ads

یک اثر باستانی 50 هزار ساله در باميان تخريب شد

مقام‌هاي ولايت باميان از تخريب يك اثرباستاني 50 هزار ساله توسط يك شركت ايراني خبر مي‌دهند.

نویسنده: The Killid Group
4 حوت 1394
یک اثر باستانی 50 هزار ساله در باميان تخريب شد

مقام‌هاي ولايت باميان از تخريب يك اثر باستاني 50 هزار ساله توسط يك شركت ايراني خبر مي‌دهند.
حمید جیلیاء، مدیر حفظ آبدات تاریخی و فرهنگی اين ولایت در مصاحبه اختصاصی با کلید گفت که آنان چندين بار به شركت آباد راهان فارس، به صورت كتبي خبر داده بود كه ساحه‌ي مرتبط به اين اثر را تخريب نكند؛ درخواستي كه به گفته‌ي اين مقام، به آن توجهي نشد.
اين شركت مسوولیت قیریزی سرک بامیان – کابل را به عهده دارد. مسوولان اين شرکت به كليد گفته‌اند كه وظیفه آنان تطبیق پروژه سرک، طبق نقشه و پلان کشور ایتالیا بوده و هدف تخريب ساحات تاریخی و فرهنگی را ندارند.
حسین خطیبی، ريیس شرکت آباد راهان فارس گفت که آنان از اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان مکتوبي مبني بر منع كار در اين ساحه تاریخی دریافت نکرده‌اند. وی افزود: «نقشه‌ي را که کشور ایتالیا برای شرکت ما داده است، ما سرک را طبق همین نقشه آماده و قیریزی نمودیم. پس گناه ما چي است؛ هر مشکلي که هست از سوی کشور ایتالیا است.»
از سویي هم، آگاهان امور در این ولایت، اين شركت را به فعالیت‌های سیاسی و جاسوسی متهم می‌کنند؛ اتهامي كه مسوولان اين نهاد آن را تكذيب كرده‌است.
گفته مي‌شود كه روي اثر تخريب شده نقش حیوانات، به ویژه «بزکوهی» و «شیرصحرايی» حكاكي شده‌ است. طبق نظريات باستانشاسان، اين نقش‌ها، نشانه‌‌ عصر سنگ است. اين در حالي است كه جيلياء از وجود اين نوع آثار در ولسوالی یکه‌ولنگ و منطقه‌ي دره فولادی بامیان نيز خبر داده است.
ولایت بامیان، آبدات تاریخی و آثار باستانی زيادي دارد. در همين حال، طبق گزارش‌ها تعدادي از اين آثار و ساحات باستاني توسط زورمندان و قاچاقبران  تخریب و به غارت برده شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA