ads

استقبال چشمگیر از کرزی در واشنگتن

بحث روی سفر کرزی به واشنگتن و دیدار او با سران ایالات متحدۀ امریکا از هفته ها در رسانه های داخلی و خارجی تیتر های مهمی را میساخت.  

نویسنده: The Killid Group
26 ثور 1389
استقبال چشمگیر از کرزی در واشنگتن

بحث روی سفر کرزی به واشنگتن و دیدار او با سران ایالات متحدۀ امریکا از هفته ها در رسانه های داخلی و خارجی تیتر های مهمی را میساخت.

مخصوصا که در بحبوحۀ این سفر جدل های تندی از سوی کرزی در مخالفت با امریکایی ها مطرح و نارضایتی عمیق خود را از دست زدن ماموران امریکایی در امور داخلی دولتش ابراز میکرد.

اما امریکایی ها این تندگویی ها را نادیده گرفته و بالاخره این سفر در 19 ثور صورت گرفت. کرزی که این  سفر را برایش سرنوشت ساز حساب می کرد، لذا دوازده مقام ارشد دولت افغانستان که وزرای خارجه، داخله، مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع، رییس امنیت ملی ، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد اداری را شامل این هیئت کرد.

استقبال از کرزی و هیئت همراه او در واشنگتن خیره کننده بود، زیرا امریکایی ها گفته اند که از برخورد گذشته نسبت به کرزی، نتیجۀ خوب نگرفته اند و هم باید برای چهار سال دیگر با کرزی کارکنند، چون التراتیوی برای جاگزینی او ندارند و باید از او به عنوان یک شریک خوب در قضایای افغانستان و منطقه استقبال نمایند.

شاید هم امریکایی ها متوجه شده باشند که برخورد های نامناسب با کرزی،  او را بیشتر به سوی ایران و روسیه میراند، در حالیکه او با دوستی و حمایت امریکایی ها به قدرت رسیده و نباید این حمایت را نیمه راه گذاشت و تقدیم مخالفان کرد.

هیئت افغانی درین سفر به پنج گروپ کاری تقسیم و در موارد مختلف که شامل ستراتیژی امریکا در افغانستان است، کار کرده، وزیر خارجۀ امریکا در اولین دیداربا کرزی و هیئت همراه او  اعلان نمود که در پنجسال آینده برای دولت افغانستان پنج ملیارد دالر کمک خواهد کرد تا در بخش های زراعت، صحت، معارف، مبارزه علیه مواد مخدر و پیشرفت زنان به مصرف برسد.

وزیر خارجۀ امریکا که تعیین کنندۀ اصلی سیاست  خارجی امریکاست، بازهم درین دیدار اعلان نمود که امریکا بعد ازین افغانستان را هرگز رها نخواهد کرد، در صورتیکه نیرو های امریکایی از افغانستان خارج شوند، بازهم افغانستان را به عنوان یک شریک در منطقه حمایت خواهد کرد و اشتباه گذشته تکرار نخواهد شد،از نظر او امنیت افغانستان و ایالات متحده چنان باهم گره خورده که تا سالها برای تامین این امنیت باید میان ایالات متحده و افغانستان کار متحد ومشترک صورت بگیرد و قطعاً این همکاری تا زمانیکه تروریزم از میان نرود، پا برجا بماند. نا امنی در افغانستان به معنی تهدید امنیت  امریکا و دوستان بین امللی او میباشد.

همچنان درین سفر، امریکا به کرزی اطمینان داد که در سال آینده صلاحیت دولت افغانستان در تصمیم گیری برای انجام عملیات نظامی و مصرف پولی اضافه تر خواهد شد، چیزیکه کرزی همیشه ازان شکایت داشت و نارضاتی اش را درین دو مورد هرگز پنهان نمی کرد.

درین حال امریکایی ها به کرزی و هیئت همراه او گفتند که برای امریکا در افغانستان امنیت خوب، انکشاف و توسعۀ متوازن، دولت داری خوب و مصالحه با مخالفانی که القاعده را محکوم و قانون اساسی افغانستان را قبول کنند، مهم بوده و ستراتیژی بعدی امریکا حول این چهار محور میچرخد. اینکه درین چهار مورد چرا حکومت داری خوب که از چند ماه به اینسو  محراق جدل های سران امریکا با حامد کرزی  را می ساخت، در ردۀ سوم قرار گرفته، بازهم تمکین بیشتر ایالات متحده با کرزی و هیئت همراه او درین سفر را نشان میدهد که همه چیز بسیار سنجیده عنوان شده و تلاش صورت گرفته است تا فضای پر تنش گذشته بران سایه نیافکند.

اما بسیاری از ناظران سیاسی در امریکا و افغانستان  به این باورند که کرزی در مدت اقامتش در کاخ سفید به اشکال گوناگونی  به خاطر برطرف کردن فساد در اداره اش زیر فشار مقامات امریکایی قرار میگیرد.

زیرا این واقعیت را اوباما و حواریون بر قدرت  او درکاخ سفید پذیرفته و به عقیدۀ آنان تبدیل شده که تا زمانی در دولت افغانستان تغییرات ریشه ای به وجود نیاید و فساد و بیکفایتی از دامن آن زدوده نشود، نه عملیات نظامی، نه باز سازی و نه مصالحه با مخالفان نتیجۀ در پی خواهد داشت.

ایکانبری سفیر امریکا در عراق زمانی گفته بود که هیچ امکانی وجو ندارد که با بودن کرزی در راس قدرت بتوان از محو فساد و دولت داری خوب چیزی بر زبان آورد، اما با این سفر و این استقبال ایکانبری گفته است که میشود با کرزی به عنوان یک طرف خوب کار کرد.

درین سفر یکبار دیگر ستراتیژی امریکا باز نگری شده و به این خاطر بسیار مهم ارزیابی میگردد، اما آنچه مربوط به قضاوت مردم افغانستان است  به این صحبت ها و ارزیابی ها تا زمانیکه در وضعیت زندگی خود تغییر ملموسی را احساس نکنند، باور نکرده و آنرا مانند گذشته حرف های میدانند که با جملات شیرین  بیان میشود، اما در عمل چیزی به دامن شان نمیریزد.

چیزیکه مقامات امریکایی در سال های اخیر آنرا دانسته و به این خاطر اوباما، جو بایدن، کلینتون،  مک کریستال و ایکانبری تاکید بر کفایت و ظرفیت دولت افغانستان و محو فساد در آن را دارند. چیزیکه درین شش ماه با تمام لبیک گفتن های کرزی، تغییر اندکی را هم  نمیتوان دید.

این معیار، کارآیی و عدم کارآیی دولت کرزی را در چهار ونیم سال بعد محک میزند که اگر این دولت به محو فساد و کفایت و ظرفیت لازم نرسید، نه تنها مردم افغانستان بیشتر ازین به مخالفان خواهند پیوست که چانس دموکرات ها برای ماندن دور بعد  در کاخ سفید نیز با آزمون سختی رو به رو خواهد شد.

این واقعیت را سران دولت اوباما خوب میدانند و به این خاطر در صورتیکه هزار بار از کرزی استقبال افسانوی در واشنگتن صورت بگیرد ،اما در عمل به این خواست ها جواب مثبت داده نشود،  در آینده تحمل کرزی و چهار صد نفر پیرامون او، برای امریکایی ها قابل قبول نخواهند ماند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA