ads

فرهاد دريا؛ هنرمند جهاني

“فرهاد دريا”؛ هنرمند موفق و مشهور افغانستان است كه شهرتش نه تنها در داخل كشور، بلكه در تمام جهان هنر درخشيده و از مرزها گذشته است.

نویسنده: The Killid Group
1 حوت 1388
فرهاد دريا؛ هنرمند جهاني

“فرهاد دريا”؛ هنرمند موفق و مشهور افغانستان است كه شهرتش نه تنها در داخل كشور، بلكه در تمام جهان هنر درخشيده و از مرزها گذشته است.

فرهاد دريا درسال ۱۹۶۲ميلادي در گذرگاه كابل زاده شد. او از اواسط دههء هشتاد میلادی، شروع به آوازخوانی نمود. سپس با فامیل خود به کندز رفت و هفده سال درآنجا زنده گی کرد.

 زمانیکه در لیسهء عالی “شیرخان” کندز بود، اولین گروه هنری موسیقی را به نام “نیستان” تأسیس کرد و سپس گروه باران را ايجاد نمود كه در اين گروه، شماري از هنرمندان محبوب مانند “وحيد صابري، مختار مجيد، اسد بديع” و ديگران با او بودند. اين گروه،  ابتدا خوب رشد نمود و بر سر زبان هاي مردم افتاد؛ اما بعد از مدتي ازهم پاشيد.

دريا، در سال 1990 میلادی، افغانستان را ترک گفت. ابتدا به جمهوری چک، سپس به جمهوری آلمان رفت و بعد به امریکا و درامريكا هم آرام ننشست و آغاز به كارهاي هنري نمود. او برعلاوهء امريكا، در ديگر كشورهاي جهان كنسرت اجرا نموده و مورد استقبال گرم علاقمندانش قرار گرفته است.

فرهاد دریا؛ به زبانهاي فارسي، پشتو، ازبكي، هزاره گي، اردو و انگليسي آواز می خواند. اولين آهنگ او يك آهنگ كلاسيك بود كه در سال 1358 خواند.

 پس از سقوط رژیم طالبان؛ او اولين هنرمندي بود كه برای اجرای كنسرت به کابل بازگشت. حاصل نخستین سفرش به کابل، آلبوم ”  سلام افغانستان ” بود که مورد توجه علاقمندان آوازش، قرار گرفت.

 فرهاد دریا سفرهاي متعددي به کابل داشته و برنامه های مختلف هنری، از جمله کنسرت کوچه برای کودکان بي سرپرست اجرا کرده و اين كارش، باعث تشويق او از طرف هنرمندان آلماني نيز گرديده است.

وي بعداز آن، آهنگي به نام  “سلام عليك” خواند. اين آهنگ، به چند زبان مختلف جهان اجرا شد و در كابل و ديگر كشورهاي جهان از جمله آلمان، بيشتر مورد استقبال قرار گرفت. اين آهنگ، در حقيقت پيوند شرق و غرب بود كه فرهاد دريا به آن پرداخته بود.

 پس از آن، وي از سوي ملل متحد، به حيث سفير حسن نيت  اين سازمان برگزيده شد.

 فرهاد دریا، دهها آهنگ موفق دارد كه در افغانستان و بيرون از افغانستان  ثبت نموده است. او اکنون از جملهء بهترین آواز خوانان و آهنگسازان افغانستان به شمار میرود.

فرهاد دريا؛ علاوه بر آوازخواني، به اطفال يتيم و بي بضاعت نيز كمك ميكند و به نام “كوچه” يك پروژه نيز دارد، كه بيش از 2000 اطفال يتيم درآنجا تحت آموزش و پرورش وي قرار دارند.

آهنگ جديد او؛ با “مطلع “اين وطن بي ما وطن كي ميشود”، آهنگي است كه  در آن از همه افغانها خواسته شده تا به سوي وحدت ملي گام بردارند.

فرهاد دريا آوازخوان مشهور افغانستان و “پيتر مه فی” آواز خوان موسيقی راک آلمان، با دوازده آوازخوان ديگر از سراسر جهان، طرح پروژه ای را ارائه کرده اند که موسوم به ديدارها يا (Encounters) است. هدف از ايجاد اين پروژه، سفر با موسيقی به نقاطی از جهان است که با مشكلات بشردوستانه، در عرصهء زنده گي اجتماعی روبرو هستند.

فرهاد در يا، از همان آغاز کار هنری اش در طول سه دهه؛ راه ها، شيوه ها و ژانرهای گوناگون موسيقی، از راگ (يکی از مقام های موسيقی کلاسيک هند) به موسيقی راک (يکی از سبک های موسيقی غربی) را تجربه کرده و در هر مرحله ای، در رسيدن به اين هدف، به موفقيت هايی دست يافته است.

 او با توجه به علاقهء عميقی که به مسایل اجتماعی و سیاسی افغانستان دارد، با طرح برنامهء “کوچه”، به افغانستان بر میگردد. دریا، هدف این پروژه را ایجاد آگاهی در سطوح مختلف جامعه و حمايت از کودکان آسيب پذير افغان، ذکر می کند.

دريا، هنرمندي است كه به جهانيان ثابت كرد كه افغانها درعرصهء هنر و موسيقي، از ديگر مردم دنيا كم نيستند و اگر در اين عرصه توجه شود، آنان نيز مثل ساير جهانيان پيشقدم عرصهء هنر خواهند بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA