ads

نشست بین افغانی در قطر: تحقق صلح در نتیجه مذاکرات افغان ها میسر است

کنفرانس بین افغانی در قطر پس از دو روز بحث و رایزنی میان نمایندگان طالبان و هیات افغانستان، نا وقت روز گذشته (دوشنبه، 17 سرطان) به پایان رسید و دو طرف به توافق هم پس از تشکیل یک کمیته 8 نفری قطعنامه ی را به نشر رسانیدند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
18 سرطان 1398
نشست بین افغانی در قطر: تحقق صلح در نتیجه مذاکرات افغان ها میسر است

کنفرانس بین افغانی در قطر پس از دو روز بحث و رایزنی میان نمایندگان طالبان و هیات افغانستان، نا وقت روز گذشته (دوشنبه، 17 سرطان) به پایان رسید و دو طرف به توافق هم پس از تشکیل یک کمیته 8 نفری قطعنامه ی را به نشر رسانیدند.

اشتراک کنندگان این نشست با قدردانی از تلاش های آلمان و قطر برای برگزاری این مذاکرات، گفته اند که تمام آنان توافق دارند که تحقق صلح پایدار و سراسری در کشور در نتیجه‌ی مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.

در اعلامیه مشترک این نشست هم چنان آمده است که برای اینکه افغانستان بار دیگر شاهد جنگ و بحران نباشد، تفاهم بین‌الافغانی میان سطوح مختلف جامعه در کشور ضرورت مبرم پنداشته می شود.

شرکت کنندگان این نشست بین افغانی هم چنان خواهان اقدامات ذیل برای تامین صلح در کشور شده اند.

  1. طرف‌های درگیر جنگ بجای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام جویی و جنگ طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده نمایند.
  2. اشتراک کننده گان از گفتگوهای جاری در قطر حمایت نموده، و آن را در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می نمایند.

هم چنان در قطعنامه این نشست آمده است که طرف های درگیر جنگ باید اقدامات ذیل را بخاطر تامین صلح به منصه اجرا گذارند:

  1. رهایی بی و قید و شرط زندانیان کهن سال، معیوب و بیمار
  2. تضمین امنیت تمام موسسات عام المنفعه از قبیل نهاد های دینی و مذهبی، شفاخانه ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب گردان و محلات کار در سراسر کشور
  3. تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، پوهنتون ها و دانشگاه ها و سایر موسسات تعلیمی
  4. تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر

در قطعنامه این نشست بر حفظ حقوق زنان در عرصه های مختلف و حفظ حقوق اقلیت های مذهبی تاکید صورت گرفته است.

در این نشست بر مواردی هم چون، توافق روی نظام اسلامی در افغانستان، آغاز روند صلح همزمان با تکمیل شرایط لازم، نظارت از تطبیق مواد موافقتنامه صلح، اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه‌ی نهادهای اساسی، تاسیسات دفاعی و سایر نهادی های ملی، بازگشت و جابجایی مجدد مهاجرین و بی جاشده گان جنگ های داخلی، بحث روی شرایط جدید همکاری و چگونگی ادامه‌ی روابط با کشورهای کمک کننده، تایید توافقات صلح افغانستان در یک کنفرانس بین المللی و اخذ ضمانت مبنی بر عدم مداخله‌ی کشورهای منطقه و سایر کشورها در امور افغانستان، به عنوان نقشه راه صلح اشاره شده است.

در اخیر این قطعنامه ی 8 ماده یی به حمایت از کنفرانس بین افغانی در مسکو تاکید صورت گرفته و از سازمان کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه خواسته شده است تا  قطعنامه مشترک کنفرانس بین الافغانی دوحه در رابطه به صلح را تایید و حمایت نمایند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA