ads

جوانان از بیکاری رنج میبرند

شماری ازکارگران در هرات می گویند كه اگر جامعه جهانی  با پالیسی موثر، شرایط كار و فرصت های شغلي را مهيا نسازد معضل بیکاری درهرات بیشتر خواهد شد .  

نویسنده: The Killid Group
16 جوزا 1389
جوانان از بیکاری رنج میبرند

شماری ازکارگران در هرات می گویند كه اگر جامعه جهانی  با پالیسی موثر، شرایط كار و فرصت های شغلي را مهيا نسازد معضل بیکاری درهرات بیشتر خواهد شد .

محمد رفيق شهيررئيس شورای “متخصصان” ولايت هرات به این بارو است که جامعه جهانی در راستای فراهم نمودن فرصت های شغلي با دولت افغانستان هماهنگی ندارد و هم چنین مسوولين دولتی نيز در اين راستا  ضعیف و ناتوان هستند.

قرار اظهارات آقای شهیر؛ مشكلات اساسی كه نيروی كار درکشور ما با آن مواجه می باشد، بيكاری است كه این مسئله سبب مهاجرت جوانان و پيوستن آنان به گروه های مسلح طالبان و مافيای مواد مخدرنیز میگردد .

غلام دستگير يكی از كارگران می گويد:” هرچه تلاش می کنم بيشتر از هفت الی هشت روز در هرماه كارپيدا كرده نمي توانم .”

وی  همیشه از اول صبح تا ظهر در چوکها مينشيند تا كاری بچنگ آورده  و لقمه نانی برای خانواده اش تهيه كند، اما از روزها نااميد و با دستان خالی به خانه برمی گردد.

این جوینده ای کارکه مسووليت تأمين مصارف خانوادهء  شش نفری اش را به دوش دارد می گويد درهرماه حدود سه هزارافغاني كار مي كند که کفایت زندگی اش را نکرده و بقيه مصارف خانواده اش را از طريق قرض تامين مي نماید.

درحال حاضر، بيشتر از60 درصد متقاضيان كار درافغانستان  بيكاراند و در صورت گسترش چنین وضعیت، بیشتر جونان به کشورهای همسایه برای پیدا کردم کار رجوع خواهند کرد.

به گفتهء كارشناسان؛ عدم حمايت دولت از سکتورهای خصوصي در راستای ايجاد فابريكه های توليدی و صنعتی از ديگر عوامل عمدهء افزايش بيكاری در هرات محسوب می شود.

در همین حال،  برخي از شهروندان هرات مي گويند كه  مشكل بيكاري و فقر، اکنون تبديل به بحران جدي شده و موانع عمده را در راستای تأمين امنيت و اجرایی برنامه هاي انكشافي و بازسازي بوجود آورده است.

سلطان احمد با شندهء ناحيه دوم شهرهرات؛ راه اندازي پروژهاي زيربنایي و زراعتي را یکی از راهای ایجاد اشتغال و مصروفیت جوانان میداند.  به باور وي هرگاه پروژه هاي سرك سازي، بند ، نهر و زراعت در جريان بيافتند، بدون شك معضل بيكاري بمراتب کاهش خواهد یافت.

یکی از کارگران که در چوک هرات ایستاده و  وسایل کار در دست دارد می گوید:” من خودم تکلیف معده دارم. ماهانه باید دو تا سه هزار افغانی دوا مصرف کنم، تنها نان آور خانوادهء هشت نفری خودم هستم، کارنیست؛ حیران استم که خرج دوا و نان خانواده را ازکجا کنم.”

وی زیاد علاقه ندارد تمام سوالهای ما را پاسخ بگوید، چون هرلحظه به چهارسمتش متوجه اشخاصی که به دنبال کارگرمی آیند می باشد، درجواب این سوال که هر روز میتواند کار به دست آورد؟ خندید وگفت:” اگه ما هر روز کاربدست آوریم پادشاه  استیم، کار نیست، نرخ کار هروز پایین می آید، کارگران هر روز درچوک اضافه می شوند.”

اظهارات اين شهروندان در حالي بيان مي شود كه مسوولين رياست  كار و امور اجتماعي، شهدا و معلولين از ايجاد مشاغل جديد در آيندهء  نزديك خبر ميدهند.

بصيره محمدي رئيس كار و اموراجتماعي درهرات ميگويد:” رياست كار و امور اجتماعي پروگرام هاي را روي دست دارد كه  با عملی شدن آن تا حدی نرخ بيكاری كاهش خواهد يافت.”

اما گزارش سازمان ملل متحد، نشان می دهد که ملیاردها دلار کمک شده به این کشور ظرف سال های اخیر، نتوانسته تغییر اندكي را در زندگی  مردم افغانستان ایجاد کند. براساس این گزارش، طی سال های اخیر، ۳۵ ملیارد دلار به افغانستان کمک گردیده، اما هنوز بیش از هفتاد درصد مردم این کشور در فقر به سرمیبرند  و كمتر بكار دسترسي دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA