ads

چرا میوه وارداتی کنترول نمی شود؟

مسئولان اتاق‌های تجارت در ولایت هرات از عدم کنترل میوه‌های وارداتی در این  ولایت  اظهار نگرانی کرده اند. توریالی غوثی؛ معاون اتاق های تجارت  گفت:” در حال حاضر  میوهء ولایت هرات به بازار کشور عرضه شده است. با آن هم میوه های کشورهای دیگر نیز در بازار به فروش می رسد که این خود باغداران را متضرر می سازد.”

نویسنده: The Killid Group
20 سرطان 1390
چرا میوه وارداتی کنترول نمی شود؟

مسئولان اتاق‌های تجارت در ولایت هرات از عدم کنترل میوه‌های وارداتی در این  ولایت  اظهار نگرانی کرده اند.

توریالی غوثی؛ معاون اتاق های تجارت  گفت:” در حال حاضر  میوهء ولایت هرات به بازار کشور عرضه شده است. با آن هم میوه های کشورهای دیگر نیز در بازار به فروش می رسد که این خود باغداران را متضرر می سازد.”

آقای غوثی افزود:” در حال حاضر 4 کیلو گرام شفتالو به قیمت 25 یا 30  افغانی به فروش می رسد در حالیکه  یک ماه پیش 1 کیلوگرام شفتالو در بازار هرات به مبلغ بیش از 50 افغانی فروخته می شد.”

آقای غوثی علاوه کرد که آنان در چند ماه گذشته پیشنهاداتی را به مقامات دولتی خصوصاً وزارت زراعت و ریاست زراعت ولایت هرات  داشته اند تا تعرفه های حمایتی را برای دهقانان را روی دست گیریند. وی تصریح می کند که ما پیشنهاد کردیم تا  در زمان بازدهی میوه، تعرفه ها را بالا ببرند و زمانی که حاصلات  کم به بازار عرضه می شود تعرفه‌ها را پایین بیاورند. اما از طرف دولت در این باره هیچ نوع تصمیم تا حال گرفته نشده است.

فروشندگان میوه در شهر هرات نیز از عرضه میوه کشور های دیگر در این ولایت نگران بوده و به این باور اند که نبود سرد خانه های مناسب باعث شده تا دهقانان حاصلات شان را به قیمت بسیار ارزان به بازار به فروش برسانند.

سید حسن یک تن از دکانداران “میدان بار میوه” در ولایت هرات است. وی  می گوید که آنها ساعت 6 صبح از دهقانان میوه را خریداری می کنند و باید تا بعد از ظهر همان روز به فروش برسانند در غیر آن گندیده شده دیگر قابل فروش نیست به همین منظور آنان مجبور هستند که به قیمت بسیار ارزان حتی بعضی اوقات به تاوان میوه را به فروش برسانند.

در همین حال، مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات محصولات میوه را در این ولایت نسبت به سال‌های گذشته قناعت بخش می دانند.

بشیر احمد احمدی؛ مدیر ترویج ریاست زراعت و مالداری در ولایت هرات می گوید:” میوه هایی که از باغ های ولایت هرات به دست می آید در بازار این ولایت به فروش می رسد.

آقای احمدی می افزاید:” با آن که در ولایت هرات دو سردخانه به خاطر محصولات زراعتی وجود دارد با  آنهم عدم برق مناسب و پرسونل متخصص باعث شده تا از این سردخانه ها استفاد درست نشود.

غلام نبی حقمل؛ صاحب نظر مسایل زراعتی در ولایت هرات است. وی از دولت می خواهد که واردات تمام محصولاتی را که توسط کشور های خارجی خصوصاً کشور های همسایه وارد افغانستان می شود کنترول جدی نماید و از وارد شدن محصولات مشابه باید به صورت جدی  جلو گیری شود.

به باور وی، واردات محصولات مشابه کشورهای همسایه باعث می گردد که دهقانان از کشت و زرع در ولایت هرات دلسرد شده و از کار دست بکشند و این خود کشور را متضرر می سازد.

این در حالیست که در سال 1390 خورشیدی، محصولات انگور  از باغ‌های ولایت هرات 200 هزار تن تخمین شده و مصارف میوه در ولایت هرات به صورت کل 100 هزار تن در سال پیش بینی شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA