ads

ناخشنودی‌ مردم غزنی از روند بازسازی

مردم ولایت غزنی می‌گویند: تا کنون هیچ گونه بازسازی و توجهی از سوی حکومت افغانستان به این ولایت صورت نگرفته و امکان ندارد تا سال 2013 این ولایت به مرکز تمدن اسلامی مبدل گردد.

نویسنده: The Killid Group
18 میزان 1389
ناخشنودی‌ مردم غزنی از روند بازسازی

در حالی که ولایت غزنی به حیث مرکز تمدن اسلام در سال 2013 شناخته شده است، مقامات این ولایت می‌گویند: برای رسیدن به این هدف، به 200 ملیون دالر برای تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای در ولایت غزنی ضرورت است.

ولایت غزنی با داشتن آثار، آبدات تاریخی و اماکن مقدس به عنوان یکی از ولایات مهم و تاریخی افغانستان به شمار می‌رود که سازمان فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2007 میلادی این ولایت را به عنوان مرکز تمدن اسلامی در سال 2013 نام کرد.

محمد موسی اکبر زاده، والی ولایت غزنی، روز پنجشنبه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: برای تبدیل شدن ولایت غزنی به حیث مرکز تمدن اسلام باید 35 آبده تاریخی بازسازی و 23 پروژه زیربنایی در این ولایت روی دست گرفته شود.

اکبرزاده افزود: با آن که عملاً این پروژه‌ها آغاز نگردیده، اما از سوی کشور‌های کمک کننده، وعده‌ها برای بازسازی این ولایت داده شده است.

وی گفت: کشور پولند در قسمت تولید برق بادی، ولایت غزنی را کمک می‌نماید که در سال 2011 ولایت غزنی دارای 3 میگاوات برق بادی خواهد شد.

والی غزنی اضافه کرد: بازسازی در ولسوالی‌های ولایت غزنی ادامه دارد و پروژه برق آفتابی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی به ارزش 300 هزار دالر امریکایی دو روز قبل افتتاح گردید.

وی می‌گوید: مرکز این ولایت مانند سایر مراکز در ولایت‌های دیگر امن می‌باشد که در حال حاضر حدود 20 پروژه انکشافی و 10 پروژه مربوط به آبدات تاریخی بدون کدام مشکل امنیتی تحت بازسازی قرار دارد.

اما علی اکبر قاسمی، نماینده مردم ولایت غزنی در پارلمان می‌گوید: بازسازی در ولایت غزنی به چشم نمی‌خورد و حتا در این ولایت، امنیت نسبی هم برقرار نیست.

قاسمی می‌گوید: با وضع موجود در ولایت غزنی بعید به نظر می‌رسد که تا سال 2013 ولایت غزنی به حیث مرکز تمدن اسلام آماده گردد.

در همین حال، شماری از مردم ولایت غزنی نیز می‌گویند: تا کنون هیچ گونه بازسازی و توجهی از سوی حکومت افغانستان به این ولایت صورت نگرفته و امکان ندارد تا سال 2013 این ولایت به مرکز تمدن اسلامی مبدل گردد.

قابل یاد آوری است که دولت افغانستان به منظور بازسازی این شهر تاریخی، یک کمیته ویژه را توظیف کرده و به شماری از وزرات‌خانه‌های مربوطه، وظیفه داده است تا همه، متحدانه در امور بازسازی و آماده‌سازی ولایت غزنی اقدام کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA