ads

نگرانی از حضور کمرنگ مردم در روند ثبت نام تقویتی

هرچند یک هفته از آغاز روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان می‌گذرد؛ اما نهاد های ناظر بر انتخابات از نبود برنامه منظم  آگاهی دهی برای مردم و حضور کمرنگ ثبت نام کننده ها نگران اند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
21 جوزا 1398
نگرانی از حضور کمرنگ مردم در روند ثبت نام تقویتی
خبر های جدید

هرچند یک هفته از آغاز روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان می‌گذرد؛ اما نهاد های ناظر بر انتخابات از نبود برنامه منظم  آگاهی دهی برای مردم و حضور کمرنگ ثبت نام کننده ها نگران اند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود، در روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان افرادی ثبت نام می کنند که تازه به افغانستان برگشته باشند، سن هجده سال را در روز انتخابات تکمیل کنند، نام‌های‌شان در فهرست رای‌دهندگان قبلی درست درج نشده باشد، از یک حوزه به حوزه دیگر نقل مکان کرده باشند  و یا هم به حکم قانون از حقوق مدنی محروم نشده باشند.

با این حال، حبیب الله شنورای، مسئول برنامه های نهاد انتخابات و شفافیت افغانستان (تیفا ) می‌گوید:” پروسه ثبت نام تقویتی انتخابات ریاست جمهوری سرسری و با کم‌علاقه‌گی دنبال میشود و رهبری کمیسیون مستقل انتخابات پلان و برنامه منظم آگاهی دهی مردم برای ثبت نام تقویتی انتخابات ریاست جمهوری ندارد.”

وی از رهبری کمیسیون مستقل  انتخابات خواست تا زمان برنامه آگاهی دهی برای مردم و ثبت نام تقویتی را تمدید کنند.

از سوی هم، مروه امینی، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا ) می‌گوید که پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان، خلاف قانون صورت گرفته و وضعیت نابسامان انتخابات ولسی جرگه تاثیر منفی به روی اشتراک وعلاقمندی مردم در این روند گذاشته است.

به گفته وی، از میان 457 مرکز برای ثبت نام تقویتی رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، 65 مرکز آن به دلیل تهدیدات امنیتی مسدود شده است.

با این حال، ذبیح الله سادات، یکی از اعضای تیم مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که مردم در روند  ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل تقویتی بودن آن حضور کم‌‎رنگ دارند.

به گفته وی تصمیم  با تاخیر در مورد استفاده از بایومتریک برای ثبت نام رای دهنده گان انتخابات ریاست جمهوری، سبب عدم آگاهی‌دهی  گسترده مردم شده است.

نگرانی نهادهای ناظر بر انتخابات از عدم آگاهی‌دهی و حضور کمرنگ مردم در پروسه ثبت نام رای دهندگان در حالی بیان می‌شود که به تازه گی یکی  از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در صفحه تویترش نگاشته است” به دلایلی مختلفی نتوانستیم پلان تبلیغاتی برای عملیات ثبت نام تقویتی رای دهنده گان را در کمیسیون انتخابات طرح، تایید و عملی کنیم؛ از این بابت متاسفیم.”

روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری به روز شنبه (18 جوزا) در تمام ولایات کشور به راه انداخته شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA