت.

انجينيرميرمحمدعتيق مدير استخراج معادن و مواد ساختماني رياست معادن و صنايع هرات، با بيان اينكه هم اكنون دو نوع سنگ مرمر سفيد و آسماني از معادن ولايت هرات استخراج مي گردد گفت:”روند استخراج اين معادن در سه نقطه جريان داشته و قرار است در آيندهء نزديك كار استخراج معدن چهارمی نيز آغاز گردد.”

اقاي حسيني واضح ساخت كه استخراج اين معادن بشكل سيم برش صورت ميگيرد ودر حال حاضر طرق انفجاري درين معادن هيچگونه كار بردی ندارد.

طبق گفته مسوولان رياست معادن و صنايع، استخراج سنگ مرمر بر مبناي قرار داد هاي 10 ساله صورت گرفته كه هر شركت مي تواند تا 10500 متر مكعب سنگ را استخراج  نمايد.

اين شركت ها در بدل استخراج في تن سنگ مرمر از 700 تا  1500 افغاني را براي دولت مي پر دازند، در حاليكه في تن سنگ مرمر هرات هم اكنون به مبلغ 40 دالر آمریکایی در بازارهای پاكستان خريد و فروش ميگردد.

كارشناسان امور اقتصادی عقيده دارند، با توجه به اینکه سنگ مرمرهرات از ويژه گيهاي خاصي بر خوردار است، اما نتوانسته در با زارهاي جهاني جايگا ه خود را بدست آورد.

نصيراحمد فرهمند از كارشناسان اقتصادي، همكاري دولت ايتاليا را گامي بسوي صنعتي شدن سنگ مرمرهرات خوانده و معتقد است كه با عملي شدن اين تعهدات، سنك مرمر افغانستان جايگاه از دست رفته اش را باز يابد.

بنابرمعلومات ارایه شده ازسوی ریاست معادن و صنایع هرات، قرار ارزیابی های انجام شده درسال ١٣٥٥ چهار نوع سنگ مرمر “سفید، نباتی، ابره و گرانیت” با کیفیت بالا درچشت شریف به طول نیم کيلومتر وعرض صد متر و ظرفیت نه و نیم ملیون مترمکعب  تشخیص گردیده است.

اما مطالعاتى که اخیرا درآن منطقه صورت گرفته، طول این معادن را اضافه از بیست کیلومتربرآورد نموده است.

عواید کنونی سنگ مرمر كشورحدود 15 ملیون دالر آمریکایی در سال تخمین زده شده است در حاليكه مقامات مي گويند اگر در قسمت معادن سنگ مرمر افغانستان سرمایه گذاری صورت گیرد، عواید این صنعت ممکن است سالانه به 450 ملیون دالر آمریکایی افزایش یابد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA