ads

وزارت دفاع طالبان را مقصر اصلی تلفات افراد ملکی عنوان نمود

وزارت دفاع افعانستان در واکنش به گزارش تازه یوناما در پیوند به افزایش تلفات غیر نظامیان می گوید تلفات غیر نظامیان افزایش یافته؛ اما بزرگترین عامل این تلفات گروه طالبان می باشند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
8 اسد 1398
وزارت دفاع طالبان را مقصر اصلی تلفات افراد ملکی عنوان نمود

وزارت دفاع افعانستان در واکنش به گزارش تازه یوناما در پیوند به افزایش تلفات غیر نظامیان می گوید تلفات غیر نظامیان افزایش یافته؛ اما بزرگترین عامل این تلفات گروه طالبان می باشند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید حفظ جان غیر نظامیان در اولویت های کاری حکومت افغانستان بوده است.

معاون سخنگوی وزارت دفاع می افزاید:« در موارد محدود به گونه اشتباه از سوی نیرو های دولتی افغان تلفات به غیر نظامیان وارد شده که از سوی وزارت دفاع به گونه جدی بررسی شده است.»

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (سه شنبه، 8 اسد) گزارش تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی را منتشر کرده  که بر بنیاد این گزارش تلفات افراد ملکی در نتیجه عملیات هوایی 31 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان میدهد.

در این گزارش آمده است که از شروع سال جاری میلادی تلفات افراد ملکی به 3 هزار 812 مورد به ثبت رسیده است.

یوناما در این گزارش خود ۵۲ درصد تمام تلفات افراد ملکی را به مخالفان مسلح ( ۳۸ درصد  طالبان، ۱۱ درصد داعش و ۳ درصد سایر مخالفین مسلح) نسبت داده است.

در این میان نهاد های حقوق بشری و حفاظت ازافراد ملکی از افزایش تلفات افراد ملکی ابراز نگرانی نموده و خواهان توجه جدی حکومت افغانستان ونهاد های ملی و بین المللی در این عرصه شده اند.

عزیزاحمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت ازافراد ملکی با ابراز نگرانی از افزایش تلفات افراد ملکی درنتیجه حملات هوایی می گوید که ارقام تلفات افراد ملکی در حال افزایش بوده و ارقام منتشر شده از سوی یوناما تکان دهنده است.

تسل هم چنان افزود:« اگر پالیسی جنگی در کشور تغییر نکند و طرف های درگیر از کشتار افراد ملکی دست نکشند فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.»

از سوی هم لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشرمی گوید، گروه های در گیر جنگ بخاطر امتیاز گیری در پروسه صلح حملات شان را افزایش داده اند و هیچ گونه توجه به افراد ملکی ندارند.

به گفته وی نهاد های ملی و بین المللی در عمل هیچ کاری را برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی انجام نداده است .

با این حال احمد بهزاد مسئول عمومی برنامه های کمیسون مستقل حقوق بشر ازتمام طرف های درگیر می خواهد تا به افراد ملکی آسیب نرسانند .

وی با انتقاد از حکومت می گوید:« حکومت هیچ گونه میکانیزم جدی در جلوگیری از کاهش تلفات افراد ملکی ندارد.»

گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی در پی عملیات هوایی در حالی منتشر می گردد که در این اواخر عملیات هوایی نیروهای امنیتی بر مواضع مخالفان مسلح افزایش یافته و بر بنیاد گزارش ها  در تازه ترین مورد یکشبنه شب هفته جاری در نتیجه عملیات هوایی نیروهای امنیتی، 16 فرد ملکی در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان جان باختند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA