ads

پولیس مزار از مردم پول می گیرد

در مزارشریف، تعدادی زیر نام کلانترها (نمايندگان خود سر) از کراچی داران و دست فروشان همه روزه 20 تا 50 افغانی پول می گیرند.

نویسنده: The Killid Group
10 میزان 1389
پولیس مزار از مردم پول می گیرد

در مزارشریف، تعدادی زیر نام کلانترها (نمايندگان خود سر) از کراچی داران و دست فروشان همه روزه 20 تا 50 افغانی پول می گیرند.

دست فروشان مزارشریف میگویند تنها در بدل پرداخت پول برای پوليس و كلانترها مي توانند به دست فروشی بپردازند.

اين كسبه كاران روي جاده، مدعي اند كه روزانه از هر کراچی متعلق به آنان 20 الی 50 افغانی توسط اشخاصی به نام کلانتراخذ می شود.

درشهرمزارشریف، تعداد زیادی از باشندگان بی بضاعت با دستفروشی گذران می کنند.

این خورده فروشان بیشتر، ترکاری، میوه جات، انواع مواد خوراکه را بالای کراچی های دستی به فروش می رسانند.

محل تجمع آنان اغلب در ساحات مندوی و اطراف آن می باشد. ازدياد كراچي ها دراطراف مندوي به حدي است كه دربعضي ساعات روز عبور و مرور مردم به مشكل مواجه مي شود.

يكي از اين خورده فروشان عبدالبشيراست. وي كه گندنه مي فروشد ناراحتي خود را چنين ابراز مي كند:” کسانیکه  ما آنان را نمي شناسيم، تحت نام کلانترمنطقه، روزانه 50 افغاني از ما پول ميگیرند؛ اگراين پول را ندهيم به ما اجازه كار نمي دهند. “

به باوراين شهروند سربازان پوليس نيز با اين كلانترها درتباني قرار دارند.

عبد الخلیل که بالاي كراچي خود گوشت می فروشد، مي گويد، افراد كلانتر به زور از آنان پول مي گيرند.

وي مي افزايد:” اگر برای کلانترها پول پرداخت نكنيم از منطقه( محل كار) بیرون مان مي كنند دگر لقمه نانی برای زنده ماندن خود وخانواده بدست آورده نمي توانيم.”

بامیه فروشی كه اسم خود را نمي برد،  ازجمع نمودن پول به صورت غیرقانونی توسط افراد غيرمسوول ناراحت بوده و با صداي بلند اظهارمي میدارد:” لحظه قبل کلانترآمد از ما پول گرفت و رفت.”

عبدالغزيز يكي ديگرازاين فروشندگان مدعي است كه قبلاً جمعآوري پول توسط پوليس انجام مي شد ولي اكنون اين كارتوسط كلانترها صورت مي گيرد.

وي در ارتباط كلانترها با پوليس دچارشك است. زيرا به گفته وي هرگاه به كلانترها پول ندهند فوراً افراد پوليس را باخود آورده و با تهديد پول مي گيردند.

همچنان تعداد زیادی از دست فروشان حاضر به صحبت با رسانه ها نمی شوند. یکی از آنان که نخواست نامش فاش شود، میگوید که اگر او مصاحبه کند، افراد پلیس او را مورد آزار و اذیت  قرار داده و به او اجازۀ فعالیت نخواهند داد.

وی میگوید:” من آدم مظلوم وغريب كارهستم نمي خواهم با مصاحبه با رسانه ها خود را به جنجال گرفتاركنم.”

کراچی داری که حبوبات می فروشد، ازهمه ناراحت تربه نظرمي رسد. وي مي گويد:”  در حالی که همه روزه پول می پردازم  ولی بازهم گاه وبی گاه كلانترها کراچی مرا چپه كرده و اجناسم را روی زمین پراگنده می کنند.”

وي می افزاید که دراین مملکت هر کس که زور دارد هرکاری را می تواند؛ کسی نیست تا صدای مظلومیت افراد ضعیف را بشنود.

او علاوه میکند، درشهری که قانون وجود ندارد،  قانون گذار خود ظلم می کند؛ درین شهرغریب برباد است.

محمد اسحق میوه فروش درشهرمزارشریف مدعي است افرادیکه به عنوان کلانترها از مردم پول اخذ میکنند از سوی شاروالی، قومندانی و حوزه های امنیتی تعیین شده اند از مردم پول جمع میکنند.

اين ادعاها و شكايات از رفتار كلانترها درحالي صورت مي گيرد كه قومنداني امنيه مزارشريف از وجود چنين افراد اظهار بي اطلاعي مي كند.

جنرال عصمت الله علیزی قوماندان امنیه ولایت بلخ میگوید، وظیفهء نیروهای پولیس برخورد با افراد متخلف، خصوصاً کسانی که اخاذی می کنند می باشد.

وی ضمن تائید اخاذي ها و شکایات رسیده دراين مورد اظهارداشت:” دقیقاً تا هنوزمعلوم نیست که چه کسانی این کار را انجام می دهند.”

او از کراچی داران درخواست می نماید که بدون کدام هراس، با دراختیارداشتن اسناد و شواهد به قومندانی امنیه بلخ مراجعه نماید تا آنان بتوانند به پایه اسناد دست داشته، افراد متخلف و زورگیر را مجازات كنند.

وی درادامه می افزاید چون مردم حاضر به همکاری در این زمینه نیستند، برای آنان دشواراست تا این گونه افراد راشناسایی کنند و بدون وجود دلایل موثق آنان کسی را دستگیر نمی توانند.

بگفته قومندان امنیه ولایت بلخ، افراد متضررمیتوانند با گرفتن تصویر و یا ضبط صوت از این افراد زورگیر به قومندانی مراجعه نموده،  بدون افشای وی با مطرح ساختن این موضوع به زودی در این مورد تحقیق و بررسی خواهند نمود.

اما کراچی داران به گفته های قوماندان امنيه بی باور بوده و میگویند قومندانی خود چرا به جمع آوری اسناد دست نمی زند.

این درحالیست که بگفته دست فروشان و كراچی داران نزدیک به 5 هزارکراچی در گوشه و کنار شهر مزارشریف به فعالیت مشغول اند كه به كلانترها پول مي پردازند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA