ads

مرگ و میر مادران و نوزدان در ولایت‌های غربی کشور کاهش یافته‌است

مسوولان اداره‌های صحت عامه در حوزه غرب کشور، می‌گویند: میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته است.
به گفته‌ای این مسوولان، فعالیت بیش از 300 مرکز صحی و افزایش دسترسی مادران به آن، از عوامل اصلی کاهش این مرگ و میر در غرب کشور می‌باشد.

نویسنده: zekria
29 جدی 1395
مرگ و میر مادران و نوزدان در ولایت‌های غربی کشور کاهش یافته‌است

مسوولان اداره‌های صحت عامه در حوزه غرب کشور، می‌گویند: میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته است.
به گفته‌ای این مسوولان، فعالیت بیش از 300 مرکز صحی و افزایش دسترسی مادران به آن، از عوامل اصلی کاهش این مرگ و میر در غرب کشور می‌باشد.
عبدالجبار شایق، رییس صحت عامه فراه، در تماس تلیفونی به کلید گفت: “نظر به آمارها در سال 2016 میزان مرگ و میر مادران و نوزادان، نسبت به سال 2015 ده تا پانزده درصد کاهش یافته‌است.”
به گفته‌ای شایق، در حال حاضر 65 درصد مردم این ولایت به خدمات صحی دسترسی دارند و قرار است، در سال پیش رو این رقم به 80 درصد افزایش یابد.
شمار کلینک‌های صحی خصوصی و دولتی در ولایت فراه به 44 باب می‌رسد.
به گفته‌ای شایق، قرار است در سال پیش رو، 17 کلینیک دیگر نیز اعمار شود.
محمد آصف کبیر، سرپرست ریاست صحت عامه هرات، در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: “در 6 ماه نخست سال گذشته خورشیدی، از 19696 خانمی که به مراکز صحی برای ولادت مراجعه کرده‌اند، 8 تن آنان جان باختند و در مدت مشابه، در سال جاری از 26726 خانمی که غرض ولادت مراجعه نموده‌اند، 12 تن آنان جان باختند.”
کبیر، افزود: “در 6 ماه سال گذشته خورشیدی 13179 کودک در مراکز صحی متولد شده که از این میان 114 کودک جان خود را از دست دادند و در مدت مشابه آن در سال جاری از 17540 طفلی که متولد شده‌اند، 187 کودک فوت کرده‌اند.
در حال حاضر، 117 کلینیک صحی دولتی و خصوصی در هرات فعالیت دارد که به گفته‌ای کبیر، با ساخت 63 کلینیک دیگر در سال آینده، شمار آن به 180 مرکز صحی افزایش خواهد یافت.
از طرف دیگر، عبدالطیف روستایی، سرپرست ریاست صحت عامه بادغیس، از کاهش 10 درصدی مرگ و میر مادران و کودکان در سال گذشته میلادی خبرداده، می‌گوید: “در 41 مرکز صحی این ولایت تیم‌های صحی سیار و قابله‌ها فعالیت دارند.”
او، علاوه می‌کند: “هم‌زمان با ارایه خدمات صحی این مراکز، دو کلینیک اختصاصی مادران و نوزادان با امکانات و تجهیزات پیشرفته در این ولایت فعالیت می‌کنند.”
غلام نبی یگانه، رییس صحت عامه ولایت غور، نیز در تماس تلیفونی به کلید گفت: “70 مرکز صحی در این ولایت وجود دارد که در تمامی این مراکز، تنها 20 داکتر متخصص زن و مرد فعالیت دارند، در حالی که در تناسب با نفوس این ولایت، نیاز است تا حد اقل شمار این داکتران به 50 تن افزایش یابد.”
به گفته‌ای شایق، با آن‌که کمبود داکتران به ویژه متخصصان زن در این ولایت وجود دارد، با آنهم میزان مرگ و میر مادران و نوزادان در سال گذشته میلادی 5 درصد کاهش داشته‌است.
در همین حال، شماری از فعالان مدنی در هرات، می‌گویند: حکومت باید تلاش کند تا میزان دسترسی مردم به خدمات صحی را در ولسوالی‌های دور دست و نا امن بلند ببرد تا میزان مرگ و میر مادران و نوزدان از این هم بیشتر کاهش یابد.
این در حالیست که، وزارت صحت عامه، گفته، تلاش مى‌کند اهداف خود را تا سال ٢٠٢٠ ميلادى در راستای کاهش میزان مرگ و میر مادران تا ٢٥٠ رقم در هر ١٠٠ هزار ولادت و میزان مرگ و میر نوزادان تا ٢٥ تن در هر ١٠٠٠ ولادت را کاهش دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA