ads

هجوم انواع “فست فود” به بازار های هند

اخیرا کمپنی “مک دونالد”، تولید و پیشکش کننده ی انواع مختلف غذا های سردستی یا (فست فود) اعلام نموده است که از جمله 430 محل فروش تولیداتش در هند، 169 محل آنرا مسدود خواهد کرد.

نویسنده: zekria
1 میزان 1396
هجوم انواع “فست فود” به بازار های هند

اخیرا کمپنی “مک دونالد”، تولید و پیشکش کننده ی انواع مختلف غذا های سردستی یا (فست فود) اعلام نموده است که از جمله 430 محل فروش تولیداتش در هند، 169 محل آنرا مسدود خواهد کرد.
اعلامیهء که سبب خوشی فروشندگان این غذا ها در هند گردیده است، زیرا ایشان فکر می کنند با این اقدام کمپنی “مک دونالد”، بازار های آنها گرم و مشتریان شان بیشتر و بیشتر می شود.
جسویندر سیهگال، گزارشگر صدای آسیا، از بزرگترین بازار مصرفی (فست فوود ها) یعنی مارکیت “گاروف تاور”، در جیپور، گزارشی دارد به این شرح:
“پرابهاج سینگ” 15 ساله، یکی از علاقمندان سراپا قرص “برگر” های می گوید: “من تمام انواع برگر ها را دوست داشته و بدون آنها زندگی کرده نمی توانم. در یک هفته سه، چهار و حتی بعضی اوقات در یک روز دوبار، از “برگر پنیر دار” تولید کمپنی مک دونالد استفاده می کنم.”
گزارشگر صدای آسیا می گوید، امروز یک شنبه است و “پرابهاج سینگ” همراه با مادرش خانم “انو”، به “گاوراف تاور” آمده است تا از “برگر مک دونالد” به صفت طعام چاشت شان استفاده کنند.
اما مادرش، “برگر” را که فکر می کند به صحت فرزندش خوب نیست، رد نموده می گوید: “در حالیکه خوردن برگر ها به صحتش مضر است، اما آماده نیست چنین حقیقتی را بپذیرد. شما می دانید هند آهسته آهسته به سرزمین زیاده وزن ها تبدیل شده است که علت اصلی آن همین استفاده ی بیش از حد از غذا های “فست فود” می باشد. من نمی خواهم فرزندم مانند پدرش یک انسان چاق و بی حرکت بار بیاید.”
کمی دور تر، آقای راجش شرما 46 ساله که مالک دوکان تولید شرینی های سنتی است، شکایت کنان از وضعیت بازار، می گوید: “در مقایسه به گذشته، تعداد مشتری های جوان ما کاهش یافته است. نسل جوان خصوصا اطفال به غذا ها و شرینی های سنتی علاقمندی چندانی نداشته بیشتر ترجیع می دهند از انواع “فست فود” ها مانند برگر، ساندویچ، ساسچ وغیره استفاده کنند.”
براستی هم، هجوم و موجودیت انواع (فست فود ها)، بازار خرید، فروش و مصرف غذا های سنتی و مروج را در هند کاملا بی رمق ساخته است.
خانم انو سینگ مادر “پرابهاج سینگ” که فکر می کند نوآوری و آوردن تغیرات تازه در مزه و طعم غذا های سنتی و مروج، می تواند یک حربه مقاومتی در مقابل “فست فود ها” باشد، اظهار می دارد: “باید در مورد ذوق و طعم غذایی جوان ها فکر و تحقیق نمود. من از همین حالا در نوع و کیفیت آشپزی خویش تغیراتی را در نظر گرفته ام. مثلا هنگام پخته نمودن سبزیجات در منزل، از ساس های مختلفی که توسط غذا های غربی خصوصا برگر به مصرف می رسند، استفاده بعمل می آورم. همینطور، در داخل سمبوسه های هندی، عوض پر نمودن کچالو، از موادی استفاده می کنم که بیشتر در تهیه پیتزا و سایر غذا و فست فود های غربی بکار گرفته می شود.”
باز هم در مارکیت “گاروف تاور”، پای صحبت سنجی شرما ی 53 ساله که مصروف تهیه “اوملیت پیزا” در کافی کوچک خویش است می نشینم. موصوف می گوید: “هرچند، من در حدود 150 نوع اوملیت، بشمول اوملیت پیزا، اوملیت افغانی، هانگ کانگی با ترکیبات چینایی، اوملیت پنیر و قیمال، برگر های مختلف وغیره را تهیه و در اختیار مشتریان می گذارم. اما در پهلوی آن نظر به تقاضای بازار، یک رستورانت دیگر بنام “ایگ دی” باز نموده بیشتر غذا های مکدونالد را به علاقمندان تقدیم می نمایم.”
به قول سازمان ملل متحد، در 50 سال اخیر، طعم و ذوق غذایی هندی ها به صورت فوق العاده ی تغیر کرده و به عوض حبوبات، بیشتر از غذا های دارای قند زیاد، چربی بیشتر و گوشت استفاده کنند. رشد سریع طبقه متوسط و بهتر شدن وضعیت اقتصادی آنها سبب شده است تا از “فست فود” ها نسبت به غذا های سنتی و مروج قیمت تر هم می باشند، استفاده بعمل آورند.
داکتر سوکنت شرما، متخصص اقتصاد و استاد پوهنتون می گوید: “مردم وقت زیاد برای صرف غذا ندارند و از همین سبب بیشتر ترجیع می دهند از غذا های فست فود که به آسانی بدسترس شان قرار می گیرند، استفاده کنند. غذا های که دارای مارک و برند های بین المللی بوده استفاده کننده ها می دانند که چی چیزی را از تولید کدام کارخانه صرف می نمایند. حتی اطفال نیز بخاطر شیوه پیشکش شدن غذا های مذکور می خواهند از آن استفاده کنند. از همه بیشتر، استفاده این غذا ها سمبول افتخار نیز پنداشته شده به این معنا است که گویا غذای غربی می خوریم.”
اما، این همه علاقه به مصرف “فست فود ها” سبب بلند رفتن وزن و چاقی مردم شده و تقریبا 70 ملیون انسان این سرزمین به مشکل اضافه وزن دچار گردیده اند که البته در سطح جهان، میزان بلندی محسوب می شود.
داکتر اخلیش شرما، معالج و جراح زیبایی، از مراجعه تعداد زیاد مردم برای انجام عمل جراحی برای نجات از اضافه وزنی سخن گفته، می افزاید: “من در هر هفته دو عملیات جراحی، برای از میان بردن شحم و چربی از وجود افراد اضافه وزن و چاق انجام می دهم. هرچند مشتریان من انسان های با سواد و نیمه باسواد و از کلاس های اجتماعی بلند نیز می باشند، ولی در اثر پرخوری و استعمال “فست فود” ها، به انواع مختلف امراض دچار شده اند.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA