ads

پروژه اعمار سرک هرات-چشت آغاز شد

پس از سال‌ها انتظار، کار ساخت سرک هرات – چشت همزمان با ده پروژه انکشافی دیگر در ولایت هرات آغاز گردید.

نویسنده: Abdul Malik Atash
17 اسد 1398
پروژه اعمار سرک هرات-چشت آغاز شد

پس از سال‌ها انتظار، کار ساخت سرک هرات – چشت همزمان با ده پروژه انکشافی دیگر در ولایت هرات آغاز گردید.

یما یاری، وزیر ترانسپورت و هوانوردی که به منظور اشتراک در مراسم آغاز کار این پروژه‌ها به ولایت هرات سفر کرده است، می‌گوید: «سرک ولسوالی هرات – چشت با هزینه 92 میلیون یورو از کمک کشور ایتالیا ساخته خواهد شد.»

به گفته یاری، طبق عقد قرارداد در مراحل اول حدود 35 کیلومتر از امتداد این سرک آسفالت و 35 کیلومتر دیگر جغل اندازی می‌شود و کار این پروژه طی دو سال تکیمل می‌گردد.

یما یاری وزیر ترانسپورت و هوانوری در این مراسم از شروع تطبیق ده پروژه انکشافی دیگر به ارزش بیش از 300 میلیون افغانی نیز خبر داد.

وی در کنار آغاز کار این پروژه‌ها گفت که کار ساختمان اداری خط آهن هرات- خواف به ارزش 40 میلیون افغانی و آسفالت قسمت‌های از سرک “بای پس” نیز تکمیل و به بهرداری سپرده شده است.

تهدیدات امنیتی از چالش‌های اساسی در راستای تطبیق پروژه های انکشافی در هرات عنوان می‌شود.

وزیر ترانسپورت نیز تاکید دارد که ساخت کار هرات- خواف به دلیل همین چالش متوقف شده است.

همچنان عبدالقیوم رحیمی والی هرات اختطاف، حملات مسلحانه و توقف کار پروژه های انکشافی را از سوی مخالفین مسلح دولت از جمله چالش‌های امنیتی حهت تطبیق پروژه های انکشافی بیان می‌دارد.

آقای رحیمی با آنهم از آغاز کار پروژه هرات- چشت اظهار خوشبینی می‌کند.

او می افزاید که با ساخت این سرک بازار سنگ مرمر ولسوالی چشت و محصولات زارعتی نیز رونق خواهد یافت.

از سوی هم والی هرات بر حفظ و مراقبت پروژه‌های انکشافی به خصوص سرک هرات- چشت تاکید می‌ورزد.

در همین حال کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات  تردد موتر های باربری با تناژ بلند را عامل اصلی تخریب سرک‌ها دانسته و از کم‌توجهی مسئولان محلی در این زمینه انتقاد می‌کند.

آقای علیزیی بیان میدارد که بارها از مسئولان محلی خواسته شده است که به منظور حفظ و مراقبت‌های از سرک‌ها از تردد موترهای باربری جلوگیری نمایند اما تا اکنون اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

با این همه شماری از باشنده‌های ولسوالی چشت هرات که چندین ماه برای ساخت این سرک اعتراض مدنی راه اندازی کرده و خیمه تحصن را بر پا داشتند، اکنون از آغاز کار این پروژه ها ابراز خوشبینی می‌کنند.

آنان از مسئولان می‌خواهند که دیگر بهانه در حین تطبیق این پروژه نداشته و زودتر کار آن تکمیل نمایند.

این در حالیست که نا امنی، اخاذی مخالفین مسلح دولت از پروژه‌های انکشافی و عدم نظارت جدی مسوولان از روند تطبیق پروژه های انکشافی چالش های اصلی فرا روی این پروژه ها عنوان می شود و به باور اغلب این چالش‌ها کیفیت پروژه های را نیز پایین آورده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA