ads

ورزش «نیو فول کانتکت» در افغانستان

افغانستان برای اولین بار در سال 2001 توسط آقای شیهان امیر حسین “حیدری” که در رشته ورزشی «نیوفول کانتکت» دارای تحصیلات و تجارب قابل ملاحظهٔ می‌باشد، به خانوادهٔ بزرگ جهانی این ورزش، پیوست. وی امتیاز نمایندگی این رشته را به شکل رسمی از جاپان اخذ و در بهار سال 1382 آن را در کمیتهٔ ملی المپیک و تربیت بدنی افغانستان ثبت نمود.

نویسنده: The Killid Group
20 عقرب 1389
ورزش «نیو فول کانتکت» در افغانستان

ورزش نیوفول کانتکت (شین گی تای) یک ورزش رزمی می‌باشد که در سال 1982 برای اولین بار در کشور جاپان توسط “کانچوهیرو هیتو میاگاوا” بنیان گذاری شده و به جهان معرفی گردید. این ورزش مجموعه ای از حرکت‌ها و فارم‌های سریع مختلف و گوناگون دست‌ها و پا‌ها، حرکت‌ها و جهش‌های اکروباتیک برای دفاع شخصی، مبارزهٔ آزاد، امتیازی و تکتیکی بسیار جذاب و عملی همراه با تکنیک‌های دفاعی با دست خالی در مقابل سلاح‌های سرد، مانند نانچیک، چوب، شمشیر، چاقو وغیره می‌باشد.

افغانستان برای اولین بار در سال 2001 توسط آقای شیهان امیر حسین “حیدری” که در این رشته دارای تحصیلات و تجارب قابل ملاحظهٔ می‌باشد، به خانوادهٔ بزرگ جهانی نیوفول کانتکت پیوست. شیهان امیر حسین “حیدری” امتیاز نمایندگی این رشته را به شکل رسمی از کشور جاپان اخذ و در بهار سال 1382 آن را در کمیتهٔ ملی المپیک و تربیت بدنی افغانستان ثبت و راجستر نمود.

در زمستان سال 1387 بر اثر پیشنهاد انجمن نیوفول کانتکت، افغانستان و کمیتهٔ ملی المپیک با صدور فرمان رئیس جمهور، فدراسیون نیوفول کانتکت (شین گی تای) منظور و شروع به کار نمود.

این فدراسیون تا اکنون ده‌ها دور مسابقات قهرمانی را در کشور غرض انتخاب ورزشکاران مستعد و شایسته به تیم ملی نیوفول کانتکت افغانستان براه انداخته و سمینار‌های آموزشی، علمی و فنی را سازماندهی نموده است. حضور در مسابقات منطقوی، بین المللی، آسیایی، جهانی و شرکت در فستیوال‌ها و سمینار‌های علمی و فنی همچنان داوری جهت ارتقای ظرفیت علمی و فنی ورزشکاران نیو فول کانتکت افغانستان را نیز می‌توان از دست آورد‌های مهم این فدراسیون در افغانستان دانست.

جوانان و نو جوانان ذکور و اناث افغانستان تحت رهبری فدراسیون نیوفول کانتکت از بهار سال 1382 الی حوت 1388، توانسته اند بیش از 100 مدال را در مسابقات مختلف منطقوی، آسیایی، بین المللی و جهانی کسب نموده و به افتخارات ورزشی کشور بافزاید.

استقبال از این ورزش در اکثر ولایت‌های کشور و علاقمندی روز افزون جوانان به آن، با در نظر داشت پیشینهٔ کوتاه، خیلی غرور آفرین است. کسب مدال و به دست آوردن افتخار اولی و دومی برای افغان‌ها در رشته‌های ورزشی گوناگون، خیلی دل گرم کننده بوده و مسئولان و دست اندر کاران بخش ورزش در افغانستان باید نهایت تلاش نمایند، تا تسهیلات بیشتری را در خدمت آنان قرار دهند.

تا کنون شانزده ولایت مانند کابل، هرات، غزنی، میدان وردک، بدخشان، بلخ و بامیان به صورت رسمی عضویت فدراسیون نیوفول کانتکت را به دست آورده اند که امید می‌رود، کسب مدال‌ها و عناوین قهرمانی که به همت ورزشکاران افغان به دست آمده است، سبب گردد تا در سایر ولایت‌ها نیز این ورزش از محبوبیت و شناخت بیشتری برخوردار گردد.

استاد شیهان امیر حسین حیدری، که دارای بلندترین درجهٔ مربی گری در ورزش‌های رزمی جهان به خصوص در رشتهٔ نیوفول کانتکت را دارا است، بر علاوهٔ افغانستان، عضو بورد اجرایی سازمان جهانی نیوفول کانتکت کاراته نیز می‌باشد.

افتخاراتی که شیهان امیر حسین حیدری در این رشتهٔ ورزشی کسب نموده، عبارت از مدال‌های طلای مسابقات بین المللی سال1999 و 2003 در ایران، مدال طلای مسابقات بین المللی سال 2006 در ترکیه، مدال طلای مسابقات بین المللی سال 2008 افریقای جنوبی می‌باشد.

نامبرده همچنان به اخذ دو مدال افتخاری دولتی از جانب ریاست جمهوری افغانستان نیز نایل گردیده است.

وی بزرگترین هدف خود را توسعه و شکوفایی ورزش در کشور و نهادینه شدن آن را در جامعه افغانی دانسته می‌گوید: “ورزش بزرگترین پدیدهٔ پاکی و نجابت در جهان بوده و در آن هزاران خوبی، نیکی و سعادت نهفته است.”

استاد شیهان امیر حسین حیدری، جوانان کشور را به ورزش تشویق نموده و در یک کلام ورزش را به معنی سلامتی، صحت، سر بلندی، افتخار، صلح ، برادری و برابری در میان اقوام ساکن کشور می‌داند.

کسب 13 مدال و اخذ مقام دوم مسابقات تیم ملی نیو فول کانتکت کشور، نیز نمونه دیگری از زحمت و کار فدراسیون ملی نیو فول کانتکت (شی گین تای)، به شمار می‌آید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA