ads

افزایش صادرات سنگ مرمر

تاکنون 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در افغانستان شناسایی شده است و شمارمعادن سنگ مرمر در این کشور نزدیک به 70 معدن می رسد.  

نویسنده: The Killid Group
12 سرطان 1389
افزایش صادرات سنگ مرمر

تاکنون 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در افغانستان شناسایی شده است و شمارمعادن سنگ مرمر در این کشور نزدیک به 70 معدن می رسد.

سخنگوی اداره توسعه صادرات افغانستان درمصاحبه با خبرگزاری صدای افغان گفته است، در حال حاضر 80 درصد سنگ مرمر در کشور، به صورت غیر فنی استخراج می شود. این مقامات می افزایند که استخراج سنگ های قیمتی به وسایل پیش رفته و مدرن ضرورت دارد. به گفته ادارهء توسعه صادرات،  نبود سرمایه گذاری کافی برای استخراج این سنگ، دلیل اصلی کمبود صادرات آن خوانده می شود.

سنگ مرمر اکثرا به شکل خام و بدون پروسس از افغانستان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می گردد. از این سنگ در افغانستان نیز برای ساخت صنایع دستی و تزیین سنگ فرش های خانه ها استفاده می شود.

معادن خوگیانی ننگرهار و چشت ولایت هرات بزرگترین منبع استخراج این نوع سنگ ها می باشند. به گفتهء مسوولین وزارت معادن، در افغانستان بیش از 40 نوع سنگ مرمر وجود دارد.

احمد جاوید رییس ادارهء انکشاف صادرات افغانستان درین مورد می گوید:” سنگ مرمر در چند سال آینده یکی از اقلام عمدهء صادرات خواهد بود.” به گفتهء وی تا سال 2015 صادارات آن به 450 ملیون دالر افزایش خواهد یافت.

آقای جاوید علاوه کرد:” سنگ مرمر افغانستان در کشورهای اروپایی، روسیه و ایران علاقمندان بسیار دارد و با صادرات بیشتر آن بازار خوبی  پیدا خواهد کرد.”

به گفتهء آقای جاوید، به دلیل کم  توجهی و نبود سرمایه گذاران  کافی در این بخش، استخراج این سنگ ها به کندی پیش میرود و فقط چند فابریکهء کوچک در قسمت استخراج سنگ مرمر در ولسوالی چشت ولایت هرات ، جلال آباد ولایت ننگرهار مشغول فعالیت می باشند و به همین دلیل صادرات آن کم بوده و تا حال به حدی نیست که یک قلم عمدهء صادراتی را تشکیل دهد.

پیش از این سنگ مرمر به شکل غیر حرفهء و با انفجار دادن معادن توسط مواد منفجره اسخراج می شد اما اکنون از استخراج بی رویه این قلم صادراتی جلوگیری شده است.

همچنین آقای جاوید اظهارداشت: “فعلاً سنگ مرمر به شکل قبلی، مثل انفجار و دینامیت گذاشتن استخراج نمی گردد بلکه به شکل مدرن و ماشینی برش شده و استخراج می شود.

رییس ادارهء انکشاف صادرات افغانستان همچنان یاد آور شد که پیش از این سنگ مرمر افغانستان کمتر در نمایشگاه ها در معرض نمایش قرار داده می شد ولی این اداره بعد از این تصمیم دارد تا سنگ مرمر افغانستان را بیشتر در معرض دید کشورهای منطقه و جهان قرار دهد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA