ads

گسترش اعتیاد دربلخ

اعتیاد به مواد مخدر، نگرانی های جدی خانواده ها را به بار آورده است. درسال قبل آمار معتادان در بلخ  110 هزارتن اعلان شده بود؛ درحال حاضر، با وجودیکه سروی دقیق از افراد معتاد صورت نگرفته، اما گفته می شود این آمار به چندین برابرافزایش یافته است. داکترمبین سلطان خیل مسوول شفاخانه بیست بستر معتادان […]

نویسنده: The Killid Group
11 جوزا 1389
گسترش اعتیاد دربلخ

اعتیاد به مواد مخدر، نگرانی های جدی خانواده ها را به بار آورده است.

درسال قبل آمار معتادان در بلخ  110 هزارتن اعلان شده بود؛ درحال حاضر، با وجودیکه سروی دقیق از افراد معتاد صورت نگرفته، اما گفته می شود این آمار به چندین برابرافزایش یافته است.

داکترمبین سلطان خیل مسوول شفاخانه بیست بستر معتادان به مواد مخدرمیگوید :” آمارمعتادان به مواد مخدرحد اقل به 250 هزارتن رسیده؛ ولی این آمار دقیق نمی باشد و امکان دارد که مجموع معتادان در بلخ ، نزدیک به 300 هزارنفر باشد.”

اینکه چه عوامل در افزایش معتادان نقش دارد، داکترمبین  به دسترسی معتادان به مواد مخدر اشاره می کند ومیگوید:”عوامل زیادی در ازدیاد یافتن افراد معتاد وجود دارد؛ نخستین مسئله، موجودیت هرنوع ماده مخدره درشهر می باشد.”

به باور وی، هرگاه مواد مخدر را معتادان به آسانی بدست آورند، روند تداوی و وقایه نیز به مشکلات جدی مواجه می شود.

آقای مبین، کم کاری ارگانهای امنیتی وبی توجهی وزارت مبارزه با مواد مخدر را در عدم کنترل فروش آزاد مواد مخدر سبب اصلی این کار میداند. دراین مورد چنین اظهارمی نماید: “پشنهاد های جدی را به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و داخله برای کنترل فروش مواد مخدر مطرح ساختیم، ولی تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.”

درهمین حال، عبدالروف تاج آمرامنیت قومندانی امنیه ولایت بلخ میگوید که آنان بصورت جدی علیه قاچاقچیان مواد مخدر و فروشنده ها عمل می کنند؛ وی چنین اظهارمیدارد:” تا اکنون در حدود 15 تن از قاچاقچیان را گرفتار نموده  و به زندان فرستاده ایم.”

داکترمبین ازآمارتکان دهندهء خبرمی دهد، وی گفت :” طبق سروی های قبلی هفتاد الی هفتاد وپنج درصد باشنده گان ولسوالی های کلدار، شورتپه و دولت آباد معتاد عنوان شده اند اما اکنون در ولسوالی های یادشده این آمار به چندین برابر افزایش یافته است.”

آنچه که برنگرانی مسوولین شفاخانه بیست بستر معتادان افزوده است، تداوی سنتی با مواد مخدراست که درمیان اهالی این ولسوالیها رواج دارد.

قرار اظهارات این داکتران؛ خانواده ها برای تداوی امراض چون سینه بغل، جان دردی و استخوان دردی از تریاک استفاده می کنند؛ ازاینکه خانواده ها به قالین بافی مصروف اند، برای خوابیدن اطفال خویش به انها تریاک میخورانند.

داکتران این شفاخانه میگوید :” مهاجرت افغانها به کشورهای همسایه، بخصوص ایران نیز مشکل جدی است؛ ازمجموع افرادی که به شفاخانه تداوی معتادان درمزارشریف مراجعه نموده اند، اکثریت آنها، کسانی اند که درکشور ایران مهاجر بوده و درهمان جا به مواد مخدر به ویژه تریاک روی آورده اند.”

شفیع محمد؛ یکی از معتادان ولایت بلخ است وی میگوید:” ده سال قبل که جوان بودم  و تازه عروسی کردم، رفتم به ایران؛  درآنجا همراه با صاحب کارم تریاک می کشیدم؛ ازایران چیزی نیاوردم، همهء پولی که کارنموده بودم مصرف تریاک نمودم، حالا خانواده ندارم؛ فقط  دخترم را یک بار دیدم که درخانه پدرکلانش زنده گی میکند.

شفیع ادامه میدهد :” شنیده ام که زنم تصمیم گرفته شوهر دیگر بگیرد، من نمیخواهم که به خانه بروم فرزندان کاکایم نیز نمی خواهند که مرا درخانه ببیند.”

نقیب الله؛ معتاد دیگری است که او نیز در ایران معتاد شده است. او دیگر آن مرد سابق خانوده اش نمی باشد؛ همیشه سر را میان دو زانو قرارمیدهد؛ مادرش حالت  پسرش را که می بیند سخت ناراحت و نگران می شود. مادرش درتلاش بهبودی و صحت نقیب الله است؛ نقیب الله که دیگر مرد خانواده بحساب نمی آید، چنین میگوید:” دیگربدبخت شدم، زندگی با فرزندان و خانمم معنی ندارد.”  نقیب الله را هیچ چیزبه اندازه بدست آوردن تریاک و پودر خوشحال نمی سازد . وی همواره درتلاش بدست آوردن یک مقدارپول است، تا پودر و تریاک بدست آورد. شبها وقتی به خانه برمیگردد، با پرخاش از خانواده اش تقاضای پول دارد؛ مادر نقیب میگوید:”  هیچ چیزی درخانه باقی نمانده نقیب، تمام ظروف، فرش و حتی زیورات خانمش را دزدیده  و پودر خریده است.”

همایون 44 ساله که با جمعی از معتادان دیگر درخرابه های قبرستان دشت شور تجمع می کنند، میگوید که آنان  مواد مخدر را خیلی به آسانی بدست می آورد.

همایون نگرانی نیز دارد. این نگرانی را چنین اظهار می کند:” اگر جاهای فروش تریاک و مواد مخدر را به دیگران نشان دهیم، فروشنده ها دیگر ما را مواد نمی دهند.”

درهمین حال داکترمبین سلطان خیل میگوید:” طی سال 1388خورشیدی،1049 مراجعه کنندهء معتاد داشتیم و حدود چهارصد نفر ازاین جمع را تداوی نموده ایم.” البته این تعداد نسبت به مراجعه کننده گان خیلی ناچیز است اما این شفاخانه تنها بیست بستر برای تداوی معتادان دارد. داکترمبین ضمن قبول خدمات اندک این مرکز، خواستار آنست که شفاخانه یاد شده به صد بستر ارتقاء یابد تا بتوانند به صورت موثر و گسترده عمل نمایند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA