ads

ضرورت كنترول ورود تیل های بی کیفیت

تیل؛ یکی از ضرورت هاي اولیهء مردم به حساب می آید. با نبود انرژی برق، روزانه صدها هزار لیتر تیل در شهرها و قصبات به مصرف می رسد. نیازمندی شدید مردم به استفاده از تیل، موجب شده تا ورود تیل نیز افزایش یابد.

نویسنده: The Killid Group
24 دلو 1388
ضرورت كنترول ورود تیل های بی کیفیت

تیل؛ یکی از ضرورت هاي اولیهء مردم به حساب می آید. با نبود انرژی برق، روزانه صدها هزار لیتر تیل در شهرها و قصبات به مصرف می رسد. نیازمندی شدید مردم به استفاده از تیل، موجب شده تا ورود تیل نیز افزایش یابد.


دلايل توريد تيل بي كيفيت

دست تنگی مردم نسبت به قیمت خرید تیل، تاجران را برآن داشته تا به ورود تیل های بی کیفیت روی بیاورند. براساس گزارش ها؛ استفاده از تیل های بی کیفیت، سبب گردیده تا دامنهء آلودگی محیط زیست بیشتر از پیش افزایش یابد و امراض تنفسی، روند رو به رشد خود را بپیماید. آنچه در این میان قابل توجه است اينکه چرا از ورود تیل های بی کیفیت جلوگیری به عمل نمی  آید؟

مقامات مسوول ادعا دارند که جلو ورود هزاران لیتر تیل بي كيفيت از بنادر افغانستان را گرفته؛ اما بازهم دیده می شود که تیل های بی کیفیت، در بازارها مورد تجارت و خرید و فروش قرار می گیرند. برخی از مسوولان وزارت تجارت، مقامات ادارهء نورم و استندرد را عامل اصلی ورود تیل های بی کیفیت در بازارهای کشور می دانند؛ اما این مقامات، ضمن رد اتهام مذکور ابراز می دارند که باوجود کمبود وسایل و امکانات جهت لابراتوار کردن تیل ها، همیشه سعی کرده اند جلو تخلفات را بگیرند. به همین دلیل در چندین مورد از ورود تیل های بی کیفیت، جلوگيري کرده اند.

نبود امكانات و فساداداري

اما باید دید چه چیزهایی باعث می شوند که تیل های بی کیفیت در بازارهای افغانستان به فروش برسند؟ آیا نبود امکانات ولابراتوارها باعث می گردد تا کالاهای بی کیفیت، وارد کشور گردند یا اینکه فساد اداری، عامل اصلی  این امر محسوب می گردد؟

شاید هردو امر در این موضوع دخالت داشته باشد. از یکسو امکانات لازم برای کنترول کالاهای بی کیفیت در دست مسوولان مربوطه نمی باشد و از سوی دیگر فساد اداری نیز موجب می گردد تا هرگونه کالای بی کیفیت داخل کشور گردند. متأسفانه فساد اداری، همواره مشکلاتی را در فرایند کیفی سازی کالاها و سالم سازی ادارات به وجود آورده است. دولت علیرغم شعارهایش در مبارزه علیه فساد اداری، نتوانسته این غدهء سرطانی را از جامعه برکند. از این رو، به نظر می رسد عامل عمده در ورود کالاهای بی کیفیت، همین امر بوده باشد.

عدم نظارت بر گمركات

در کنار این مسئله نباید از این نکته غافل بود که حضور دولت در سرحدات و مناطق دوردست از مرکز، از توجه قابل ملاحظه ای برخوردار نمی باشد. تفنگسالاران و برخی از مقامات در ولایات دوردست و سرحدی کشور، با استفاده از قدرت محلی خود دست به اقداماتی می زنند که هیچ ارتباطی با قانون و ارگان های دولتی ندارد. حضور دولت در این ساحات، تنها به حضور فزیکی محدودگردیده و قدرت چندانی در کنترل امور ندارد. به این خاطر عایدات گمرکی نیز مورد حیف و میل قرار می گیرد. حتا در ساحات امن نیز دولت نفوذ گسترده ای ندارد، بلکه ادارات دولتی در دست کسانی قرار دارند که از نفوذ و قدرت محلی و منطقوی برخوردار می باشند. تاجران نیز با استفاده از نفوذ شان برقدرت های محلی، دست به تخلف می زنند و کالاهایی را وارد بازار می کنند که کیفیت لازم را ندارند. این امر، همواره موجب گردیده تا مردم شکایت شان رابه مسوولان برسانند. ازآنجایی که مقامات دولتی، خود در اعمال قدرت شان دچار مشکل می باشند، لذا هیچگونه کنترولی در جهت جلوگیری از کالاهای فاقد کیفیت صورت نمی گیرد.

نبود ظرفيت اداري

علاوه براین عوامل، برخی از کارشناسان عامل دیگری نیز اضافه می کنند و آن اینکه نبود ظرفیت در ادارات دولتی نیز باعث گردیده تا کالاهای بدون کیفیت، وارد بازار معاملاتی شوند. اگر دولت می خواهد جلو این نوع کالاها گرفته شود، باید به ظرفیت سازی در ادارات نیز توجه نماید. تاوقتی ادارات دولتی، ظرفیت کاری شان را بالا نبرند، به مشکل می توان جلو تخلفات از قانون را گرفت. اکثر ادارات دولتی با کمبود ظرفیت دچار می باشند. آن اداراتی که در مناطق دوردست یا ناامن کشور قراردارند، بیشتر از ادارات شهرها دچار ضعف ظرفیتی می باشند.

بنابراین، زمانی دولت می تواند جلو ورود تیل های بی کیفیت را بگیرد که توان ظرفیتی را در ادارات بالاببرد و از سوی دیگر فساد اداری را محو نماید و یا کاهش دهد. در عین حال نفوذ و قدرت خود را برمناطق بیرون از مرکز تشدید بخشد. در این صورت است که می توان انتظار داشت تیل های بی کیفیت، وارد بازار نگردد. البته این نکته نیز نباید فراموش گردد که وجدان میهنی و مردمی نیز می تواند به کنترول درونی تاجر، منجر گردد و سبب شود تا یک تاجر خود از ورود مواد بی کیفیت، جلوگیری به عمل آورد. اگر این کنترول درونی، در تاجران به وجود آید و تاجران در کنار سود و زیان شخصی، به منافع ملی نیز فکر کنند، طبیعی است که هرگز کالای غیراستندارد، وارد بازار نخواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA