ads

کشتار افراد زیر سن در برنامه مبارزه علیه مواد مخدر فلیپین

در یک سال گذشته، پولیس فلیپین مرتکب قتل بیشتر از 7000 فلیپینی به جرم دست داشتن در مواد مخدر شده و اکنون لبه‌ی تیغ پولیس این کشور، متوجه اطفال و نوجوانان گردیده است. در نخست، سخنان قاطع رئیس جمهور در مورد اعلام جنگ علیه مواد مخدر،  سبب بلندرفتن میزان محبوبیت وی شد، اما با توجه […]

نویسنده: abdali
1 عقرب 1396
کشتار افراد زیر سن در برنامه مبارزه علیه مواد مخدر فلیپین

در یک سال گذشته، پولیس فلیپین مرتکب قتل بیشتر از 7000 فلیپینی به جرم دست داشتن در مواد مخدر شده و اکنون لبه‌ی تیغ پولیس این کشور، متوجه اطفال و نوجوانان گردیده است.

در نخست، سخنان قاطع رئیس جمهور در مورد اعلام جنگ علیه مواد مخدر،  سبب بلندرفتن میزان محبوبیت وی شد، اما با توجه به اتفاقات خشونت بار و کشته شدن شمار زیاد مظنونین در این پروسه، گفته می شود محبوبیت وی رو به کاهش است.

گزارشگر صدای آسیا می گوید، در یک دره تنگ به نام “ناحیه کالوکن” به سراغ فامیل “سانتوس” رفتم که پسر 17 ساله آنها به اسم “کیان لووید سانتوس” در ماه آگست قربانی برنامه‌ی “مبارزه علیه مواد مخدر” رئیس جمهور “دوترتی” شده است.

خانم “لیووی” عمهء “کیان” مرا به منزل شان رهنمایی کرد. هنگام داخل شدن به خانه مشاهده کردم که “ویوولیتا” مادر بزرگ و  “انتونیو ” پدر بزرگ جوان کشته شده، از طریق تلویزیون بحث چگونگی مرگ نواسه ی شان را در مجلس سنا تماشا می کردند.

“ویوولیتا” مادر کلان 79 ساله “کیان” از مصیبتی که بالای شان آمده است یاد کرده و گفت:” ما خواهان عدالت هستیم. کیان جوان خوب و مرتبی بود. تقریبا ساعت شش شام بود که با یک عدد “ساسچ” آمده برایم گفت، مادر کلان، آیا می توانم با این غذا شکم خود را سیر کنم و برای امتحان فردا آمادگی بگیریم یا خیر؟”

اما همین‌که از منزل بیرون شد، چند ساعت بعد جسد بیجان وی را مشاهده کردم. پولیس ادعا می کند که جوان مقتول در جریان عملیات بر ضد مواد مخدر، بالای پولیس فیر کرد و در آتش متقابل جانش را از دست داد، ولی عمه‌ی “کیان سانتوس” ادعای پولیس را رد نموده می گوید، برادرزاده اش هرگز پولی نداشت تا توسط آن سلاح بخرد.

تحقیقات جنایی و  اظهارات مشاهدین نیز حاکی از آنست که “کیان” بدون سلاح بود، به یقین پولیس وی را کشته و سپس جسدش را در ناحیه بودوباش شان انداخته است. طبق گزارش ناظرین حقوق بشر، از وقتی‌که رئیس جمهور “دوترتی” در ماه جولای گذشته به مقام ریاست جمهوری فلیپین رسیده است، بیشتر از هفت هزار انسان به جرم دست داشتن در فعالیت های مواد مخدر، جان خویش را از دست داده است که البته 3000 تن آن توسط پولیس کشته شده اند.

در همین حال، آقای “مانویل لیم” رئیس شوران محل سکونت “کیان”، وی را جوان خوبی دانسته، ضمن تقاضای تامین عدالت در  بررسی قضیه قتل او،می گوید: “به نظرم، حتی اگر پولیس در مورد وی مشکوک هم بود می توانست موصوف را دستگیر و در قسمتش اقدام درست و قانونی نماید. قابل یادآوری است که بیچاره “کیان” اصلا به سن قانونی نرسیده بود و مواد قانون هم در مورد وی حکم دیگری دارد.”

رئیس جمهور “دوترتی” که در گذشته هدایت اقدامات شدید و قتل های بدون محاکمه را در قسمت دست اندرکاران مواد مخدر داده بود، اکنون فکر می کند اشتباهاتی در زمینه رخ داده است.

او می گوید: “وقتی به چگونگی وقوع رخدادها و سیر حوادث از طریق تلویزیون پی می برم، با خود می گویم باید در زمینه تحقیقاتی صورت گیرد. امکان دارد در جریان یک عملیات یک نفر، دو نفر و یا شمار زیاد مظنونین مواد مخدر دستگیر و جرم شان تثبیت گردد، ضرور نیست همه محکوم به اعدام باشند. بلکه تعدادی نیز  باید محکوم به زندان گردیده روانه محابس گردند.”

قضیه قتل “کیان لووید سانتوس” آخرین نشان از خشونت پولیس در مقابل جوانان نیست، بلکه دو روز بعد از آن، یک جوان 19 ساله دیگر بنام “کارل انجیلو ارنایز” نیز در اثر فیر پولیس به قتل رسید و نوجوان 14 ساله همراهش به اسم “رینالدو دی گازمن” به شدت مجروح شد.

خلاصه از ماه جولای سال پار تا حال،  حد اقل به تعداد 54 نوجوان در عملیات های پولیس جان خویش را از دست داده اند. در همه حال، خشونت های صورت گرفته در پروسه ی مبارزه علیه مواد مخدر در فلیپین، همواره از طرف مجامع بین المللی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

در داخل فلیپین نیز اعتراضاتی علیه این همه کشتار بلند گردیده است. چنانچه خانم “ریسا هانتی ویرووس” یکی از سناتوران این کشور ضمن ابراز مخالفت با تداوم این اتفاقات مرگبار می گوید:  “قبل از این هم، نگرانی های وجود داشت که شماری از جوانان و حتی اطفال قربانی مبارزات حکومت بر ضد مواد مخدر می شوند. بلی، انجام اقدامات خشونت آمیز یکی از بدترین چهره های مبارزه علیه مواد مخدر می باشد. ولی نباید کورکورانه و بدون ملاحظه دقیق و توجه به ریشه های اصلی مسئله،  مانند فقر اجتماعی، هرچه از دست مان برمیآید، انجام دهیم. در هر نوع مبارزه و جنگی که علیه مواد مخدر صورت می گیرد، باید مولفه های حفاظت و حراست از اقشار آسیب پذیر اجتماعی از جمله نوجوانان و اطفال در نظر گرفته شود.”

به تاریخ 16 سپتمبر سال جاری میلادی، سناتوران با تصویب قطعنامه‌ای از حکومت خواستند به کشتار اطفال و نوجوانان زیر سن پایان دهند. در قوانین جزایی فلیپین آمده است، هر گاه اطفال جرمی را مرتکب می شوند باید در جریان تحقیقات، با آنها برخورد شفقت آمیز و محترمانه صورت گرفته محکوم به شکنجه و مجازات غیر انسانی نشوند.

اما خانم “ریسا هانتی ویرووس”، رئیس جمهور فلیپین را متهم به نادیده گرفتن کامل این اصول نموده می افزاید: “حکومت آقای “دوترتی” تمام موازین قانونی در رابطه حقوق اطفال را نادیده گرفته و حتی در قسمت نجات آنهایی که به نحوی به مواد مخدر آغشته شده اند، تدابیر بازدارنده و موثر اتخاذ نکرده است.”

ولی رئیس جمهور و مشاور عدلی وی می گویند، کشته شدن افراد زیر سن زیان هایی است که در راستای مبارزه علیه مواد مخدر در کشور اتفاق می افتد، چون قرار نیست فردی و یا گروهی از مجازات در این مسیر معاف گردد. گفته می شود، میزان محبوبیتی که رئیس جمهور “دوترتی” قبلا میان مردم داشت، در اثر همین کشتارهای کورکورانه رو به کاهش نهاده است.

زیرا اکثر فلیپینی‌ها نگران آن شده اند که روزی آنها و یا فامیل شان نیز قربانی این جریان خواهند شد، حتی کلیسیای کاتولیک فلیپین به عنوان پرنفوذ ترین مرجع، خواهان توقف کشتار بدون محاکمه مردم شده است.

“جورج الدونسو” کشیش شهر “کلوکان” به عوض کشتار مردم، خواهان اقدامات بازدارنده و  احیای مجدد روح و روان معتادین شده می افزاید:  “مرحم گذاری، اقدام مقابل کشتارها است. در واقعیت حفظ جان و حیات مردم ارزش بیشتر دارد و باید سعی گردد اشتباهات گذشته را به شکل ترمیم و مردم را دوباره آماده از سر گیری زندگی اجتماعی شان نماییم، نه اینکه در هر جا و به هر بهانه‌ای به زندگی آنها خاتمه دهیم. فکر نمی کنم با جبر، ظلم و کشتار بتوان به اهداف خویش ولو اگر نیک هم باشند، برسیم.”

در عین حال، کلیساها نیز هر شب سر ساعت 8، ناقوس های خود را در سراسر کشور به صدا درآورده از مردم می خواهند با پرپایی مراسم عبادت به روح کشته شدگان دعا نموده، استدعا کنند این پروسه‌ی خانمان سوز پایان یابد.

مدونا ویرولا – صدی آسیا – شهر کالون، فلیپین

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA