ads

مصاحبه ویژه با سفیر اتحادیه اروپا

“شما ما را کمک کنید تا ما شما را کمک کنیم” کلید گروپ مصاحبه ویژه ای را دربارهء چگونگي كمك هاي اتحاديه اروپا به افغانستان پس از سال 2014، موثريت این کمک ها، تعلیم و تربیه پوليس ملي از سوي اتحاديه اروپا، حمايت اين اتحاديه از گفتگوهاي صلح با مخالفان مسلح دولت و نقش اتحاديه اروپا در كنفرانس بن دوم و اهميت اين كنفرانس براي افغانستان با «اوگارز اوشسکس» سفیر این اتحادیه در افغانستان انجام داده است.

نویسنده: The Killid Group
7 قوس 1390
مصاحبه ویژه با سفیر اتحادیه اروپا

“شما ما را کمک کنید تا ما شما را کمک کنیم”

کلید گروپ مصاحبه ویژه ای را دربارهء چگونگي كمك هاي اتحاديه اروپا به افغانستان پس از سال 2014، موثريت این کمک ها، تعلیم و تربیه پوليس ملي از سوي اتحاديه اروپا، حمايت اين اتحاديه از گفتگوهاي صلح با مخالفان مسلح دولت و نقش اتحاديه اروپا در كنفرانس بن دوم و اهميت اين كنفرانس براي افغانستان با «اوگارز اوشسکس» سفیر این اتحادیه در افغانستان انجام داده است.

متن مشروح این مصاحبه در ذیل آمده است که خدمت تان پیشکش می گردد.

کلید: اتحادیه اروپا در کدام بخش ها به افغانستان کمک می کند؟

اوشسکس: ده سال از حضور اتحادیهء اروپا در افغانستان می گذرد و ما در اين مدت پنج ملیارد یورو به افغانستان کمک کرده ایم. این کمک از بودجهء مشترک تمام کشورهای‏عضو اتحادیه اروپا بوده است. در سال جاری ما کمک های سالانه خود را از 150 ملیون یورو به 200 ملیون یورو افزایش داده ایم که از بودجهء مشترک اتحادیه اروپا پرداخته شده و در سه سال آینده نیز دوام خواهد یافت.

ما به طور مشخص از سکتور حاکمیت قانون در افغانستان حمایت می کنیم که به اين منظور سالانه 70 میلیون یورو برای معاشات پولیس افغانستان می پردازیم. همچنان براي پوليس ملی افغانستان مراکز تربیوی ایجاد کرده ایم که پولیس اتحادیه اروپا(EUPOL ) براي همين هدف در افغانستان حضور دارد.

در پهلوي اين موارد، ساير سکتور های ادارات دولتی، زراعت و صحت را نيز حمایت می‏کنیم، در جریان این سال ها پیشرفت های مهمی به وجود آمده، بویژه در ساختار پولیس ملی افغانستان، تنها (EUPOL ) در چهار سال گذشته، پانزده هزار  پولیس ملی افغان را تربیت نموده که اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت.

ما حمایت خود را در بخش زراعت، همکاری منطقوی و مشخصاٌ در ادارات دولتی و اصلاح نظام عدلی که همانا یکی از اولویت های کلیدی است، ادامه خواهیم داد.

کلید: این کمک ها چقدر موثر بوده است؟

اوشسکس: من نمی توانم به زعم خود قضاوت نمایم، این امر باید محور تلاش‏های مشترک از سوی دولت افغانستان و جامعه بین الملل باشد؛ اما مي توان گفت، اگر شما به نتیجهء حمایت ما در بخش صحت ببینید، در می یابید که در سال 2001 تنها شش درصد از افغان‏ها به خدمات صحی اولیه دسترسی داشتند، ولی این رقم حالا 60 درصد می باشد. شما پولیس ملی افغانستان را می بینید که به سوی حرفه ای شدن می روند و فکر می کنم که دولت باید تلاش های زیادی را برای موثر ساختن ادارات دولتی انجام دهد.

کلید: ولی انتقاد های زیادی بر کارکرد پولیس وجود دارد که آنها خوب تربیت نشده اند؟

اوشسکس: همه می‏دانیم که شما حالا اضافه تر از 130 هزار پولیس دارید که حرفوی هستند و آنگونه که ما می خواهیم هستند. این یک تلاش مشترک با جامعه جهانی بود در حالی‏که اتحادیهء اروپا در رشد مهارت های حرفه ای پولیس ملی افغان مصمم است.

کلید: پولیسی كه شما تربیت کرده اید آیا خوب تربیت شده و وظایف خود را خوب انجام می دهد؟

اوشسکس: سوال خوبی است، ولی من نمی‏توانم در مورد تمام 130 هزار نیروی پولیس قضاوت کنم؛ اما من در مورد پانزده هزار پولیسی که توسط ماموریت (EUPOL ) تربیه شده اند، مطمین هستم که آن ها ظرفیت لازم و درستی برای انجام وظایف خود دارند.

کلید: آیا اتحادیه اروپا کمک های خود را بعد از خروج نیروهای خارجی کاهش می دهد یا خیر؟

اوشسکس: ما همه باید این طرز فکر و اندیشهء خود را تغییر دهیم که افغانستان برای همیشه دریافت کنندهء کمک ها از دنیا است. فکر می کنم مهم است که شما خود رهبری و مالکیت را به دست بگیرید و مقطع 2014 هم به همین منظور است که همانا واگذاری حاکمیت ملی کامل و واگذاری مالکیت کامل به افغان‏ها است، ولی ما می‏دانیم که پولیس ملی افغانستان بعد از 2014 ضرورت به حمایت دارد.

کلید: پس کمک های که فعلا وجود دارد، کاهش خواهد یافت؟

اوشسکس: جواب من این است که شما مالکیت را به دوش می گیرید و ما حمایت می کنیم. من آرزو دارم که کمک های اتحادیه اروپا به همین اندازه که هست باقی بماند که 200 ملیون یورو سالانه از بودجهء مشترک کشورهای عضو می باشد. این امر ارتباط به این مسأله نیز دارد که دولت افغانستان چقدر کامیاب خواهد بود. شما این را بدانید که ما مردم خود را هم داریم و بايد به آنها نيز رسيدگي شود.

کلید: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و فساد وجود داشته باشد، باز هم به كمك های تان ادامه خواهید داد؟

اوشسکس: من مطمئن هستم که ما حمایت خود را در برابر افغانستان ادامه می دهیم. فکر می‏کنم که کشور های عضو، بودجهء خود را کاهش خواهند داد. به خاطری که نیروها و عساکر خارجی بیرون خواهند رفت، ولی به طور مساویانه شما باید ما را کمک کنید تا ما  شما را کمک کنیم.

کلید: از افغانستان چه کمکی می خواهید؟

اوشسکس: کمک افغانستان گرفتن مالکیت است.

کلید: ولی این نیاز به کمک بیشتر از طرف اتحادیه اروپا و دیگر کشورها دارد؟

اوشسکس: اما بعضی اوقات این فقط به یک راه سیاسی و تحریک واقعی ضرورت دارد تا حکومت‏داری را بهبود بخشیده، سیستم عدلی بهبود یافته و اصلاح شود که هم به شما و هم برای ما خیلی مهم است. اگر شما می خواهید که ما کمک کنیم پس ما نیاز به سیستم قضایی مستقل داریم و اگر شما سرمایه گذاری خارجی را می خواهید تا معادن را استخراج و عايدات بلند برود پس مهم است و نیاز به احتیاط قضایی دارد که مسلکی و مستقل باشد.

کلید: طوری که دولت افغانستان خواهان مصرف کمک‏ها از طریق مجراهای دولتی می‏باشد، کمک های اتحادیه اروپا بعد از سال 2014 از کدام کانال خواهد بود؟

اوشسکس: این فرصت خوبی برای مسولیت پذیری دوجانبه خواهد بود. اتحادیه اروپا همکار جدی و قابل اطمینان افغانستان است، 50 درصد از تمام کمک ها به بودجه افغانستان پرداخته خواهد شد و این چیزی است که ما باید انجام دهیم و ما این را انجام خواهیم داد.

کلید: در مورد 50 درصد دیگر چه می گویید؟

اوشسکس: فعلا میان دولت افغانستان و جامعه جهانی تعهد وجود دارد که 50 درصد از کمک ها به بودجه پرداخته شود و مابقی آن مستقیما از طریق همکاران تطبیق کننده به مصرف رسد و اين به سود افغانستان نيز می باشد. ولی چیزی که من برای تان می گویم این است که 100 درصد کمک های اتحادیه اروپا برای سال جاری از طریق وجوه قرضه به بودجه پرداخته شده است.

کلید: خبری داغ این روزها پیمان استراتیژیک میان افغانستان و امریکا است، آیا اتحادیه اروپا از این پیمان حمایت می کند؟

اوشسکس: اتحادیه اروپا به اختیارات دولت افغانستان، مردم افغانستان و اداره امریکا احترام می گذارد و این مربوط به امریکا و افغانستان می شود تا در مورد پیمان استراتیژیک گفتگو نمایند. ما از امریکا و دیگر ممالک منطقه توقع داریم تا توافقنامه میان افغانستان و اتحادیه اروپا را احترام بگذارند که شروع گفتگو در مورد همکاری و پیشرفت بوده است.

کلید: در مورد اهمیت کنفرانس بن دوم به افغانستان چی فکر می کنید و نقش اتحادیه اروپا در این کنفرانس چه خواهد بود؟

اوشسکس: فکر می‏کنم بن دوم از جهت های زیادی برای همه ما مهم است. اول‏تر از همه اینکه کارهای انجام داده شدهء ده ساله بررسي مي شود و یک ارزیابی مشترک میان افغانستان و جامعه بین الملل در مورد پیشرفت هاي به دست آمده و راه پیش رو که چه چیزهایی باید انجام گیرد، قرار دارد.

در ساختار بنیادهای صلح آمیز و به میان آوردن محیط برای پیشرفت سیستم اقتصادی کشور در صلح با خود و با همسایگان، نقش اتحادیه اروپا معتبر خواهد بود، چون ما تعهد درازمدتی را به افغانستان خواهیم داشت و به وسیله موافقت‏نامه همکاری برای مشارکت و توسعه میان افغانستان و اتحادیه اروپا که پیشتر از آن نام بردم، پیش خواهیم رفت و این  نشان دهندهء تعهدات دراز مدت اتحادیه اروپا به افغانستان خواهد بود.

نشست بن همچنان فرصتی برای بررسی تعهد دوجانبهء ما خواهد بود و من مطمئن هستم که دولت افغانستان به جامعه بین المللی یاد آور خواهد شد که ما باید کمک‏های خود را 50 درصد به بودجه پرداخت کنیم.

همچنان این یک فرصت برای ما خواهد بود تا در مورد بهبود شفافیت، حکومت‏داری خوب و بخش عدلی صحبت کنیم که برای افغانستان مهم است. همچنان فرصتی خواهد بود تا در مورد فعالیت‏های آینده صحبت کنیم که باید عادلانه باشد و ما آماده باشیم تا در سال مهم 2014 که پروسهء انتخابات رياست جمهوري نيز در آن واقع خواهد شد به افغان ها کمک کنیم.

همچنان خواهیم دید که به کدام شکل در ایجاد یک روش جدید در منطقه با افغانستان کمک کرده می توانیم، روشی که اجندای ملی را به اتکا دوجانبه، احترام و اعتماد دوجانبه میان کشورها تغییر خواهد داد. اما نبايد گفت كه همه چيز به زودي و به شكل سریع ثابت خواهد شد؛ زيرا هیچ چیز سریع در افغانستان و منطقه قطعی نشده است.

این مهم است که با اجندا واضح پیش برویم و پیامی به تمام افغان ها بدهیم که ما در سال 2014 شما را رها نمی کنیم، ما با شما خواهیم بود تا زمانی که شما بخواهید چون ما دوستان و همکاران افغانستان هستیم.

کلید: ده سال از حضور نظامی و ملکی جامعه بین المللی در افغانستان می گذرد، ولی تا هنوز جنگ، خشونت و بی ثباتی ادامه دارد. راه رسيدن به صلح را شما در چه می بینید؟

اوشسکس: این مسأله به شما برمی گردد که صلح و ثبات را بدست بیاورید، چون شما یک ملت مقتدر هستید و شما باید مقدم باشید و از آگاهی خود استفاده نمایید که چطور به پیش بروید و ما با حمایت خويش شما را همراهی خواهیم کرد.

کلید: آيا از ديد شما راهی را که دولت افغانستان براي رسيدن به صلح و آوردن صلح انتخاب کرده راه خوبی است؟

اوسشسکس: افغانستان و اتحادیه اروپا روی یک رهنمود موافقت کردند. ما اجندای دولت افغانستان را می دانیم که بلند بردن ظرفیت نیروهای ملی و امنیتی و تقویت نهادهای نظامی و افزایش خدمات ملکی برای مردم است.

ما باور داریم که پروسهء صلح باید به رهبری افغان ها باشد، ولی این باید اصول کلیدی را که توسط دولت افغانستان و جامعه جهانی مشخص شده در نظر بگیرد که شورشیان باید روابط خود را با القاعده از بین ببرد، به پیشرفت های که در عرصهء حقوق بشر بخصوص حقوق زن شده و همچنین قانون اساسی افغانستان احترام بگذارد.

کلید: به عنوان آخرین سوال، به نظر شما جامعه بین المللی بعد از 10 سال جنگ در افغانستان برنده اند يا بازنده؟

اوشسکس: بحث روی برنده شدن و یا بازنده شدن نیست، البته در مورد رفتن به پیش و ساختن پایه ها برای این کشور است که شما بتوانید در صلح با خود و همسایگان تان زندگی کنید. فکر می کنم حالا خیلی خوب‏تر از 10 سال قبل هستیم، یعنی حالا افغانستان خطر تروریزم برای جامعه بین المللی نیست، ما حکومت‏داری بسیار بهتر در مقایسه با سال 2001 در افغانستان داریم، زنان در وضعیت خوبی قرار دارند و ما رسانه های آزاد داریم که در سال 2001 در افغانستان نداشتیم. پوهنتون ها فعال هستند، دختران به مکتب می روند؛ پس پیشرفت های آشکاری شده و همچنین باید کارهای زیادی نیز انجام شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA