ads

نظامیان هرات، تا کنون سند مالکیت زمین های شان را بدست نیاورده اند

توزیع زمین برای نظامیان در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین در نظر گرفته شده بود و در کنار آن شورای وزیران در سال ۱۳۹۴ خورشیدی طی یک مسوده فیصله کرد که متقاعدین نظامی نیز از این امتیاز مستفید شوند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
29 دلو 1397
نظامیان هرات، تا کنون سند مالکیت زمین های شان را بدست نیاورده اند

توزیع زمین برای نظامیان در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین در نظر گرفته شده بود و در کنار آن شورای وزیران در سال ۱۳۹۴ خورشیدی طی یک مسوده فیصله کرد که متقاعدین نظامی نیز از این امتیاز مستفید شوند.
معلومات کلیدگروپ نشان میدهد که یک هزار 405 تن از نیروهای پولیس و متقاعد نظامی از سال 1382 بدین سو در ولایت هرات برای بدست آوردن یک نمره زمین 35 هزار افغانی را به حساب اداره شاروالی پرداخته اند؛ اما تاکنون نه زمین و نه هم سند مالکیت آن در اختیار شان قرار گرفته است.
در سال 1382 خورشیدی طبق هدایت مقام‌های مرکزی، مسوولان محلی هرات وعده داده بودند که در ساحه شیدایی و در منطقه “تقی و نقی” به مساحت ۷۵۰ جریب زمین برای سربازان پولیس، شهرک جداگانه ساخته می شود و نمرات زمین برای نظامیان و متقاعدین نظامی توزیع می شود؛ اما براساس اظهارات سربازان پولیس تاکنون زمین برای آنان توزیع نشده است.
مسوولان اداره شاروالی هرات می گویند در شهرک شیدایی تنها 4 هزار نمره زمین برای نیروهای اردوی ملی و متقاعدین اردو توزیع شده است.
مسئولان شاروالی هرات می گویند، به اساس سروی که در سال 1385 از سوی شاروالی هرات انجام شد، مساحت ساحه ” تقی و نقی” که شهرک پولیس در آن موقعیت دارد 5 هزار جریب می باشد؛ اما به اساس آخرین سروی که در سال جاری صورت گرفته مساحت این شهرک 2 هزار جریب تثبیت شده است.
در همین حال مسئولان محلی حوزه غرب می گویند که کمبود زمین، کم‌توجهی مقام های مرکزی و دید تبعیض گونه ی حکومت نسبت به برخی از ولایات کشور سبب شده است تا سربازان پولیس و متقاعدین نظامی در حوزه غرب از امتیاز بدست آوردن زمین محروم بمانند.
ازسوی هم در ولایت‌های فراه، غور و بادغیس برای نیروهای اردوی ملی و پولیس تا کنون زمین توزیع نشده است.
سید عبدالرحمن یکی از منسوبین نظامی، چهارده سال پیش برای یک نمره زمین ۳۵ هزار افغانی پرداخت کرده بود، اکنون که متقاعد شده است می گوید:” نه از زمین خبری است و نه هم سرنوشت پول هایش معلوم است.”
او که پس از ۳۸ سال خدمت دو سال قبل تقاعد کرد، از حکومت می‌خواهد که پول های را که به حساب زمین پرداخته است دوباره برایش پرداخت کند.
همچنان سهیل یک دیگر از کسانیکه در حال حاضر در صفوف پولیس وظیفه انجام میدهد؛ از کم توجهی مسوولان محلی شکایت نموده و قوماندانی امنیه را عامل اصلی مانع توزیع زمین برای منسوبین پولیس عنوان می کند.
این سربازان پولیس از مقام های حکومتی می خواهند که در این زمینه به زودی اقدامات عملی روی دست گیرند.
درهمین حال عبدالاحد ولیزاده سخنگوی پولیس هرات عدم توزیع زمین برای سربازان پولیس در این ولایت را پذیرفته و می افزید :”در ۲۵ کیلومتری شهر هرات در ساحه شهرک “تقی و نقی” ۷۵۰ جریب زمین برای نیروهای پولیس در نظر گرفته شد و از سال 1385 خورشیدی یک هزار و 405 تن از نیروهای پولیس و متقاعدین نظامی در بدل هر نمره زمین مبلغ ۳۵ هزار افغانی به اداره شاروالی پرداخت کرده اند.”
آقای ولیزاده تصریح می کند که قوماندانی امنیه موضوع عدم توزیع نمرات زمین را بارها با مسوولان اداره شاروالی شریک ساخته اند، ولی مسوولان شاروالی، مشخص نبودن نمرات زمین را عامل اصلی توزیع نشدن نمرات زمین برای نیروهای پولیس و متقاعدین عنوان کردند.
سخنگوی پولیس هرات هم چنان اضافه می کند که در تفاهم با اداره شاروالی در آینده نزدیک این شهرک آماده و نمرات زمین برای متقاضیان توزیع خواهد شد.
در حالیکه قبل از این سربازان پولیس از امتیازات زمین محروم مانده اند؛ اما به گفته عبدالاحد ولیزاده بعد از این برای هر سرباز پولیس که تقاضای زمین را نماید؛ بدون تبعیض از طریق کمیسیون ویژه طی مراحل شده و پس از آن زمین توزیع می گردد.
این درحالیست که مسوولان اداره شاروالی هرات می گویند که برای نیروهای پولیس و همچنان متقاعدین نظامی دو شهرک در ساحه “شیدایی” و “تقی و نقی” در نظر گرفته شد که تا حال ۱۲ هزار شماره زمین از شهرک شیدایی برای کارمندان دولت به شمول ۴ هزار نمره برای نیروهای اردوی ملی توزیع شده است.
به گفته این مسوولان قرار است که در منطقه “تقی و نقی” شهرک جداگانه برای نیروهای پولیس و متقاعدین نظامی آماده و زمین به آنان توزیع شود.
احمدنوید، مدیر املاک اداره شاروالی هرات به کلید گفت که به دلیل نبود سروی دقیق از مساحت منطقه “تقی و نقی” و مشکلات در پلان ساحه متذکره نمرات زمین این شهرک تا هنوز در اختیار نیروهای پولیس و متقاعدین قرار نگرفته است.
به گفته وی سروی های که در ساحه انجام شده نشان می دهد که این ساحه 5 هزار جزیب نه؛ بلکه 2 هزار جریب زمین می باشد و همین تفاوت میان اعلام جریب و تثبیت آن، سبب شده تا کار عملی توزیع زمین تاهنوز آغاز نشود.
براساس معلومات وی اولین سروی که ساحه متذکره در سال 1385 از سوی شاروالی هرات صورت گرفت، مساحت 5 هزار جریب زمین را نشان میداد؛ اما در سروی دوم که در سال 1397 خورشیدی صورت گرفت، مساحت همین شهرک حدود 2 هزار جریب زمین مشخص شده است.
به گفته وی هرچند در حال حاضر دو شهرک برای نیروهای پولیس و متقاعدین نظامی در هرات وجود دارد؛ اما هنوزهم کمبود زمین از عوامل اصلی توزیع زمین برای نظامیان و متقاعدین محسوب میشود.
مدیر املاک اداره شاروالی هم می پذیرد که برخی از نیروهای پولیس و متقاعدین سال های گذشته برای گرفتن زمین به حساب اداره شاروالی پول واریز کرده اند؛ اما وی رقم مجموعی این پول را مشخص نمی کند.
اسناد دست داشته کلید نشان میدهد که نیروهای پولیس هرات در بدل هر نمره زمین مبلغ ۳۵ هزار افغانی به حساب شاروالی پرداخت کرده اند اما احمدنوید مدیر املاک اداره شاروالی هرات می گوید:” هر نمره زمین فقط با پرداخت ۱۳ الی ۲۰ هزار افغانی توزیع می گردد.”
وی بعد از نشان دادن اسناد دریافت شده از سوی کلید، گفت که در ابتدا نمرات زمین در منطقه شیدایی در بدل 20 هزار افغانی و نمرات زمین شهرک تقی و نقی به دلیل مصارف زیاد به 35 هزار افغانی افزایش یافت که این پول نیز از سوی متقاضیان به حساب اداره شاروالی واریز می شود.
به گفته وی پولی را که متقاضیان زمین در بدل زمین پرداخت کرده اند برای حفر چاه، قیر ریزی سرک‌ها، وصل برق و شبکه آب به مصرف خواهد رسید.
در همین حال محی الدین نوری معاون مالی و اداری ولایت هرات اطمینان میدهد که اداره محلی این قضیه را تعقیب خواهد کرد و بعد از آن روند توزیع زمین هایی که در بدل آن از نظامیان پول اخذ شده بود آغاز خواهد شد.
اما در ولایت فراه، تنها یک شهرک برای نیروهای اردوی ملی در نظر گرفته شده است و مسوولان محلی این ولایت می گویند که به دلیل کمبود زمین شمار دیگر از نظامیان و متقاعدین از امتیاز زمین محروم شده اند.
نجیب الله ادبیار شاروال ولایت فراه به کلید می گوید که در ساحه شمال شرقی فراه ۲۵۰ الی ۲۶۰ نمره زمین مربوط به یک شهرک، برای افراد دارای معلولیت و بازماندگان شهدای اردوی ملی زمین توزیع شده است.
آقای ادبیار تصریح می‌کند که تا حال هیچ هدایتی داده نشده است که برای نیروهای پولیس نیز زمین توزیع شود.
با این حال محب الله محب سخنگوی پولیس فراه می گوید که توزیع زمین برای نزدیک به 70 تن از متقاعدین پولیس از اراضی مربوط به قوماندانی امنیه جریان دارد .
اما در ولایت های غور و بادغیس برای نظامیان پولیس و اردو شهرک وجود ندارد.
جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس می گوید که در این ولایت زمین دولتی وجود ندارد و به همین دلیل تا حال شهرک برای نظامیان ایجاد نشده است.
آقای شهابی هم چنان افزود:”اداره محلی تلاش دارد تا در اطراف مرکزبادغیس یک شهرک برای نیروهای پولیس به خصوص متقاعدین آماده و توزیع کند.”
از سوی هم سلطان احمد مرادی مدیر لوژستیک قوماندانی امنیه ولایت غور از برخوردهای دوگانه حکومت مرکزی نسبت به برخی از ولایات انتقاد نموده و می افزاید که غور از جمله ولایت های می باشد که حکومت مرکزی توجه چندانی به آن ندارد.
وی تاکید دارد که به دلیل کم مهری‌های حکومت نظامیان این ولایت از امتیاز بدست آوردن زمین محروم مانده اند.
مدیرلوژستیک قوماندانی امنیه غور هم چنان می گوید که بارها برای بدست آوردن امتیازات مساویانه و رسیدگی به مشکلات نظامیان غور درخواست های کتبی صورت گرفته است؛ اما تا هنوز به این خواست‌ها توجه نشده است .
به گفته وی تا حال هیچ هدایت از سوی مقام‌های مرکزی برای ایجاد شهرک برای نیروهای پولیس و متقاعدین نظامی داده نشده است.
برخی از اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی حوزه غرب وجود فساد مالی، نبود سیستم درست برای تقسیم بندی امتیازات و بی تفاوتی مقام های مرکزی نسبت به نیروهای نظامی را از دلایل اصلی محروم ماندن برخی از نظامیان از حقوق و امتیازات شان عنوان می کنند.
سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات می گوید:” افرادی در بدنه حکومت در تلاش سلب حقوق و امتیازات نظامیان میباشند، اما حکومت باید دست این افراد را کوتاه سازد و بر عملی شدن تعهدات اش سعی نماید.”
همچنان گل احمد اعظمی یکی از اعضای ولسی جرگه می گوید که بیشتر زمین های دولتی توسط زورمندان غصب شده است.
او هم چنان تاکید دارد که حکومت باید زمین های غصب شده را از چنگ غاصبان زمین پس بگیرد و برای نیروهای پولیس و اردوی ملی توزیع کند .
گفتنی است که طی یک و نیم دهه امتیازات و کمک های زیادی از سوی جامعه جهانی و حکومت برای تقویت نیروهای نظامی اردو و پولیس صورت گرفت، اما برخی از نیروهای امنیتی از عدم برخورداری از این امتیازات و کمک ها شاکی اند؛ آنان می گویند که حتی در مناطق دور دست برخی از سربازان اردو و پولیس شب ها گرسنه می خوابند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA