ads

چاپ کتب معارف در مطابع خصوصی

کمبود کتب درسی در ولایت هرات سبب مشکلات ونارضایتی برخی شاگردان از وضعیت موجود گردیده است. مسوولین وزارت معارف دراین ولایت، ضمن قبول بعضی مشکلات، گفته اند که تلاشها برای رفع کمبود کتب جریان دارد و تا اندازهء این نقیصه در مکاتب برطرف شده است.  

نویسنده: The Killid Group
11 جوزا 1389
چاپ کتب معارف در مطابع خصوصی

کمبود کتب درسی در ولایت هرات سبب مشکلات ونارضایتی برخی شاگردان از وضعیت موجود گردیده است. مسوولین وزارت معارف دراین ولایت، ضمن قبول بعضی مشکلات، گفته اند که تلاشها برای رفع کمبود کتب جریان دارد و تا اندازهء این نقیصه در مکاتب برطرف شده است.

این مسوولین مي گويند: ” توزيع كتب درسي براي شاگردان مكاتب شروع شده كه بزودی کمبودها برطرف خواهد شد.”

بصيراحمد اروين طاهري معاون تدريسي رياست معارف هرات؛ در يك گفتگوی ويژه با کلید گفت:” در حال حاضرتمامی شاگردان صنوف اول تا ششم، از داشتن كتب درسی بهره مند می باشند ولی كمبود كتب در صنوف هفتم الی دوازدهم، تا هنوز در برخی مكاتب وجود دارد.”

دلیل عمدهء این نارسایی ها دربخش کمبود کتاب، نبود کتب درسی در ولایت هرات است. مسوولین این ولایت درتلاش اند تا هرچه زود تر امکانات انتقال کتب از مرکز را فراهم سازند.

آقای طاهری درین مورد می گوید:”درآیندهء نزدیک كتاب هاییکه در مركز كشور تهيه گرديده است به این ولایت انتفال داده می شود.”

معاون تدريسي رياست معارف هرات؛ نبود امنيت در شاهراه ها را دلیل اصلی کند بودن روند انتقال می خواند:” انتفال اين كتب بايد توسط قطارهای اكمالاتی نيروهای امنيتي صورت گيرد.”

ازسوی دیگرحفيظ الله هروی مدير ليسه سلطان غياث الدين غوری، به مشکل دیگری که پیشروی مسوولین معارف قراردارد اشاره می کند . وی میگوید:”با كميت فعلی شاگردان، وزارت معارف قادر نيست تا تمامی شاگردان را درعين وقت، زير پو شش همهء امكانات تعليمی قرار دهد.” به باور وی، اين مشكلات به مرور زمان برطرف خواهد شد، چنانچه نسبت به سالهای قبل، نارسایی ها درمعارف بمراتب كاهش يافته است.”

 

باید پذیرفت که انتقال کتب به ولایات ناامن خالی از خطرات نیست و پروسهء انتقال آن مدت زمان زیاد را دربرمیگرد. سال گذشته طالبان؛ کاروانی که کتب معارف را درحوزهء جنوب غرب انتقال میداد، درنزدیکی شهر کندهار به آتش کشید و صدها هزار جلد کتب درسی معارف در آتش سوخت.

فروش غیرقانونی کتابهای چاپ معارف در بازارها نیز، این مشکل را دو چندان ساخته است. مقامات وزارت معارف هرنوع فروش و خرید کتاب های درسی این وزارت را ممنوع اعلام کرده است. اما باوجود آن هم کتب درسی نزد کتاب فروشان درشهر یافت می شود. این کتاب فروشان ازطریق مختلف به کتب های چاپ وزارت معارف دسترسی پیدا می کنند و آنرا بصورت آزاد و قیمت بلند می فروشند.

یکی از شاگردان که نخواست نامش برده شود، گفت: “خودم كتاب های مورد ضرورتم را از بازار خريداری نمودم كه كاملاً كتاب های وزارت معارف می باشد.”

معاون تدريسی رياست معارف هرات درمورد فروش غیرقانونی این کتاب ها چنین بیان کرد: “هيچكس و تحت هيچ عنوان حق ندارد كه بفروش كتب درسی معارف مبادرت ورزد.” وی که فروش کتابها دربازار را ناشی از بی توجهی دولت میداند علاوه نمود:”به منظور رفع اين مشكل، به هيئتي متشكل از نهادهای امنيت ملی، قوماندانی امنيه و ریاست معارف وظیفه داده شده است تا مسئله را بررسی نمایند.”

وی علاوه نمود:”كتب موجود در بازارها، کتاب هایی است که توسط برخی مطابع شخصي و با مجوز وزارت معارف چاپ میشود.”

در حال حاضر، دونوع كتاب درسی در بازارشهرهرات وجود دارد كه بنام كتاب های دولتی وكتاب های چاپ خصوصی ياد می گردد.

بسیاری از این کتابها در مطبعه های خارج از افغانستان با کیفیت بسیار پایین وخطوط ناخوانا به چاب میرسند. ازآنجاییکه این کتابها از کیفیت خوب برخوردار نیستند، با قیمت کم دربازار به فروش میرسند. بسیاری ازمکاتب خصوصی، بخاطر ارزان بودن، ازچنین کتابهای درسی استفاده می کند.

محمدعارف نعماني مسوول مطبعه نعماني؛ از نا شران كتاب در هرات مي گويد :” چاپ كتب درسي را با مجوز وزارت معارف و ادارهء ايسا انجام ميدهیم. ما بيشتر كتب صنف اول تا ششم را با كيفيت عالي نشر می نماییم.”

درسال جاری معارف هرات حدود 80 هزارشاگرد جديدالشمول داشته است که به این ترتیب، میزان شاگردان دختر و پسر دراین ولایت به 700هزارنفر میرسد؛ اما 25تا 30 فیصد این شاگردان فاقد صنوف درسی می باشند.

گفتنی است که در حال حاضر، بيش از 7 مليون شاگرد دختر و پسر، زير پوشش برنامه های آموزشي وزارت معارف قراردارند.

رشد و تکامل تمام کشورها بستگی به وضعیت معارف دارد. کیفیت عالی معارف سبب ترقی وپیش رفت مردم می گردد. هیچ کشوری بدون بلند بردن سطح معارف شان به رشد وتکامل دست نیافته اند. اما به گفته کارشناسان سه دهه جنگ تاثیرات ویرانگری برمعارف کشور بر جا گذاشته است.

به گفته مقامات وزارت معارف صدها باب مکتب در ولایات نا امن ویران شده است. معلمین و دست اندرکاران معارف مورد تهدید جدی قرار دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA