ads

والی بامیان: پیکره‎ی بودای 38 متری شهمامه بازسازی می‎شود

مقام‎های اداره‎ی محلی بامیان از بازسازی پیکره‎ی 38 متری بودای بامیان خبر می‎دهند. محمدطاهر زهیر، والی بامیان، ناوقت روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که متخصصان و باستان‎شناسان بین‎المللی در سیزدهمین نشست باستان‎شناسی، فیصله کردند که بودای شهمامه در بامیان بازسازی شود. سیزدهمین نشست متخصصان و باستان‎شناس بین‎المللی در شهر مونیخ آلمان به تاریخ […]

نویسنده: ISMAT MAYAR
21 قوس 1395
والی بامیان: پیکره‎ی بودای 38 متری شهمامه بازسازی می‎شود

مقام‎های اداره‎ی محلی بامیان از بازسازی پیکره‎ی 38 متری بودای بامیان خبر می‎دهند.
محمدطاهر زهیر، والی بامیان، ناوقت روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که متخصصان و باستان‎شناسان بین‎المللی در سیزدهمین نشست باستان‎شناسی، فیصله کردند که بودای شهمامه در بامیان بازسازی شود.
سیزدهمین نشست متخصصان و باستان‎شناس بین‎المللی در شهر مونیخ آلمان به تاریخ یازدهم تا سیزدهم قوس با اشتراک نمایندگان حکومت افغانستان و متخصصان کشورهای چاپان، ایتالیا، آلمان، کوریای جنوبی و اعضای سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد یا یونسکو برگزار شد.
والی بامیان گفت که در این نشست سه روزه فیصله شد که بودای 38 متری شهمامه باید از سوی حکومت افغانستان با همکاری سازمان یونسکو و کشورهای کمک کننده بازسازی شود.
اما وی می‎گوید که هنوز چگونگی ساخت این اثر تاریخی مشخص نشده است.
زهیر اما گفت که قرار است طرح ساخت پیکره‎ی شهمامه در سمپوزیم بین‎المللی که در ماه سبتمبر و یا اکتوبر 2017 میلادی در چاپان برگزار خواهد شد، نهایی شود.
به گفته‎ی زهیر،  سازمان‎ها و کشورهای مختلف علاقمند هستند که بودای بامیان را بازسازی کنند.
اما تا حالا درباره‎ی آن صحبت مفصل صورت نگرفته که چگونه بازسازی شود.
تندیس کوچک‎تر بودا موسوم به شهمامه در سال 507 میلادی و تندیس بزرگ‎تر بودا با نام صلصال در سال 554 میلادی، در دل کوه در مرکز ولایت بامیان ساخته شدند و این دو مجسمه به بلندی 38 متر و 55 متر در کنار مجموعه‎ای از بناهای تاریخی و مغاره‎ها در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‎های اصلی گردشگری در افغانستان بوده‎اند.
این دو تندیس، نشان‌دهنده‎ی سبک کهن هنر یونانی و بودایی بوده است، که در مناطق آسیای مرکزی به‎ویژه در افغانستان رواج داشته است.
از سویی هم، شماری از فعالان فرهنگی بامیان، از ساختن دوباره‎ی پیکره‎ی 38 متری بودای بامیان استقبال می‎کنند و می‎گویند با ساختن بودای شهمامه، افغانستان و بامیان مورد توجه جهانیان و گردشگران قرار خواهد گرفت.
الیاس طاهری یکی از فرهنگیان بامیان به کلید گفت با ساختن بودای شهمامه، هویت، تمدن و فرهنگ چندین هزار ساله‎ی افغانستان دوباره زنده می‎شود.
این دو پیکره و چند بنای تاریخی دیگر بامیان در سال 2003 میلادی در فهرست میراث‌های فرهنگی سازمان یونسکو درج شدند و به گفته‎ی مسوولان اکثریت آن‌ها به نحوی در معرض خطر قرار دارند.
والی بامیان می‎گوید در این نشست فیصله شد که دو پارک تفریحی و باستانی در فاصله میان بودای صلصال و شهمامه و اطراف شهر غلغله ساخته شده و همچنان بودای صلصال و شهرهای ضحاک و غلغله تحکیم‎کاری و مرمت شوند.
زهیر بازسازی بودای 38 متری و تحکیم‎کاری چندین اثر تاریخی و باستانی در بامیان را از نگاه تاریخی، اقتصادی، تمدنی و فرهنگی حایز اهمیت می‏داند و می‎گوید که این امر سبب توجه جهانیان به افغانستان، رشد صنعت توریزم، معرفی ساحات طبیعی و تاریخی بامیان به جهان می‎شود.
گفتنی است که پانزده سال پيش، در يازدهم مارچ سال 2001 ميلادی، پیکره‎های دوگانه‎ی بودا در افغانستان، که بيش از 1600 سال سابقه‎ی تاريخی داشت، در پی دو شبانه‎روز حمله‎ی متواتر و آتشباری سنگين گروه طالبان درهم شکستند و از این آثار تنها دو حفره باقی ماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA