ads

نیروهای پولیس در حوزه غرب با شکم گرسنه تأمین امنیت می‌کنند

یافته‎های کلیدگروپ از حوزه غرب نشان می‎دهد که نیروهای پولیس در این حوزه یا از غذاهای فاسدشده استفاده می‎کنند و یا بعضی اوقات گرسنه زندگی می‎کنند.

سمیه ولی‎زاده
27 اسد 1397
نیروهای پولیس در حوزه غرب با شکم گرسنه تأمین امنیت می‌کنند

یافته‎های کلیدگروپ از حوزه غرب نشان می‎دهد که نیروهای پولیس در این حوزه یا از غذاهای فاسدشده استفاده می‎کنند و یا بعضی اوقات گرسنه زندگی می‎کنند. همچنان براساس اسنادی که در اختیار کلیدگروپ قرار گرفته است، شرکت‎های قراردادی بر خلاف مفاد قرارداد شان با دولت، مواد غذایی بی‎کیفیت را در اختیار نیروهای پولیس قرار می‎دهند. مقام‎های پولیس در ولایت‎های حوزه غرب نیز این مشکل را تأیید می‎کنند و می‎گویند که شرکت‎های قراردادی مواد غذایی را مطابق مفاد قرارداد در اختیار نیروهای پولیس قرار نمی‎دهند. این مقام‎ها می‎گویند که عمل نکردن شرکت‎های قراردادی‎ به مفاد قرارداد، کمبود امکانات تدارکاتی، کم توجهی وزارت امور داخله و وجود ناامنی در مسیرهای تدارکاتی باعث شده است تا برای بعضی از قرارگاه‎ها و پوسته‎های پولیس در ولایت‎های حوزه غرب غذای فاسدشده توزیع شود.

در اسنادی که کلیدگروپ به دست آورده است، از هویت دو شرکت قراردادی که متهم به توزیع مواد غذایی کم کیفیت برای سربازان پولیس در حوزه غرب هستند، پرده‎برداری شده است. “اقراء” و “آریانا سمسور” دو شرکت قراردادی اند که سال 1396 خورشیدی در بخش تأمین مواد غذایی چون حبوبات، گوشت، برنج، روغن، نان خشک، میوه تازه و سبزیجات با وزارت داخله قرارداد عقد کرده‎اند. بر بنیاد این اسناد، یک دانه تخم مرغ و یک قرص نان خشک، مقداری بوره و چای به عنوان صبحانه، 300 گرام گوشت گوسفند یا گاو، 450 گرام برنج درجه اول، یک نوع ترکاری (بادنجان سیاه، کدو و یا بامیه) برای غذای چاشت و بیش از 300 گرام لوبیای سرخ با یک قرص نان برای هر سرباز در مینوی غذایی نیروهای پولیس در نظر گرفته شده است. با این حال، برخی از نیروهای پولیس ادعا دارند که غذای شان هم از نگاه کمیت و هم از نگاه کیفیت مطابق به مینوی تعیین شده نیست. آن‎ها تأکید دارند که بعضی اوقات در عوض گوشت گوسفند برای شان گوشت مرغ و همچنان لوبیا، نخود، تخم مرغ، سبزیجات و میوه‎جات فاسدشده و یا کرم خورده توزیع می‎شود و برای قوماندانان شان مواد غذایی با کیفیت و با مقداری بیشتر داده می‎شود. این نیروهای پولیس می‎افزایند که گاهی هم سه روز و یا حتا یک هفته برای شان مواد غذایی رسانده نمی‎شود.

به گفته مسوولان امنیتی حوزه غرب، برای تهیه مواد غذایی برای هر نیروی پولیس در بیست و چهار ساعت 135 افغانی هزینه تعیین شده است. فیروز شاداب، معاون ملکی قومندانی امنیه هرات، به کلیدگروپ گفت که هرچند فلترهایی برای کنترول کیفت مواد غذایی پولیس وجود دارد ولی با آنهم برخی از شرکت‎های قراردادی در راستای تأمین اعاشه پولیس تخلف می‎کنند و مطابق به مواد قراردادها عمل نمی‎کنند. به گفته وی، قراردادی‎ها گاهی در عوض برنج درجه اول، برنج‎های با کیفیت پایین و یا هم برخی مواد غذایی دیگر را با کیفیت پایین برای نیروهای پولیس توزیع می‎کنند. معاون ملکی قومندانی امنیه هرات در حالی که رقم و نام شرکت‎های متخلف را واضح نمی‎کند، می‎گوید که با این شرکت‎ها برخورد قانونی صورت گرفته و نظر به تخلف شان جریمه نقدی شده‎اند.

فیروز شاداب تصریح می‎کند که حبوبات در هر ماه یک بار و مواد خوراکی به گونه سریع فاسد می‎گردد و یک روز در میان برای نیروهای پولیس رسانده می‎شود. وی ادعای برخی از نیروهای پولیس را مبنی بر توزیع گوشت مرغ به عوض گوشت گوسفند رد و یا تأیید نمی‎کند و می‎گوید که در این مورد تا هنوز شکایت رسمی ثبت نشده است.

همچنان مسوولان امنیتی ولایت غور از دست به دست شدن قراردادهای اعاشه پولیس انتقاد دارند. اقبال نظامی، سخنگوی پولیس غور، به کلیدگروپ گفت که تعدادی از قراردادهای مربوط به اعاشه پولیس توسط سه و یا چهار شرکت دست به دست شده است. نظامی تأکید دارد که قراردادی‎ها در برخی از پایگاه‎های نظامی برای سربازان پولیس هیچ مواد غذایی توزیع  نمی‎کنند. به گفته سخنگوی پولیس غور در پوسته‎ها و قرارگاه‎هایی که شرکت‎های قراردادی مواد غذایی توزیع می‎کنند، در بیشتر اوقات گوشت، سبزیجات و میوه‎های شان قابل استفاده نیست و فاسد شده است.

اقبال نظامی، نبود امکانات لازم برای انتقال مواد غذایی پولیس، دست به دست شدن قراردادها و کم عدم پای‎بندی شرکت‎های قراردادی به مفاد قرارداد را از مشکلات اصلی در بخش اعاشه پولیس عنوان می‎کند. وی بیان می‏دارد که در بعضی از پایگاه‎های نظامی به دلیل دور بودن مسیرها در هر هفته یک بار مواد غذایی انتقال داده می‎شود. بربنیاد اظهارات نظامی، نبود امکانات لازم برای انتقال مواد غذایی در قومندانی امنیه غور، سبب شده است تا مواد غذایی به موقع فرستاده نشود و فاسد گردد. سخنگوی پولیس ولایت غور می‎گوید که گزارش‎هایی را درباه چگونگی عملکرد شرکت‎های قراردادی به وزارت داخله فرستاده‎اند، اما کاپی این گزارش‎ها را به دلیل محرمیت آن‎ها در اختیار کلیدگروپ قرار نمی‎دهد.

در ولایت فراه، ناامنی باعث شده است تا در برخی از مناطق برای نیروهای پولیس این ولایت مواد خوراکی رسانیده نشود. محب‎الله محب، سخنگوی پولیس فراه، می‎‌گوید که شرکت‎های قراردادی در برخی از مناطق این ولایت به دلیل تهدیدات امنیتی مواد غذایی را به نیروهای پولیس توزیع نمی‎کنند. محب بیان می‎دارد که در مسیر پایگاه‎های نظامی ولسوالی‎های پرچمن، گلستان و اناردره فراه مخالفان مسلح دولت حضور دارند و این امر مانع توزیع مواد خوراکی برای نیروهای پولیس شده است. سخنگوی پولیس فراه می‎گوید که در عوض توزیع مواد غذایی برای نیروهای پولیس در این پایگاه‎ها، پول نقد برای آن‎ها پرداخت می‎شود و مقدار آن هم مطابق به سیستم غذایی دیگر نیروهای پولیس در هر 24 ساعت 135 افغانی محاسبه شده و پرداخت می‎شود. به گفته سخنگوی پولیس فراه، برای نظارت در این زمینه یک میکانیزم دقیق وجود ندارد اما مسوولان بخش‎های کشفی از چگونگی توزیع پول برای نیروهای پولیس در مناطقی که مواد غذایی رسانیده نمی‎شود، نظارت می‎کنند.

بادغیـس ولایـتـی اسـت کـه سالیـان زیــادی برای نیروهای پولیس این ولایت گوشت‎های فاسدشده توزیع شده است. مسوولان امنیتی این ولایت می‎گویند که هرچند تلاش‎ها برای بهتر شدن کیفیت غذای پولیس در بادغیس صورت گرفته است اما هنوز در برخی از ولسوالی‎ها مواد غذایی با کیفیت پایین برای نیروهای پولیس داده می‎شود. نقیب‎الله امینی، سخنگوی پولیس بادغیس، فساد اداری و کم توجهی مسوولان مرکزی و مقام‎‏های پیشین قومندانی امنیه این ولایت را از دلایل اصلی عدم شفافیت در کار شرکت‎های قراردادی توزیع مواد غذایی برای پولیس می‎داند.

اسنادی هم که کلیدگروپ به دست آورده است (گزارش ارگان‎های کشفی قومندانی امنیه  تاریخ 31 جوزای سال جاری به هیأت موظف قومندانی زون 606 انصار) نشان می‎دهد که  شرکت‎های قراردادی “اقراء” و “آریانا سمسور” تا قبل از تقرر احمدفهیم قایم به سمت قومندان امنیه بادغیس، گوشت فاسد و مواد خوراکی با کیفیت پایین را به سربازان پولیس در این ولایت توزیع می‎کردند .

هرچند مسوولان امنیتی ولایت‎های هرات، فراه، غور و بادغیس تأکید دارند که مینوی غذایی برای همه سربازان پولیس یکسان و ثابت می‎باشد اما تعدادی از نیروهای پولیس می‎گویند که غذای قومندانان قطعات و جزوتام‎های پولیس از لحاظ کیفیت و کمیت با غذای سربازان پولیس متفاوت می‎باشد. عزت‎الله، یکی از سربازان پولیس که در قطعه امنیتی شاهراه هرات – اسلام‎قلعه مصروف انجام وظیفه است، می‎گوید که مینو و کیفیت مواد غذایی قومندانان شان نسبت به دیگر نیروهای امنیتی بهتر است. این سرباز پولیس می‎افزاید که هر شب برای آن‎ها لوبیا و یا نخود خراب شده و کرم خورده توزیع می‎شود اما برای قومندانان شان گوشت و مواد خوراکی باکیفیت آورده می‎شود. به گفته این سرباز پولیس، تخم مرغ و لوبیا همیشه در فهرست غذایی نیروهای پولیس وجود دارد که در فصل تابستان بیشتر این مواد خوراکی به زودی فاسد می‎شود.

نورالله، یکی دیگر از عساکر پولیس است  که از دستکاری در مینوی غذایی انتقاد دارد. او می‎گوید که بارها در عوض گوشت گوسفند، گوشت مرغ فاسدشده برای شان توزیع شده است. این سربازان پولیس می‎افزاید که این مشکلات را چندین بار با مسوولان در میان گذاشته‎اند ولی تا هنوز هیچ اقدام عملی برای رفع آن‎ها روی دست گرفته نشده است.

این مشکلات تنها دامن‎گیر نیروهای پولیس در پایگاه‎های نظامی ساحات دوردست نیست، بلکه نیروهای پولیس قطعات نظامی داخل شهرها هم از کیفیت پایین غذا شاکی اند. شیما یک سرباز زن در قومندانی امنیه ولایت هرات، می‎گوید که بسیاری اوقات گوشتی برای نیروهای پولیس داده می‎‏شود که قابل خوردن نیست. این سربازان پولیس از مقام‎های حکومتی می‎خواهد تا بعد از این جلو توزیع غذاهای فاسدشده را بگیرند و از چگونگی تطبیق قراردادهای اعاشه پولیس به صورت جدی نظارت کنند.

در حالی که شرکت قراردادی “اقراء” متهم به توزیع مواد غذایی کم کیفیت و تخطی از مفاد قرارداد است، اما مسوولان این شرکت این اتهــامـات را نــادرســت مـی‎خواننــد. حیـات‎الله، نماینده شرکت مذکور، اتهامات مسوولان امنیتی علیه این شرکت را نمی‎پذیرد و می‎گوید که غذای نیروهای پولیس را به موقع، با کیفیت عالی و مطابق قرارداد توزیع می‎کنند. این نماینده شرکت اقراء تأکید دارد که در حال حاضر حبوبات، گوشت، برنج، نان خشک، سبزیجات و میوه‎های فصلی برای نیروهای پولیس حوزه غرب مطابق قرارداد داده می‎شود.

حیات‎الله اما می‎گوید که بزرگ‎ترین مشکل شرکت اقراء عدم پرداخت پول قرارداد از جانب وزارت داخله است. به گفته وی نزدیک به شش ماه می‎شود که وزارت امور داخله پول این شرکت را نپرداخته است.

شرکت آریانا سمسور که در کنار شرکت اقراء در بخش تأمین اعاشه نیروهای پولیس با وزارت امور داخله قرارداد عقد کرده است و متهم به تخلف از متن قرارداد می‎باشد، به رغم تماس‎های مکرر حاضر به گفتگو با کلیدگروپ نشد.

هرچند مسوولان قومندانی‎های امنیه ولایت‎های حوزه غرب مدعی اند که از کم کیفیت بودن مواد غذایی و تخطی شرکت‎های قراردادی به وزارت امور داخله شکایت کرده‎اند، اما نجیب دانش، سخنـگـوی این وزارت، مـی‎گـویــد کـه تاکنون شکایت رسمی در باره کیفیت پایین مواد غذایی نیروهای پولیس و تخطی شرکت‎های قراردادی در وزارت امور داخله ثبت نشده است. دانش همچنان گفت که وزارت امور داخله پول شرکت‎های قراردادی را در زمان معین آن پرداخت کرده است. دانش می‎گوید که قرارداد تأمین مواد غذایی برای نیروهای پولیس از سوی کمیته تدارکات ملی منعقد شده است و اما در صورت تخطی و بروز مشکل در این زمینه، بخش‎های کشفی و استخباراتی این وزارت مکلف اند تا به موقع به این مشکلات رسیدگی کند.

اما از جانب دیگر، رامین ایاز، مسوول بخش مطبوعاتی کمیته تدارکات ملی، به کلیدگروپ گفت که از سال 1396 خورشیدی تاکنون قرارداد 140 شرکت که در بخش تأمین اعاشه پولیس کار می‎کردند، به دلیل تخطی از مفاد قرارداد، لغو و این قراردادها با شرکت‎های جدید منعقد شده است. ایاز هویت اصلی شرکت‎های متخلف را مشخص نمی‎کند اما تأکید دارد که قراردادهای این شرکت‎ها به “کمیته محرومیت” معرفی شده‎اند که براساس قانون تدارکات ملی از دو تا پنج سال نمی‎توانند در داوطلبی قراردادهای عامه اشتراک کنند. وی تعداد شرکت‎های قراردادی بخش اعاشه پولیس را مشخص نمی‎کند، اما می‎گوید که قرارداد این شرکت‎ها برای مدت شش ماه تا دو سال اعتبار دارد. وی تصریح کرد که شرکت‎های متخلف در بخش اعاشه پولیس بین ده تا پانزده سال قراردادهای مربوط به اعاشه پولیس را در انحصار شان داشته‏اند. با این حال، شماری از نمایندگان مردم در شورای ملی و شوراهای ولایتی حوزه غرب، با تأیید مشکلات یادشده در بخش مواد غذایی نیروهای پولیس در این حوزه، مقام‎های ذیربط در مرکز کشور را به کم توجهی برای حل این معضل متهم می‎کنند. توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، مدعی است که بسیاری از قراردادی‎ها مربوط به نمایندگان پارلمان و یا هم وزرا و یا افراد نزدیک به آن‎ها می‎باشند و به همین دلیل شرکت‎های قراردادی متخلف مورد پیگرد قانونی هم قرار نمی‎گیرند. طاهری تأکید دارد که شکایت‎های زیادی از دیررسیدن مواد غذایی به نیروهای پولیس و فاسد بودن آن صورت گرفته است ولی وزارت امور داخله به این شکایت‎ها اصلاً توجه نکرده است. همچنان محمدناصر نظری، عضو شورای ولایتی بادغیس، به این باور است که مسوولان امنیتی در مرکز کشور برای رفع مشکلات اعاشه پولیس برنامه جدی ندارند. وی می‎گوید که همین کم توجهی باعث شده است تا شرکت‎های قراردادی نسبت به کیفیت مواد غذایی پولیس بی‎توجهی اختیار کنند و غذای فاسدشده در اختیار آن‎ها قرار دهند. این عضو شورای ولایتی بادغیس تأکید دارد که برای بالا بردن کیفیت غذای پولیس و شفافیت قراردادها نیاز است تا قراردادهای اعاشه پولیس در ولایت‎‏ها عقد شود. فاروق مجروح، یکی از اعضای ولسی جرگه، معتقد است که قراردادی‎ها بر خلاف قرارداد و اصول تدارکاتی عمل می‏کنند. مجروح برنامه‎های وزارت داخله و کمیته تدارکات ملی را جهت مبارزه با فساد در بخش اعاشه پولیس مؤثر نمی‎داند و می‎گوید که مسوولان شرکت‎های قراردادی‎ متخلف تا زمانی که مورد تعقیب ادارات عدلی و قضایی قرار نگیرند، دست خلاف‎کاران از قراردادهای اعاشه پولیس کوتاه نخواهد شد. به گفته وی، مسوولیت نظارت و مدیریت قرارداد‌های مربوط به اعاشه نیرو‌های امنیتی به عهده وزارت داخله است و این وزارت باید هرچه عاجل برای رفع مشکلات در این بخش وارد عمل شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA