ads

کار ساخت بند کمال خان تا سی ماه آینده تکمیل می‎شود

مسوولان وزارت انرژی و آب از پیشرفت 12درصدی کار ساخت بند کمال‌خان در یک سال گذشته خبر می‌دهند. آن‎ها می‌گویند که سرعت کار ساخت بند کمال‌خان، بیشتر از آن است که مسوولان وزارت انرژی و آب برای مسوولان کمپنی‎ قراردادی تقسیم ‌اوقات کاری تعیین کرده‌اند.

نویسنده: asir
17 سرطان 1397
کار ساخت بند کمال خان تا سی ماه آینده تکمیل می‎شود

مسوولان وزارت انرژی و آب از پیشرفت 12درصدی کار ساخت بند کمال‌خان در یک سال گذشته خبر می‌دهند. آن‎ها می‌گویند که سرعت کار ساخت بند کمال‌خان، بیشتر از آن است که مسوولان وزارت انرژی و آب برای مسوولان کمپنی‎ قراردادی تقسیم ‌اوقات کاری تعیین کرده‌اند. آصف غفوری، رییس دفتر مقام وزارت انرژی و آب، می‌گوید که این بند دارای 16متر ارتفاع است و ظرفیت ذخیره آب آن 45 ملیون مترمکعب می‌باشد. به گفته وی، هزینه ساخت بند کمال‌خان، 78.7 ملیون دالر امریکایی در نظر گرفته شده است که از بودجه انکشافی دولت تأمین می‎شود. غفوری، هدف اساسی از ساخت بند کمال‌خان را پیش‎گیری از تخریبات سیلاب‌ها، تنظیم مدیریت آب دریای هلمند براساس معاهده بین ایران و افغانستان و افزایش محصولات زراعتی در ولایت نیمروزعنوان کرد. براساس معلومات این مقام وزارت انرژی و آب، با تکمیل شدن کار ساخت بند کمال‌خان، بیش از 80هزار هکتار زمین‌ زراعتی آبیاری و بیش از 9 میگاوات برق تولید و همچنان برای شمار زیادی از دهقانان زمینه کار فراهم خواهد شد.

کار ساخت و ساز بخش سوم بند کمــال‌خــان در ولسوالی چهاربرجک ولایــت نیمــروز بـه تـاریـخ 31 حمل 1396 آغاز شد. مسوولیت ساخت این بنــد را یـک شـــرکت  تــرکـی به عهــده دارد. مســوولان وزارت انــرژی و آب می‎گوینـــد که کــار ساخت بند کمال‌خــان به ســـرعت پیش می‌رود. آصف غفوری، رییس دفتر مقام وزارت انرژی و آب، می‌گوید از مجموع هزینه 78.7 ملیون دالر امریکایی، تاکنون حدود 22 درصد آن به مصرف رسیده است. به گفته مسوولان وزارت انرژی و آب، عمر ساخت و ساز بند کمال‌خان از آغاز تا ختم پروژه، حدود 42 ماه پیش‎بینی شده است و تاکنون از این مدت زمان، 12 ماه آن سپری گردیده است. غفوری می‎گوید تا 30 ماه آینده کار این بند به اتمام خواهد رسید.

براساس معلومات وزارت انرژی و آب، کار ساخت بند کمال‌خان به هدف مدیرت جریان آب دریای هلمند، حدود 50 سال قبل از امروز در زمان حکومت سردارمحمدداوود خان آغاز شده بود. آصف غفوری می‌گوید براساس نقشه‎هایی که نزد وزارت انرژی و آب موجود است، نشان دهنده آن است که در آن زمان هم کار بسیار ابتدایی بالای بند کمال‌خان صورت گرفته است. غفوری در ادامه افزود: “هرچند کار بند کمال‌خان به سه بخش تقسیم‎بندی شده است، اما واقعیت این است که عمده‎ترین بخش این بند ساختمان آن است که در حال حاضر بالایش کار جریان دارد.”

غفوری از جانب دیگر می‎گوید، یکی از دلایل سرازیر شدن آب‎های جاری افغانستان به کشورهای همسایه، نبود چنین بندها است. وی علاوه کرد در صورتی که بندهای بزرگ آب روی دریاهای کشور ساخته شود، مشکلات مردم از ناحیه کمبود آب زراعتی و نیاز آن‎ها به انرژی برق برطرف خواهد شد. او گفت که در حال حاضر آب‎های افغانستان بدون محاسبه وارد کشورهای همسایه می‎شود و اگر برای جلوگیری از آن تدابیری روی دست گرفته نشود، مردم و دهقانان در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

براساس مطالعات رسمی، افغانستان دارای 77 ملیارد مترمکعب آب می‌باشد که 57 ملیارد آن آب‎های سطحی و 20 ملیارد مترمکعب دیگر آن آب های زیرزمینی است. گفته می‎شود که 75 درصد از مجموع 57 ملیارد مترمکعب آب سطحی، در حوزه‌‌های آبی آمو در شمال و حوزه‌ کابل موقعیت دارد. با این وصف، معلومات رسمی نشان می‎دهد که از مجموع 57 ملیارد مترمکعب آب سطحی سالانه 11 ملیارد مترمکعب آن به پاکستان می‎رود و از مجموع 46 ملیارد دیگر آب‎های سطحی تنها 35 درصد آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‎گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA