ads

وسیمه بادغیسی؛ سیاست‌مدار جوان در مسیر دشوار دموکراسی

وسیمه بادغیسی، کمیشنر و معاون عملیاتی کمسیون مستقل انتــخــابـــات است. او آموزش‌های عالی خود را در مقطع فوق لیسانس در پوهنتون واشنگتن امریکا تکمیل کرده و تحقیقات و مقاله‌های علمی جدی خود را نیز در مجلات بین‌المللی منتشر کرده است.

نویسنده: asir
15 دلو 1396
وسیمه بادغیسی؛ سیاست‌مدار جوان در مسیر دشوار دموکراسی

وسیمه بادغیسی، کمیشنر و معاون عملیاتی کمسیون مستقل انتــخــابـــات است. او آموزش‌های عالی خود را در مقطع فوق لیسانس در پوهنتون واشنگتن امریکا تکمیل کرده و تحقیقات و مقاله‌های علمی جدی خود را نیز در مجلات بین‌المللی منتشر کرده است.

در افغانستان اکثر قلم به دستان او را به عنوان یک  شخــصیــت ادبی می‌شناسند. تاکنون دو کتاب داستانی از وسیمه بادغیسی چاپ شده که این دو اثر از نگاه چینش کلمه‌ها، پردازش محتوا و داستان، مورد استقبال زیادی از ادب‌دوستان قرار گرفته است. او درباره کتاب‌های خود می‌گوید: “درد اجتماع را که من در همان سن نوجوانی درک کرده بودم، در این آثار گنجانیده‎ام.”

در کنار این، از او 25 داستان کوتاه نیز در سایت‌های معتبر ادبی چون ” نبشت دات کام” به نشر رسیده است. به گفته بادغیسی، بخشی از داستان‌های او به زبان دنمارکی و همچنان به زبان فرانسوی نیز ترجمه شده است.

وسیمه بادغیسی در یک خانواده‌ ادب‎دوست بزرگ شده است. پدر او به ادبیات علاقه‌ زیادی دارد. همین امر باعث شده که بیشترین هدیه‌های او از کودکی‌اش تا کنون کتاب باشد. این داستان‎نویس و سیاست‎مدار ‌کشور درمورد این که چرا به داستان‎نویسی رو آورده است، درصحبت با مجله مرسل گفت: “علاقمندی خاص به داســتـان‎نویسی دارم. همچنان سوژه‌های نابی که در افغانستان وجود دارد، از زندگی زنان، جنگ و مشکلات اجتماعی سوژه‌های جالب است که گاهی اوقات به رشته تحریر در می‌آورم.”

در کنار کار ادبی، بخش دیگری از زندگی خانم بادغیسی را فعالیت‌ها در عرصه سیاست تشکل می‌دهد. به این دلیل که رشته اصلی تحصیلی وی، “حقوق و علوم سیاسی” است.

خانم بادغیسی، پس از سقوط طالبان و پس از سپری کردن امتحان کانکور، در بخش قضا و څارنوالی فاکولته حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون هرات پذیرفته شده است. وی، پس از پایان مقطع لیسانس، به عنوان یک محصل نخبه فرصت آن را یافت که در امتحان استادی در این پوهنتون شرکت کند و به عنوان استاد پوهنتون هرات پذیرفته شود. وی پس از سال  1386 خورشیدی  برای 5 سال در این پوهنتون استاد بوده است. اما پس از چندی او موفق می‌شود که بورسیه تحصیلی به دست آورد و برای مقطع فوق لیسانس عازم امریکا شود. خانم بادغیسی پس از پایان آموزش‌های فوق لیسانس، دوباره به هرات باز می‌گردد و به عنوان استاد پوهنتون، فعالیت‌هایش را ادامه می‌دهد.

خانم بادغیسی، فوق لیسانس حقوق با گرایش “حقـــوق مقـــایســـوی” دارد. یکی از حوزه‎های مهم در این رشته تمرکز بر حقوق اساسی می‌باشد که مسایل مربوط به قانون اساسی، حقوق شهروندان، آزادی‌های شهروندی و مدنی و مسایل حقوقی نظیر این را شامل می‌شود. به گفته‌ بادغیسی، انتخابات و حق رای و مسایل حقوقی مرتبط با آن، ارتباط نزدیک با مسأله حقوق اساسی دارد که یکی از زیرمجموعه‎های آموزش‌های او در مقطع فوق لیسانس بوده است.

با این همه وقتــی از او پــرســیدم که آیا داستان‎نویسی و سیاست قابل جمع است، گفت: “به بارو من، اگر شما فردی باشید که در عرصه سیاست در صدد تأمین عدالت و در پی تحقق بخشیدن به آزادی‌های حقوقی و فردی در جامعه باشید، در حقیقت همان هدفی را دنبال می‌کنید که در ادبیات و در داستان‎نویسی مطرح است. بدین لحاظ، از نظر من، داستان‎نویسی و سیاست قابل جمع است.”

او در ادامه می‌گوید که کار کردن درعرصه سیاست، بستگی به دید انسان دارد. اگر فرد سیاست‌مدار خوب باشد وی می‌تواند که به همان هدفی کار کند که یک داستان‎نویس ویا یک هنرمند نیز برای رسیدن به آن تلاش می‌ورزد.

او در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های هفته‎نامه مرسل مبنی بر این که خود او در دنیای سیاست به دنبال چه است، گفت: “من در حقیقت به دنبال برجسته‎سازی زنان درعرصه سیاست، تأمین حقوق و آزادی فردی زنان و همچنان در کل کشور در پی یک ساختارم که بتواند رفاه عمومی برای افغانستان به میان بیاورد، و بتواند که کشور را به ثبات سیاسی و به یک صلح برساند که مشارکت همگانی وجود داشته باشد، به این دلیل می‏خواهم در سیاست نقش داشته باشم.”

با این همه اگر از زندگی ادبی و سیاسی خانم بادغیسی فـــاصـــله بگیریم، زندگی خصوصی او نیز دانستنی‌های فراوانی دارد. او می‌گوید، پیش از این که به کمسیون مستقل انتخابات به عنوان کمیشنر انتخاب شود، در ولایت هرات زندگی می‎کرد. اما از حدود دو سال به این سو در کابل شب و روزش را سپری می‌کند. او تا کنون مجرد است و می‌گوید: “در آینده قصد دارم که ازدواج کنم، اما بستگی به فردی دارد که چگونه باشد. اما سیاست و ادبیات در این زمنیه برایم نقش ندارد. ولی به هر حال، در کل یک  انسان خوب باشد.”

تعریف وی از “شخص خوب” همان فردی است که  یک شخصیت قابل اعتماد باشد و فردی باشد که حضور زن را در اجتماع تحمل کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA