ads

کافی شاپ ها در حوزه غرب مکانی برای قاچاق مواد مخدر و طراحی حملات تروریستی

معلومات کلیدگروپ در حوزه غرب نشان میدهد که عدم ثبت برخی از کافیشاپ ها در قوماندانی های امنیه ولایات حوزه غرب منجر به  دسترسی آسان به مواد مخدر،  فروش تجهیزات نظامی و سازماندهی برخی از جرایم در این مکان ها شده است.

نویسنده: Abdul Malik Atash
27 اسد 1398
کافی شاپ ها در حوزه غرب مکانی برای قاچاق مواد مخدر و طراحی حملات تروریستی

معلومات کلیدگروپ در حوزه غرب نشان میدهد که عدم ثبت برخی از کافیشاپ ها در قوماندانی های امنیه ولایات حوزه غرب منجر به  دسترسی آسان به مواد مخدر،  فروش تجهیزات نظامی و سازماندهی برخی از جرایم در این مکان ها شده است.

براساس ارقام شاروالی ها و قوماندانی های امنیه ولایات حوزه غرب 522 کافیشاپ در این ولایت ها ایجاد شده است که تا اکنون  فقط 110 کافیشاپ مطابق به جواز و تعهد نامه کار می نمایند و بیش از 410 کافیشاپ دیگر به گونه خودسرانه خدمات شان را ارائه می کنند.

طبق آمار فوق، 400 باب کافیشاپ در هرات، 6 کافیشاپ در غور و 6 کافیشاپ دیگر در ولایت فراه هنوز ثبت قوماندانی های امنیه و شاروالی ها نشده اند.

بنا به اظهارات مسئولان، عدم صراحت مواد قانونی جهت جلوگیری از ادامه فعالیت کافیشاپ های بدون راجستر عامل اصلی ثبت نشدن برخی از کافیشاپ ها نزد پولیس بوده است.

برخی از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی حوزه غرب از عدم ثبت شمار زیادی از کافیشاپ ها ابراز نگرانی می کنند.

آنان می گویند که برخی از این مکان ها زمینه دسترسی به مواد مخدر را آسان کرده و همچنان فرصت سازماندهی جرایم تروریستی را فراهم نموده است.

مسئولان قوماندانی های امنیه ولایات غرب نیز می پذیرند که در این مکان ها مصونیت اجتماعی و امنیتی وجود ندارد.

در هرات بیشترین کافی شاپ های بدون جواز وجود دارد

مسئولان قوماندانی های امنیه هرات و فراه می گویند که طی دو سال اخیر 48 واقعه جرمی چون سرقت های مسلحانه، ترور، قتل، فروش مواد مخدر و تجهیزات نظامی در برخی از کافیشاپ های این ولایات سازماندهی و یا هم صورت گرفته است که این کافیشاپ ها ثبت قوماندانی های امنیه نبوده اند.

با این حال قوماندانی امنیه هرات کاپی از تعهدنامه مالکین کافی شاپ ها را در اختیار کلید گذاشته است، نشان میدهد که صاحبان کافی شاپ ها با ثبت و سپردن این تعهد نامه مکلف اند تا  از اعمال خلاف قانون و نامشروع و رفت و آمد افراد مشکوک جلوگیری نمایند.

فرزاد فروتن سرپرست بخش مطبوعاتی قوماندانی امنیه هرات به کلید می گوید که بیشتر از 500 کافیشاپ در این ولایت وجود دارد؛ اما تا هنوز 100 باب آن ثبت قوماندانی امنیه شده است.

آقای فروتن می افزاید که طی سال روان خورشیدی چندین بار اعلامیه از سوی قوماندانی امنیه صادر شده است و از صاحبان کافیشاپ ها خواسته شده تا کافیشاپ های شان را ثبت نمایند.

او واگذاری برخی از کافیشاپ ها از یک فرد به فرد دیگر را یکی از علت های عدم ثبت این کافیشاپ ها عنوان می کند.

فرزاد فروتن هم چنان اضافه می کند که سال قبل ( 1397) خورشیدی 30 شکایت از انجام جرایم سرقت های مسلحانه، ترور و فروش مواد مخدر در این کافیشاپ ها ثبت قوماندانی امنیه گردید که بعد از تحقیق پولیس عاملان این قضایا گرفتار و تحت پیگرد قانون  قرار گرفتند.

آقای فروتن بیان میدارد که با گذشت پنج ماه از سال روان خورشیدی 10 واقعه فروش مواد مخدر مختلف النوع در کافیشاپ ها از سوی پولیس کشف و عاملان  آن بازداشت گردیدند.

فرزاد فروتن تصریح می کند که بعد از این واقعات، به صاحبان کافیشاپ ها هشدار داده شده است که بعد از ساعت 10 شب دیگر اجازه ارائه خدمات را ندارند.

او در کنار این همچنان بر نظارت جدی حوزه های امنیتی تاکید می ورزد که در صورت بروز تخلفات و یا جرایم مختلف از آمران حوزه های امنیتی نیز تحقیقات جدی خواهد شد.

در همین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید:«در برخی از کافیشاپ ها افراد تبهکار جای گرفتند و این موضوع سبب شده است تا این مکان ها به محلات وقوع جرایم مبدل شوند.»

فرهاد با اینکه از وقوع جرایم در این مکان ها جزییات بیشتر نمی دهد؛ اما می افزاید که اداره محلی با همکاری نهادهای دیگر تلاش دارند تا این افراد را شناسایی و در قید قانون قرار دهند.

همچنان سیدمحمد سادات سرپرست اداره مبارزه با مخدر هرات از فروش مواد مخدر در داخل کافیشاپ اظهار نگرانی می کند.

او می گوید که در هر ماه 60 تا 70 تن از فروشندگان مواد مخدر به شمول قاچاقبران از داخل کافیشاپ ها گرفتار و تحت تعقیب قانون قرار می گیرند.

آقای سادات هم چنان علاوه می کند که عدم صراحت قانون درقبال کافیشاپ های که محلی برای فروش مواد مخدر شده اند سبب شده است تابسیاری از کافیشاپ ها بدون راجستر باقی بمانند و هم چنان مکانی برای فروش مواد مخدر باشند.

سیدمحمد سادات خاطر نشان می سازد که بعد از تصویب قانون منع استعمال دخانیات کمیته ای در هرات با حضور نمایندگان اداره های مسئول تشکیل شده است که از روند عرضه خدمات کافیشاپ ها به منظور جلوگیری از فروش و استفاده مواد مخدر نظارت می نمایند.

کافی شاپ های فراه مکانی برای خرید و فروش اسلحه

در کنار نگرانی از فروش مواد مخدر در کافی شاپ های ولایت هرات، در ولایت فراه  فروش مهمات و تجهیزات نظامی نیز در کافی شاپ ها ثبت شده است.

محب الله محب سخنگوی پولیس فراه به کلید گروپ می گوید که در سال 1397 خورشیدی پنج واقعه جرمی و در سال روال خورشیدی سه واقعه جرمی بشمول فروش مواد مخدر در کافیشاپ ها ثبت و عاملان آن قضایا بازداشت گردیدند.

آقای محب هم چنان تاکید دارند که سال قبل دو قبضه نارنجک، مقداری سلاح های مختلف النوع دیگر و شاژور از یک کافی شاپ توسط پولیس بدست آمد که در پیوند به آن سه تن بازداشت شده اند.

به گفته آقای محب این کافیشاپ محلی برای فروش تجهیزات نظامی بوده است.

او هم چنان اضافه می کند که پولیس بارها از فروش مواد مخدر و سازماندهی  حملات تروریستی در داخل کافیشاپ ها جلوگیری کرده است.

سخنگوی پولیس فراه می گوید:«در دو سال اخیر بیشتر از شش کیلو گرام مواد مخدر نوع چرس و شیشه از کافی شاپ ها مربوط به این ولایت  کشف شده است.»

محب الله محب رقم کافی شاپ ها را مشخص نمی کند؛ اما  تاکید دارد که پولیس از تمامی کافیشاپ ها روزانه نظارت می نماید تا از وقوع جرایم مختلف در این مکان ها جلوگیری نماید.

در همین حال نجیب الله ادبیار شاروال فراه به کلیدگروپ می گوید که در این ولایت 9 کافیشاپ وجود دارد؛ اما از این میان تا حال سه کافیشاپ ثبت این اداره شده است.

وی هم چنان می افزاید که 6 کافیشاپ دیگر بیرون از مرکز شهر می باشند و به دلیل تهدیدات امنیتی هم تا کنون این اداره موفق به ثبت آن اماکن نشده است.

غور؛ کافی شاپ ها محل فروش الکول است

طبق معلومات مسئولان محلی و امنیتی ولایت های غور و بادغیس کلیدگروپ دریافته است که کافیشاپ های این ولایات عاری از سازماندهی جرایمی تروریستی می باشند؛ اما محلاتی برای فروش مواد مخدر و مشروبات الکولی استند.

سمیع نژاد سخنگوی پولیس ولایت غور به کلید می گوید در دو سال اخیر حدود 13 کیلوگرام انواع مواد مخدر از داخل کافیشاپ ها توسط پولیس کشف شده است که در پیوند به فروش این مواد بیشتر از 10 تن بازداشت گردیدند.

وی می گوید که در این ولایت 10 کافیشاپ ایجاد شده است؛ اما از این رقم فقط چهار کافیشاپ ثبت قوماندان امنیه شده است.

سخنگوی پولیس ولایت غور دور بودن مسیر و نا امنی را از عوامل اصلی عدم ثبت این کافیشاپ ها عنوان می کند.

آقای نژاد با آنهم تاکید دارد که پولیس با در نظر داشت نظارت های جدی از کافیشاپ ها از فروش مواد مخدر و انجام جرایم تروریستی جلوگیری می نماید.

هر چند عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور تعداد کافیشاپ را اندک میداند اما وی می گوید:«غور از ولایت های می باشد که مسیر ترانزیت مواد مخدر است و در کافیشاپ ها فروش این مواد غیر ممکن نیست.»

آقای خطیبی علاوه می کند که با همکاری نیروهای امنیتی جلو این معضل در طولانی مدت گرفته خواهد شد.

بادغیس 3 کافی شاپ دارد؛ مقامات قروش مواد مخدر را رد نمی کنند

بادغیس در حوزه غرب  از ولایت های است که به نسبت کمتر انکشاف یافته بودن رقم اندکی کافیشاپ دارد.

شیرآغا الکوزی آمر امنیت ولایت بادغیس می گوید که سه کافیشاپ در این ولایت وجود دارد که ثبت قوماندانی امنیه نیز می باشد.

آقای الکوزی بیان می دارد که از فروش مواد مخدر و مشروبات الکولی در این مکان ها گزارش داده شده است؛ اما به دلیل عدم سند با اعتبار تا حال قضیه مشخصی کشف نگردیده است.

با این همه شماری از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی وجود سرگرمی های مضر و تفریح های ناسالم درکافی شاپ ها را نوعی تهاجم فرهنگی عنوان نموده و بنابه آنچه فروش مواد مخدر و طرح ریزی حملات تروریستی در برخی از این کافی شاپ ها میخوانند ابراز نگرانی می کنند.

غلام فاروق مجروح یکی از اعضای ولسی جرگه می گوید که عدم نظارت مسئولان و ثبت نشدن برخی از کافی شاپ ها باعث شده تا مخالفین مسلح دولت از همین محیط ها برای طرح ریزی جرایم تروریستی شان استفاده نمایند.

وی ضمن اشاره به پیامد های منفی فعالیت کافی شاپ ها ازمقام های مسئول میخواهد تا مانع ادامه خدمات این اماکن شوند.

در هیمن حال شاه محمود نعیمی عضو شورای ولایتی فراه نیز هدف فعالیت مراکزی تحت نام کافی شاپ ها را گمراه ساختن نسل جوان عنوان نموده و می افزاید:« شماری از تروریستان و سارقین از محیط کافی شاپ ها برای برنامه ریزی اهداف تخریبی شان استفاده می کنند.»

با این حال  تعدادی از صاحبان کافیشاپ ها در هرات سازماندهی جرایم تروریستی و فروش مواد مخدر را در این اماکن رد می نمایند.

آنان می گویند که بیشتر جوانان اوقات فراغت شان را برای دوری از مشکلات و دغدغه های زندگی در کافی شاپ ها سپری می کنند، شماری دیگر قلیان دود می نمایند و بعضی هم چای و قهوه می نوشند.

شماری از شهروندان  حوزه غرب بارها از فعالیت برخی کافی شاپ ها در هرات انتقاد نموده اند؛ اما اکنون آنچه  این شهروندان را بیشتر از پیش نگران نموده فروش مواد مخدر و مشروبات الکولی و طرح ریزی جرایم  تروریستی در این مکان ها می باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA