ads

پروژه “تاپی” و کشمکش ‏های پشت پرده

منابع خبری در غرب افغانستان می‏گویند که برای تأمین امنيت پروژه پایپ لاین گاز “تاپی” که ملیاردها دالر بالای آن سرمایه‏ گذاری شده، با طالبان توافق صورت گرفته است.

نویسنده: The Killid Group
25 سرطان 1393
پروژه “تاپی” و کشمکش ‏های پشت پرده

منابع خبری در غرب افغانستان می‏گویند که برای تأمین امنيت پروژه پایپ لاین گاز “تاپی” که ملیاردها دالر بالای آن سرمایه‏ گذاری شده، با طالبان توافق صورت گرفته است. در گزارش تحقیقی که کلیدگروپ در این زمینه تهیه نموده است، شماری از قومندانان محلی طالبان در ولایات غربی کشور تأیید نموده‏ اند که آن‏ها از هر گونه حمله بالای پروژه پایپ لاین گاز “تاپی” جلوگیری نموده و اطمینان داده ‏اند که امنیت خط لوله گاز “تاپی” را در این حوزه برهم نمی‏زنند.
موافقتنامه احداث پایپ لاین گاز ترکمنستان به تاريخ 11 دسامبر سال 2010 ميلادى در شهر عشق ‏آباد، پايتخت کشور ترکمنستان، میان مقامات بلندرتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسيد و کار سروی آن تا اواخر سال 2014 میلادی خاتمه خواهد یافت. قرار است کار عملی این پروژه از اوایل سال 2015 میلادی آغاز و تا ختم سال 2017 به پایه اکمال برسد و در اوایل سال 2018 میلادی به بهره ‏برداری سپرده شود. طبق توافقنامه، پایپ لاین گاز “تاپی” با عبور از ولایت‏های هرات، هلمند و قندهار وارد بلوچستان و ملتان پاکستان می‏شود و پس از آن به هند امتداد می‏یابد.
ولسوالی‏های غربی که در مسیر این پروژه قرار گرفته از جمله مناطق نسبتاً ناامن کشور به شمار می‏رود و طالبان مسلح در بخش‏هایی از این مسیر، فعالیت چشمگیری دارند، مانند ولسوالی‏های کشک رباط سنگی هرات و بالابلوک فراه. ولسوالی رباط سنگی هرات با کشور ترکمنستان همسرحد است و این پایپ لاین از طریق همین ولسوالی وارد افغانستان می‏شود.

جلوگیری از حملات بالای تاپی
در این گزارش، با دو تن از قومندانان محلی طالبان در ولسوالی های کشک رباط سنگی و بالابلوک فراه مصاحبه صورت گرفته است. مولوی دستگیر، یک تن از قومندانان نظامی طالبان در ولسوالی کشک رباط سنگی هرات، می گوید از سوی مقامات دو کشور که در پروژه “تاپی” سهم دارند به آن‏ها وعده کمک مالی شده است. وی از افشای نام این دو کشور خودداری کرد و گفت که سالانه مبلغ هنگفتی از این ناحیه به طالبان داده خواهد شد. او می‏گوید که طالبان به خاطر جلوگیری از هرگونه حمله بالای این پروژه در غرب افغانستان با مقامات این دو کشور به توافق رسیده‏اند.
از طرف دیگر، محمدعوض، یک تن دیگر از قومندانان طالبان در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه، می‏گوید که ایران با آن‏ها همکاری نموده و دستور حمله بالای پروژه‏ های زیربنایی در آن ولسوالی را داده است. او می‏گوید که تخریب بند “بخش‏آباد” و حمله بالای پروژه پایپ لاین گاز در ولایت فراه دو هدف عمده ایران است. این قومندان محلی طالبان در ولسوالی بالابلوک فراه می‏گوید که اخیراً از طریق شورای نظامی طالبان برای آن‏ها دستور داده شده که از هرنوع حمله بالای خط لوله گاز “تاپی” در آینده جلوگیری صورت گیرد. بنا به اظهارات وی، این تصمیم به دنبال پرداخت مبلغی پول از سوی کشورهای قرارداد‏کننده گرفته شده است.
در این گزارش، شخصی که خود را قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان به رسانه ها معرفی می کند، نیز مصاحبه شده است. آقای احمدی می‏گوید تا به حال امارت اسلامی طالبان تصمیم نهایی را در این زمینه نگرفته است. او گفته که آن‏ها با نزدیک شدن کار این پروژه بزرگ موقف خود را در قبال پایپ لاین گاز “تاپی” اعلام خواهند کرد.
سخنگوی طالبان در برابر این پرسش که کدام کشورها با شما این توافق را نموده‏اند و آیا این توافق روی مسائل مالی صورت گرفته یا خیر، گفت که هنوز زود است در این زمینه معلومات ارائه نماید.

رد توافقات
این در حالی است که وزارت امور داخله کشور این ادعای قومندانان محلی طالبان در حوزه غرب را رد می‏کند. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله کشور، می‏گوید که نیروهای پولیس ملی توانایی تأمین امنیت این پروژه بزرگ عام‏المنفعه را دارند. او تأکید می‏کند با آغاز کار این پروژه صدها سرباز محافظت عامه در مسیر انتقال پایپ لاین گاز توظیف خواهند شد و امنیت آن را تأمین خواهند کرد. سخنگوی وزارت داخله اطمینان می‏دهد با توجه به آمادگی‏ها برای تأمین امینت پایپ لاین “تاپی”، طالبان توانایی تهدید این پروژه را نخواهند داشت.
اما تحلیل‏گران امور در غرب کشور می‏گویند که توافق با طالبان روی جلوگیری از حملات تخریبی بالای پروژه پایپ لاین گاز “تاپی” می‏تواند اثرات مثبتی در امنیت این پایپ لاین در آینده داشته باشد. همایون نظری، یک تن از تحلیل‏گران امور در غرب کشور، می‏گوید که این توافق امیدواری‏ها را افزایش داده و وضعیت اقتصادی کشور را بهتر خواهد کرد. وی می‏افزاید که توافق طالبان با کشورهای قرارداد‏کننده این پروژه از یک طرف فرصت طلایی را برای افغانستان ایجاد کرده است و از سوی دیگر، نشان‏دهنده شکست دیپلوماسی کشورهای همسایه می‏باشد.

منافع افغانستان
مسولان وزارت خارجه کشور می‏گویند که طول این پایپ لاین یک‏هزار و 735 کیلومتر است که 200 کیلومتر آن در داخل خاک ترکمنستان قرار دارد. به گفته آن‏ها، پایپ لاین مذکور از منطقه گازخیز “یولاتین جنوبی” ترکمنستان آغاز می‏شود و 735 کیلومتر آن از خاک افغانستان می‏گذرد. سراج‏الدین سراج، معاون سخنگوی وزارت خارجه کشور، می‏گوید که بیشترین سرمایه‏گذاری را در این پروژه بانک انکشاف آسیایی می‏كند و بانک جهانی بین شش ونیم تا هشت ملیارد دالر بالای این پروژه سرمایه‏گذاری خواهد کرد. وی می‏افزاید که افغانستان سالانه 500 ملیون دالر از بابت عبور پایپ لاین گاز ترکمنستان از خاک افغانستان، عاید دارد.
بنا به اظهارات معاون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور، پایپ لاین یک‏هزار و 735 کیلومتری “تاپی” می‏تواند سالانه یک ملیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را ظرف 30 یا 33 سال به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند ترانزیت کند. به گفته سراج، احتمال دارد که کشورهای هند و پاکستان هر کدام 38 ملیون مترمکعب گاز و افغانستان متباقی آن را دریافت کند.  مسوولان وزارت امور خارجه اظهار امیدواری می‏کنند که پایپ لاین “تاپی” در سال 2018 به بهره‏برداری سپرده شود.

اظهارات ضد و نقیض
با اینکه وزارت امور خارجه در مصاحبه با کلید گفت که کار عملی پروژه “تاپی” اوایل سال 2015 آغاز می‏شود، اما سخنگوی وزارت معادن کشور می‏گوید که این پروژه از اواسط سال 2016 میلادی آغاز خواهد شد. رفیع صدیقی، سخنگوی وزارت معادن کشور، می‏گوید تا اکنون زمان ختم این پروژه نیز مشخص نمی‏باشد. صدیقی می‏گوید که تمامی کشورهای سهیم در این پروژه (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان) وعده داده‏اند که مطابق توافقنامه، پایپ لاین گاز “تاپی” را به بهره‏برداری برسانند.
این در حالی است که قربانقلی بیردی محمدوف، رییس‏جمهور ترکمنستان، چند روز پیش در مصاحبه با رسانه‏های خارجی گفت که کار روی پروژه پایپ لاین انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان (تاپی) در سال 2015 میلادی آغاز می‏شود. او همچنان گفته که همه قراردادها برای آغاز این پروژه در سال 2014 میلادی تکمیل خواهد شد. اما سخنگوی وزارت معادن کشور دلیل ارائه تأخیر در آغاز کار این پروژه بزرگ عمرانی را مشکلات منطقوی و تخنیکی اعلام کرد. او گفت: “چون این یک پروژه منطقوی است، بناءً چهار کشور سهیم در این پروژه باید با هم همانگ بوده و این هماهنگی نیاز به زمان دارد و مطابق به پلان این کار پیش می‏رود.”
صدیقی همچنین از تمامی سرمایه‏گذاران داخلی خواست در قسمت انتقال پایپ لاین گاز “تاپی” از خاک افغانستان با دولت همکاری نمایند.

کشمکش‏های سیاسی
در همین حال، آگاهان اقتصادی و سیاسی به این باور هستند که کشمکش‏های سیاسی قدرت‏های منطقوی، پروژه انتقال پایپ لاین گاز ترکمنستان از افغانستان را تحت تأثیر قرار داده است. آن‏ها می‏گویند که سود سرشار اقتصادی این پروژه باعث شده است که تهران همواره خواهان عبور این پایپ لاین از خاک ایران باشد. میر محمدیعقوب مشعوف، یک تن از آگاهان امور، می‏گوید که حضور ایران به عنوان قدرت جدید اقتصادی در منطقه، راه‏های عملی شدن انتقال گاز ترکمنستان از خاک افغانستان به هندوستان را تنگ‏تر کرده و سبب شده تا اسلام‏آباد و تهران، وادار به صدور و تقویه فعالیت‏های تروریستی در خاک افغانستان شوند.
ولایت فراه در غرب افغانستان نیز که مسیر بعدی این پایپ لاین گاز را بعد از هرات تعیین می‏کند در حال حاضر یکی از مناطق ناامن در این حوزه محسوب می‏شود. مقامات محلی در ولایت فراه نیز از دخالت کشورهای ایران و پاکستان در امر جلوگیری از تطبیق این پروژه بزرگ عمرانی خبر می‏دهند. محمدیونس رسولی، معاون والی فراه، می‏گوید، تحقیقات ارگان‏های کشفی نشان می‏دهد که ایران سالانه پول‏های هنگفتی را به منظور جلوگیری از راه‏اندازی پروژه‏های بزرگ در افغانستان که منافع آن کشور را تهدید می‏کند، به مصرف می‏رساند. بنا به اظهارات وی، تا حال چندین بار روی این دخالت‏ها با مقامات دولت مرکزی صحبت شده است اما تا اکنون در زمینه جلوگیری از این دخالت‏ها اقدامی صورت نگرفته است. رسولی می‏گوید که کشورهای ایران و پاکستان هیچ‏گاه نمی‏خواهند افغانستان از بابت گاز و آب خودکفا شود؛ زیرا منافع این دو کشور از این ناحیه با خطر مواجه خواهد شد.
خواستیم در این زمینه با مسوولان سفارت ایران در کابل مصاحبه نماییم، اما با وصف چندین بار تماس تلیفونی، آن‏ها حاضر به پاسخ‏گویی نشدند. اما تا حال چندین بار قنسولگری ایران در هرات هر گونه دخالت در کار پروژه‏های زیربنایی در ولایات غربی کشور را رد نموده و می‏گوید که ایران همواره برای آبادی افغانستان کار کرده است. مقامات ایران همچنان گفته‏اند، کسانی هستند که با شایع نمودن همچو قضایا قصد برهم زدن روابط حسنه این دو کشور دوست را دارند.
با این که چندین بار تلاش نمودیم در این زمینه با مسوولان سفارت هند در کابل نیز صحبت نماییم، اما مسوولان بخش تشریفات وزارت امور خارجه کشور گفتند که سفارت هند حاضر به پاسخ‏گویی با شما نشده‏اند. از طرف دیگر، یک منبع در قنسولگری هندوستان در هرات که از اظهار اسمش خودداری کرد، گفت سنگ‏اندازی‏های ادارات استخباراتی برخی از کشورها در این عرصه، تطبیق کار پروژه “تاپی” با مشکل روبه‏رو خواهد شد.
محمدرفیق شهیر، رییس شورای متخصصان هرات، نیز با اظهارات این کارمند قنسولگری هندوستان در ولایت هرات موافق است. او می‏گوید: ” ایران کوشش می‏کند از طریق خاک خود پایپ لاین گاز را به هند انتقال دهد. کشور هند نیز یک سری مشکلات با پاکستان دارد. این کشور هراس از آن دارد با انتقال این پایپ لاین از طریق خاک پاکستان، یکی سری باج‏گیری‏ها توسط اسلام‏آباد صورت بگیرد. پاکستان هم تلاش می‏کند با استفاده از این پایپ لاین به عنوان یک ابزار فشار بالای هند استفاده کند و به نحوی با این کار پاکستان ضربه بزرگ اقتصادی را به هند وارد نماید.”
به گفته شهیر، با وجود این مشکلات، تطبیق این پروژه بزرگ کار ساده‏ای نخواهد بود.
خواستیم در این زمینه با مسوولان قنسولگری ترکمنستان در هرات نیز صحبت کنیم، اما با وصف تلاش‏های زیاد موفق به انجام این کار نگردیدیم.
اما مسوولان وزارت اقتصاد کشور می‏گویند با آغاز کار پروژه انتقال پایپ لاین گاز “تاپی”، روابط میان کشورهای منطقه به خصوص افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند، محکم‏تر خواهد شد و این کشورها اجازه دخالت به کشورهای دیگر به خصوص کشور ایران را در این عرصه نخواهند داد.
“این پایپ لاین از چند نگاه مفید است، به این معنی که از نگاه اشتغال‏زایی بسیار تأثیرات مثبت دارد. بررسی که ما کردیم با راه‏اندازی این پروژه برای 500 هزار نفر در ولایات هرات، فراه، قندهار و هلمند، مسیری که این پایپ لاین عبور می‏کند، کار پیدا می‏شود. مفاد دیگر آن، این است که ما می‏توانیم  از مسیر این پایپ لاین ده‏ها ملیون دالر پول حق‏العبور بگیریم. به همین ترتیب، این پروژه در انکشاف منطقوی و بهتر شدن روابط میان کشورهای ذی‏دخل اثرات بسیار مثبت دارد. هزینه مالی این پروژه بزرگ اقتصادی بیشتر از سوی کشور هند پرداخت می‏شود، اما بانک جهانی و آسیایی نیز  نقش بسیار ارزنده در عرصه تمویل این پروژه دارند. دخالت‏های کشور همسایه ایران، یک گپ واضح است. دخالت‏های منفی، تنگ‏نظری‏ها بسیار زیاد است و هر قدر ارتباطات میان چند کشور ذی‏دخل زیاد باشد، این دخالت‏ها نمی‏تواند مؤثر باشد.”

در جریان نبودن مقامات محلی در غرب کشور
با اینکه تا آغاز کار پروژه “تاپی” کمتر از هفت ماه دیگر باقی مانده است، اما مقامات محلی در ولایات هرات، فراه و هلمند می‏گویند تا حال کار آن چنانی به منظور تطبیق این پروژه بزرگ در ولایات صورت نگرفته است. سید فضل‏الله وحیدی، والی هرات، می‏گوید در این زمینه معلومات ندارد و این موضوع صرف در میان مقامات بلندرتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، هندوستان و پاکستان مطرح شده است. او تأکید کرد در صورتی که کار این پروژه بزرگ در هرات آغاز شود از هر نوع دخالت جلوگیری کرده و تدابیر خاصی را جهت تطبیق کار پروژه تاپی اتخاذ خواهد نمود.
همچنان محمدیونس رسولی، معاون والی فراه، می‏گوید تا حال هیچ صحبتی در این زمینه با آنان نشده است. رسولی می‏گوید با وجود مشکلات امنیتی و دخالت کشورهای ایران و پاکستان محال است کار این پروژه آغاز و به پایه اکمال برسد.
به همین ترتیب، پولیس هرات می‏گوید به منظور تأمین امنیت پروژه “تاپی” تا اکنون وزارت داخله کدام هدایتی برای‏شان نداده است. عبدالروف احمدی، سخنگوی پولیس هرات، می‏گوید با این وجود سربازان پولیس توانایی تأمین امنیت انتقال پایپ لاین گاز “تاپی” را دارد و به هیچ فرد و یا گروهی اجازه دخالت و یا تهدید نخواهد داد. وی می‏افزاید، پولیس هرات از لحاظ کمیت و امکانات مجهز بوده و در این عرصه هیچ مشکلی ندارد.
مقامات ولایت هلمند نیز می‏گویند تا اکنون هیچ نوع کاری در راستای تطبیق این پروژه در هلمند نشده است. قرار است پایپ لاین گاز “تاپی” از طریق فراه به ولایت هلمند کشیده شود و از طریق مناطق مرزی هلمند مانند ولسوالی‏های خانشین و دیشو به ولایت قندهار امتداد یابد. محمدالله زواک، سخنگوی والی هلمند، در مصاحبه با کلید گفت با اینکه تا حال کدام اقدامی به منظور تطبیق این پروژه در آن ولایت صورت نگرفته است اما ارگان‏های امنیتی در ولایت هلمند قادر به تأمین امنیت پروژه “تاپی” خواهند بود. وی افزود با اینکه مخالفین تلاش می‏کنند کار این گونه پروژه‏ها را مختل بسازند اما نیروهای امنیتی به گروه‏ های مخالف دولت اجازه تهدید بالای این پروژه را نخواهند داد.

توقع مردم از دولت
با درنظرداشت تمامی مشکلات موجود، این مردم هستند که به دلیل نبود گاز مشکلات زیادی را در فصل زمستان متقبل می‏شوند. باشندگان ولایت‏های هرات، فراه و قندهار که قرار است این پایپ لاین از مسیر این ولایات عبور کند از رییس ‏جمهور آینده کشور تقاضا می‏کنند که باید کار این پروژه بزرگ را در اولویت کاری خود قرار داده تا مشکلات کمبود گاز آنان مرفوع شود. آنان هشدار می‏دهند در صورتی که به این مشکل رسیدگی نشود آنان دست به کارهای خلاف قانون خواهند زد” :ما از رییس‏ جمهور جدید این توقع را داریم تا کوشش نماید کار این پایپ لاین گاز هر چه زوتر آغاز شود تا مشکلات کمبود گاز ما هر چه زودتر حل گردد. ما مردم باید چه کار کنیم، دولت هیچ ‏توجهی در این عرصه ندارد. در حال حاضر، نبود گاز به یک مشکل بزرگ در کشور مبدل شده است، ما مردم دربه‏در و خاک به سر هستیم. توقع ما از دولت این است که زمینه انتقال این پایپ لاین را هر چه زودتر فراهم کند تا مشکلات ما حل گردد. اگر دولت ما این مشکل را حل نکند ما دست به کارهای خلاف قانون خواهیم زد، تظاهرات خواهیم نمود، سرک‏ها را مسدود خواهیم کرد. فعلاً نه برقی وجود دارد، نه گازی و نه هم چوبی. دولت باید یک تصمیم جدی در این عرصه بگیرد تا این مشکل حل گردد، همین رسانه ‏ها باید صدای مردم را به گوش مسوولین برسانند، چون مسوولین اصلاً به فکر این مشکلات نیستند.”

رشد و توسعه اقتصادی
“تاپی” به دلیل خلق ملیون‏ها دالر عاید و فراهم کردن زمینه استخدام برای هزاران نفر در کشور، نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان بازی خواهد کرد. افزایش عاید ملی و کاهش کسر بودجه دولت از یک طرف و تشویق تقاضای داخلی به دلیل خلق درآمد از طرف دیگر، عواملی می‏باشد که می‏تواند به رشد اقتصادی در کشور ممد واقع شود. هرچند هنوز در مورد حق ترانزیت افغانستان، جزئیات بیشتر منتشر نشده است، اما افغانستان سالانه صدها ملیون دالر حق ترانزیت از این پروژه دریافت می‏کند.
افغانستان به صورت نگران‏کننده ‏ای وابسته به کمک‏های خارجی می‏باشد، که اجرایی شدن پروژه “تاپی” گامی مهم در راستای خوداتکایی اقتصادی کشور و کاهش وابستگی مالی به کشورهای غربی به حساب می ‏آید. بنابراین، افزایش عاید ملی، افزایش استخدام، تقویت خوداتکایی اقتصادی و کاهش کسر بودجه دولت از جمله فایده هایی است که توسط تطبیق پروژه “تاپی” برای افغانستان امکان پذیر می‏گردد و در نهایت فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور را تقویت می‏کند.
از سوی دیگر، هرچند هدف اصلی این پروژه انتقال گاز به هند و پاکستان می‏باشد، اما افغانستان نیز می‏تواند گاز مورد ضرورت خود را از طریق این پایپ لاین به دست آورد. در کنار استفاده از گاز این پایپ لاین، افغانستان می‏تواند با استخراج منابع بزرگ گاز در کشور، مازاد گاز تولید شده داخلی را از طریق این پایپ لاین به بیرون از کشور انتقال دهد. این یک فرصت طلایی برای افغانستان می‏باشد که بتواند با استفاده از این پایپ لاین، گاز خود را به مارکیت‏های پاکستان و هند صادر کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA