ads

مسئولان صحی هرات از افزایش بیماری کانگو در این ولایت نگران اند

مسئولان صحی در ولایت هرات در سال روان خورشیدی از افزایش شمار مبتلایان بیماری تب خون‌دهنده (کانگو) اظهار نگرانی می‌کنند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
24 اسد 1398
مسئولان صحی هرات از افزایش بیماری کانگو در این ولایت نگران اند

مسئولان صحی در ولایت هرات در سال روان خورشیدی از افزایش شمار مبتلایان بیماری تب خون‌دهنده (کانگو) اظهار نگرانی می‌کنند.

احمد امیرنژاد، مسئول بخش سریلانس و پاسخ دهی امراض در اداره صحت عامه هرات به کلید می‌گوید:«از اول سال روان خورشیدی تا اکنون 103 واقعه بیماری تب خون‌دهنده در مراکز صحی هرات ثبت گردیده که از این میان 6 تن جان باخته‌اند.»

آقا امیرنژاد بیان می‌دارد که در سال گذشته خورشیدی 87 تا 88 واقعه مثبت این بیماری به صحت عامه گزارش شده بود؛ اما در سال روان بیشتر از 100 واقعه ثبت شده که این  نشان میدهد در سال روان بیشتر از 13 درصد رقم بیماران تب خون دهنده در هرات افزایش یافته است.

به گفته او، از میان این واقعات 35 تن از مبتلایان به این بیماری زنان و 3 الی 4 واقعه هم اطفال زیر سن 15 سال می باشند.

احمد امیرنژاد همچنان اظهار می‌دارد، در جریان سه روز عید سعید قربان 8 واقعه مبتلا به بیماری تب خون‌دهنده در شفاخانه حوزوی این ولایت ثبت شده است.

وی هم چنان تصریح می‌کند که علایم این بیماری بعد از 48 تا 72 ساعت آشکار می‌شود و به همین دلیل احتمال دارد که شمار مبتلایان به این بیماری در جریان روزهای عید بیشتر از هشت واقعه باشد.

بیماری تب خون دهند از یک نوع کنه‌ی مواشی به انسان منتقل می‌یابد.

این بیماری دارای چهار مرحله مختلف دارد که امکان بهتر تداوی، در مراحل نخستین بیماری است.

داکتر ابراهیم، یک تن از متخصصان صحی در هرات می‌گوید: «از جمله علایم ابتدایی این بیماری سردرد شدید، تب و اسهال بوده که باید بیمار به داکتر مراجعه کند.»

به گفته او، برای جلوگیری از این بیماری باید کنه از بین برده شود.

داکتر ابراهیم هم چنان می افزاید که اداره زراعت و شاروالی باید در قسمت کشتار مواشی و انتقال آنها برنامه منظمی را روی دست گیرند تا از شیوع این مرض جلوگیری شود.

در همین حال سید معصوم سادات مسئول صحت حیوانی ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات می‌گوید که این اداره دو برنامه آگاهی دهی و کنترول کنه‌ها را جهت جلوگیری از شیوع بیماری تب خون‌دهنده در فصل‌های بهار و خزان روی دست گرفت شده است.

وی تصریح می‌کند که یک برنامه در فصل بهار در هشت ولسوالی هرات تطبیق گردید.

از سوی هم شماری از شهروندان هرات از مسئولان صحی می‌خواهند که برای جلوگیری از شیوع این بیماری برنامه‌های آگاهی دهی بیشتری را در سطح ولسوالی‌ها راه اندازی نمایند.

این در حالی است که وزارت صحت عامه گفته است که در شش ماه اخیر 296 واقعه بیماری تب خون‌دهنده در ولایات هرات و کابل ثبت شده که از این میان 32 تن از اثر این بیماری جان باخته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA