ads

جرگه و چشم انداز ثبات در افغانستان

دولت افغانستان تصميم قطعي دارد تا جرگهء مشورتي را براي دستيابي به راه هاي رسيدن به صلح و ثبات برگزار كند. داكتر فاروق وردگ وزير معارف در كابينه آقاي كرزي در راس كميته اي قرار دارد كه قرار است جرگه اي را در ماه ثور سال جاري، در كابل برگزار كند.

نویسنده: The Killid Group
14 حمل 1389
جرگه و چشم انداز ثبات در افغانستان

دولت افغانستان تصميم قطعي دارد تا جرگهء مشورتي را براي دستيابي به راه هاي رسيدن به صلح و ثبات برگزار كند. داكتر فاروق وردگ وزير معارف در كابينه آقاي كرزي در راس كميته اي قرار دارد كه قرار است جرگه اي را در ماه ثور سال جاري، در كابل برگزار كند.

كميتهء تدارك جرگهء مشورتي ملي صلح؛ چند روز پيش دربيانيه اي اعلام كرد در اين جرگه، كه ماه ثور در تالار لويه جرگه در پوهنتون پوليتخنيك كابل برگزارمي گردد، بالغ بر 1200 تن شركت مي كنند تا راه هاي رسيدن به صلح و ممكن سازي مصالحه با طالبان را جستجو كنند.

اين تحركات، نشان مي دهند كه دولت افغانستان در اين مسير، حركت جدي را شروع كرده و اين تصميم و اراده وجود دارد كه مصالحه به هر صورت ممكن، امكان پذير گردد. در مورد اينكه مصالحه مي تواند مشكلات موجود در افغانستان را پايان دهد، نظر مناسب و مساعد مردمي نيز وجود دارد.

هشت سال گذشته نشان داد كه با جنگ، نمي توان صلح را در افغانستان برقرار كرد. عليرغم اينكه در اين هشت سال؛ هر ساله حضور نيروهاي بين المللي در افغانستان افزايش يافته و در كنار آن، شمار نيروهاي امنيتي داخلي شامل اردو و پوليس ملي نيز بيشتر شده؛ اما ديده مي شود كه طالبان نيز مقابلهء خود را شديد تر كرده و وضعيت امنيتي، در بسياري از ولايات جنوبي كشور را مختل كرده است.

اين روزها حتي اوضاع امنيتي در شمال كشور نيز دستخوش تحول گرديده است. وزارت دفاع ملي اعلام كرده كه از تاريخ هفتم حمل، عملياتي را در ولايت هاي سرپل و جوزجان آغاز كرده است. به اساس خبرهايي كه در رسانه ها به نشر رسيده، در بغلان نيز عمليات مشابهي انجام شده است. اين عمليات ها يك چيز را ثابت مي كند و آن اينكه اوضاع امنيتي در افغانستان در هشت سال گذشته، رو به بهبود نرفته است.

اين وضعيت و اين شرايط، باعث گرديده تا اهميتي براي همگان به وجود بيايد و آن اينكه بايد از طريق راه هاي ديگري غير از جنگ به دنبال صلح گشت. اين انديشه سبب شده تا موضوع مصالحه و مذاكره به شكل جدي به ميان بيايد. از همين رو هم دولت افغانستان، آن را اعلام كرده و هم مردم نسبت به آن اعلام مخالفت نكرده اند و از همه مهمتر اينكه بسياري از كشورهاي منطقه و حتي كشورهاي مرتبط با افغانستان نيز آن را به نحوي مورد تاييد قرار داده اند.

 آنچه باعث گرديده است تا مصالحه از طرفداري برخوردار باشد، اين است كه در مصالحه خسارات احتمالي كمتر از جنگ است. در جنگ و در تبادل آتش، مردم كشته مي شوند؛ اما در مصالحه، چنين تصوري وجود ندارد. زيرا مصالحه، مجادله فكري و منطقي است؛ اما جنگ مجادلهء نظامي و مبادلهء آتش و مرمي است كه با فير و در تبادل آن، غيرنظاميان نيز قرباني مي شوند.

اهميت انگاري به مصالحه، باعث گرديده است تا برخي از جناحهاي موجودي كه در مخالفت با دولت قرار دارند نيز وارد اين گود شوند. در اين ميان ديده مي شود كه حزب اسلامي افغانستان، تحت رهبري گلبدين حكمتيار كه در گذشته از برخورد مسلحانه با دولت كابل حمايت مي كرد و برآن تاكيد داشت، اكنون روي ديگر خود را نشان داده و با اعزام يك هيئت با صلاحيت به كابل، به فضاي موجود پيوسته و به عبارت سياسي تر به چراغ سبز آقاي كرزي جواب مثبت داده است.

حضور هيئت حزب اسلامي در كابل، نشان مي دهد كه گروه هاي سياسي افغانستان نيز از مصالحه بي توجه نمي گذرند و به آن اهميت قايل هستند. برخي از كارشناسان سياسي، به اين باوراند كه پيوستن حزب اسلامي به مصالحه، باعث مي گردد تا فضاي ايجاد اعتماد شكل گيرد و به بدنهء طالبان نيز تاثير كند.

اگرچه طالبان در اين روزها تشكيلات خود را ترميم كرده و افرادي را به عنوان معاونان جديد ملا محمدعمر انتخاب كرده اند كه سابقهء محبوسيت را نيز داشته و ارادهء جدي براي مقابله با دولت دارند؛ اما اين ذهنيت وجود دارد كه اگر حزب اسلامي و دولت، به توافق برسد و از سوي ديگر جرگهء مشورتي نيز راهكارهاي موثري را پيدا كند، طالبان نيز خود را ناچار به تسليم شدن در برابر اين فضا ببينند.

تنها مانع در اين راه، برخورد نامعلوم و مبهم و پيچيدهء پاكستان مي باشد. با اينكه پاكستان در صورت ظاهري، خود بار بار از مصالحه و مذاكره ميان طالبان و دولت طرفداري كرده و حتي در برخي از موارد، آن را پيشنهاد كرده است؛ اما بعد از دستگيري ملا عبدالغني معروف به “برادر” در شهر كراچي، خبرهايي به نشر رسيد كه اين كار با انديشهء اخلال بر مذاكره ميان دولت افغانستان و گروه طالبان، صورت گرفته است.

به نظر مي رسد يكي از ضرورياتي كه بايد به آن اشاره كرد، ايجاد اقدامات ديپلماتيك از سوي دولت افغانستان براي شفاف كردن روابط پاكستان و سياست آن كشور در مورد مصالحه و مذاكره با طالبان است. دولت افغانستان بايد در كنار اينكه سياست هاي داخلي خود را براي برگزاري جرگهء مشورتي صلح ادامه مي دهد، مساعي ديپلماتيك خود براي موافق ساختن پاكستان با اين پروسه را نيز ادامه دهد؛ تا انگيزه هاي لازم منطقه اي، در حمايت از اين موضوع به وجود بيايد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA