ads

چرا قندهار؟؟؟

بر بنیاد گزارش هاي تایيد ناشده، تا كمتر از يك ماه ديگر عمليات اميد از سوي سربازان افغان و ناتو در قندهار آغاز خواهد شد ولی ولی پيش از آن باشنده گان اين ولايت با موج خوشنت باري از ناامني ها، انفجار ها، ترور كارمندان دولتي و سران قومي مواجه شده اند.    

نویسنده: The Killid Group
27 ثور 1389
چرا قندهار؟؟؟

 

بر بنیاد گزارش هاي تایيد ناشده، تا كمتر از يك ماه ديگر عمليات اميد از سوي سربازان افغان و ناتو در قندهار آغاز خواهد شد ولی ولی پيش از آن باشنده گان اين ولايت با موج خوشنت باري از ناامني ها، انفجار ها، ترور كارمندان دولتي و سران قومي مواجه شده اند.

گروه طالبان در پاسخ به عمليات اميد كه مرحله اول آن به منظور جمع آوري معلومات و اطلاعات استخباراتي آغاز يافته عملياتي را زير نام (الفتح) در قندهار و ساير مناطق راه اندازي نموده و از يك ماه به اين سو بيش از 20 كارمند دولتي و سران قومي را درين ولايت ترور كرده اند.

با آنكه مقام هاي محلي قندهار از نتايج عمليات ديگري زير نام همكاري درين ولايت كه چندي پيش گزارش هايی مبني بر متوقف شدن آن نيز منتشر گرديد خوشبين به نظر ميرسند ولی ديده ميشود كه تهديدات مخالفان مسلح تاثيرات ناگواري بر فعاليت هاي نهادها و موسسات كمك كننده وارد کرده است.

علاوه بر ان رفتن دختران به مكتب، فعالیت خبرنگاران و رسانه هاي محلي و روند تجارت نيز در قندهار باچالش هاي جدي ای مواجه شده است.

از سوی دیگر براي نخستين بار پس از 9سال سازمان ملل متحد كارمندان اش را ازين ولايت چندي پيش خارج نمود كه اين خود دستاوردي براي طالبان پنداشته ميشود.

خالد پشتون نماينده مردم قندهار در ولسي جرگه ميگوئيد، با گذشت هر روز وضعيت در قندهار به وخامت ميگرايد.

به گفته او همه روزه اين ولايت شاهد ترور يكي از بزرگان قومي يا كارمندان دولتي و نهادهاي خارجي بوده و نفوذ شبانه طالبان در شهر در حال گسترش است.

اين در حاليست كه مقام ها در دفتر مركزي آيساف در كابل عمليات اميد را متفاوت تر از عمليات نظامي ای ميدانند كه در مارجه ولايت هلمند صورت گرفت.

جنرال ستنلي مك كریستال قومندان عمومي نيروهاي خارجي در افغانستان گفته است، عمليات در قندهار شامل يك پروسه درازمدت و همه جانبه بوده كه احتمالا پایان آن يك سال را در برمیگيرد.

جنرال جوزف بلاتس سخنگوي آيساف نيز گفته است كه مشكل قندهار تنها با عمليات نظامي حل نه ميگردد. وی افزوده است:”براي پروسه قندهار ما سربازان بيشتري خواهيم داشت علاوه از آن براي انجام فعاليت هاي سياسي، اقتصادي و انكشافي نيز نياز به زمان داريم و اين يك پروسه است و بايد براي نتايج و تاثيرات آن انتظار كشيد”.

قندهار مركز اصلي طالبان در زمان حاكميت اين رژيم به شمار ميرفت علاوه بر آن مقام هاي امريكائي معتقدند، اين ولايت مدتي زيادي در كنترول سازمان القاعده بوده و به گفته آنها حتي بخشي ازحمله تروريستي يازدهم سپتمبر بر دو برج سازمان تجارت جهانی امریکا در نيورك نيز در قندهار سازماندهي  شده بود.

قندهار كه دومين ولايت بزرگ در افغانستان محسوب می شود از اهميت زيادي براي هر دو طرف درگير برخوردار بوده و اكنون هدف نخست نظامي براي هردو جناح به حساب ميائيد.

به باور ناظران اوضاع، حضور احمد ولي كرزي برادر ريس جمهور، كه ريس شوراي ولايتي قندهار است نيز با مزاج قومندانان ايساف براي راه اندازه عمليات سازگاري نداشته و اتهامات زيادي عليه او از طریق روزنامه هاي امريكايي از جمله دست داشتن در قاچاق مواد مخدر، سؤ استفاده از صلاحيت و قانون شكني مطرح شده است.

توني ويت سخنگوي نماينده ملكي ناتو در افغانستان به اين باور است، براي حل مشكلات قندهار بايد فساد و بي عدالتي موجود در حاكميت محلي از بين برود.

او ميگويد:”پروسه سياسي قندهار نه درمدت چند هفته، بلكه حتي ممكن است ماه ها  به درازا بينجامد”.

بخاطريكه اين موضوع بسیار پيچيده است اينجا تنها ولي  كرزي نيست بلكه زورمندان و قانون شكنان ديگري نيز هستند. اقوام مختلفي دراين منطقه وجود دارند، اعتبار دولت فعلي افغانستان به خاطرفساد و ناركارائي در اين ساحه زير سوال رفته است”.

جنرال مك كريستال و مارك سيدول سفير ملكي ناتو، ملاقاتي با آقاي كرزي داشتند كه دراين ملاقات، روي موضوعات مهمي بحث و گفتگو صورت گرفت.

واضح است رئيس جمهوركرزي ميداند كه وي بايد درمورد چنين موضوع سخت و مهمي درست و سنجیده تصمیم بگیرد. البته اين اقدام نه تنها در مورد قانون شكنان و زورمندان خواهد بود بلكه بايد شامل تمامي مقام هاي محلي كه درانجا هستند، شود”.

در حال حاضر تعداد مجموعي سربازان افغان و خارجي در قندهار به 12هزار و 2صد تن ميرسد كه شامل 5هزار و 3صد سرباز امنيتي افغان و 6هزار و 9صد سرباز خارجي ميگردد.

ولی مقام هاي ناتو ميگويند كه اين رقم تا ماه پايان سال جاري ميلادي با افزايش بيش از 5هزار سرباز خارجي و 3هزار نيروي امنيتي افغان به 21هزار تن خواهد رسيد.

دگروال مايك دان كيني از مقام هاي قومنداني ناتو در كابل مي گوئيد، حملات تروريستي در قندهار از سال 2006 تا 2009 ميلادي سه برابر افزايش يافته است

او هچنان علاوه كرد:” قندهار يك ولايت بسیار مغلق بوده كه از ديد ما  با چهار مشكل اساسي مواجه است. حكومت ضعيف و در مقابل قانون شكنان قدرتمند در انجا حاكميت دارند، بي عدالتي و بي انصافي اقتصادی نيز در انجا حكم فرما بوده، تعداد كساني كه پول داروقدرتمند هستند كم و كساني كه فقير هستند بيشتر است”.

اين افسر نيوزرلندي كه تحقياتي زيادي در مورد قندهار انجام داده افزود:” قندهار خانه معنوي طالبان است ازين جهت دهشت افگني به صورت مغلق و ارتجاعي آن نيز در انجا شديدا ادامه دارد هم چنان يك ساختار مغلق قومي و قبيله اي نيز در انجا موجود است با توجه به بي عدالتي اقتصادي تفاوت زيادي در ميان سرمايه داران قدرتمند و مردم عادي وجود داشته و درين ولايت حمايت بيش از حد از شبكه ها و گروه هاي خاصي صورت ميگرد به گونه مثال افراد مربوط به يك قوم در قندهار نظر به اقوام ديگر بيشتر مورد حمايت قرار ميگرند”.

با اين همه در حاليكه نيروي هاي خارجي از تدابير جدي براي جلوگيري از تلفات ملكي خبر ميدهند نگراني ها از احتمال كشتار غير نظاميان در عمليات قندهار وجود دارد.

بسم الله افغان مل يكي از سناتوران ولايت قندهار در مشرانو جرگه ميگويد:” مردم نميتوانند باور كنند كه درين عمليات به انان آسيب نخواهد رسيد”.

بادرنظرداشت تحولات اخير، ميتوان گفت، ماه جون سالجاري ميلادي، براي باشندگان ولايت قندهار، سرنوشت ساز خواهد بود.

به عقیده کارشناسان اكنون ساكنان قندهار به دو چيز مي انديشند: اميد براي رهایي از خشونت ها و مظالم جناح هاي درگير؛ و نگراني از احتمال تلف شدن در جريان اين عمليات.

آنچه براي تحقق يكي ازين دو احتمال، پاسخ ميگويد، نتايج اوليه عمليات “اميد” است كه تا اواسط تابستان سال جاري بايد انتظار آنرا كشيد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA