ads

نقض حقوق بشر؛ مساله بحث بر انگيز

نقض حقوق شر، از مسایلی است که از سال‌های آغاز جنگ در کشور نگرانی جوامع بشری و نهاد های دفاع از حقوق بشر را بر انگیخته است.

نویسنده: The Killid Group
12 دلو 1392
نقض حقوق بشر؛ مساله بحث بر انگيز

نقض حقوق بشر ، از مسایلی است که از سال‌های آغاز جنگ در کشور نگرانی جوامع بشری و نهادهای دفاع از حقوق بشر را بر انگیخته است.

در این اواخرسازمان عفو بین الملل وضعیت حقوق بشری را درافغانستان نگران کننده خوانده، می گوید  كه دولت این کشور درتعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش آژانس باختر، درگزارشی که ازسوی سازمان عفو جهانی به نشر رسیده گفته شده که حکومت افغانستان در تامین حقوق بشر ناکارا است .

همچنان دراین گزارش آمده حکومت افغانستان با وجود تعهداتش دررابطه به تامین حقوق بشر نتوانسته به وعدهء خویش عمل نماید، سازمان عفو بین المللی به همین منظور پیشنهاد نشست کمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را نموده است تا علاوه از سایر مسایل به تخطی ها دررابطه به حقوق زنان نیز بپردازند.

زیرا یکی از موارد قابل توجه نقض حقوق بشر همانا انواع خشونت‌ها علیه زنان و نقض حقوق شان به بدترین شکل آن می باشد.

همچنان این نهاد از سازمان ملل متحد خواسته که ظرفیت کاری کمسیون حقوق بشر افغانستان تقویه شود، نیروهای امنیتی افغان و بین المللی بیشتر حقوق بشر را رعایت نمایند، ضمناً نيروهاي مسلح مخالف دولت نیز از کشتار غیر نظامیان دست بردارند.

دراین گزارش برکاهش قتل غیر نظامیان تاکید شده و تذکر رفته تا گروه های متخاصم حداعظم تلاش نمایند تا درجریان نبردهای مسلحانه به غیر نظامیان آسیب نه رسد .

بخشی از قتل های غیر نظامیان در افغانستان که به وسیلۀ نیرو های خارجی  در ده سال  گذشته صورت گرفته، عموماً با اشتباه در هدف گیری و عدم تشخیص دقیق افرادی که مورد حمله قرار گرفته ازطالبان بوده است. به این خاطر بعد از هر کشتاری فرماندهان ناتو، مخصوصاً قومندانان امریکایی از کار شان عذر خواهی کرده و قول می دهند که چنین کاری در آینده تکرار نخواهد شد. همچنان گروه مخالف با سازمان دادن حملات انتحاری و بمب گذاری ها طی نبرد با دولت، تعداد زیادی افراد بیگناه ملکی شامل زنان و اطفال را به شهادت رسانیدند که این خود نقض حقوق بشر در کشور است.

ضمناً در این گزارش تقاضا گردیده تا بر روند تحقیق متهمان در زندان های افغانستان نظارت بیشتر صورت گیرد تا از شکنجه متهمان جلوگیری شود . همچنان دراین گزارش فساد اداری ، حکومتداری ضعیف ، کاهش کمک های خارجی با افغانستان بر نقض حقوق بشری درافغانستان اثر گذار دانسته شده است.

در اعلامیه این سازمان آمده که سازمان عفو بین الملل اوضاع حقوق بشر افغانستان را از چهارسال تاکنون زیر نظر داشته و یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که نبود امنیت، فساد اداری، ضعف ساختار نهادهای دولتی و کاهش بودجه یکی از چالش های مهم حقوق بشری در افغانستان است.

از سال 2004 میلادی که طالبان بعد از شکست اکتوبر 2001 دوباره سازماندهی و احیا شدند و بار دیگر نبرد خونینی را با نیرو های خارجی و داخلی در افغانستان آغاز نمودند، هرچه دامنۀ این جنگ گسترش یافت، طرفین درگیر با ابزار آتش زا تر جنگی و روش های خشن تربه جنگ ادامه دادند. طالبان اولین بار عملیات انتحاری را زیر نام عملیات «استشهادی» به راه انداختند که در هر بار جان دهها غیر نظامی را گرفته و خون بی گناهان بسیاری با این عملیات به زمین ریخته  شد. مین گذاری های  کور کنار جاده ها  که فرق بین گناه و بیگناه را نکرده، آتش به هستی تر و خشک می زند، از روش های دیگر جنگی  طالبان است که جان صد ها غیر نظامی را گرفته و هر روز برخیل این کشتگان می افزاید. با چنین عملیات ناسنجیده و بی پروای دو طرف درگیر است که از 2004 به این سو، هر ساله بیش از دو هزار غیر نظامی کشته داشته ایم و بدون این که دو طرف از خون این همه بیگناه درسی گرفته باشند، سال به سال بر تعدادکشته های ملکی می افزایند.

افغانستان از کشور های است که در سی سال اخیر بیش از یک و نیم ملیون کشته داشته که رقم کشتار غیر نظامیان در آن از هرکشوری بالاتر بوده است.  با اینکه نهاد ملی و بین المللی حقوق بشر درین سال ها همیشه آمار و ارقام کشتار غیر نظامیان را اعلان کرده  و ازین بابت پیوسته دوطرف جنگ را محکوم نموده و اعمال خونریزانۀ شان را افشا کرده اند، اما می بینیم که در این گراف نه تنها تغییری نیامده که سال به سال افزایش یافته است. به همین سبب است که هر سال سازمان های دفاع از حقوق بشر گزارش هایی مبنی بر نگرانی از وضعیت حقوق بشر در کشور را منتشر می‌سازد.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA