ads

مردم چرا نگران‌اند؟

با آن‌که اظهارات شماری از رهبران کشورهای جهان و افغانستان در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در پیوند به پروسه‌ی صلح افغانستان امیدبخش می‌نماید، اما سخنان رییس‌جمهورغنی، خالی از نگرانی بوده نمی‌تواند.

نویسنده: Atash
3 دلو 1398
مردم چرا نگران‌اند؟

با آن‌که اظهارات شماری از رهبران کشورهای جهان و افغانستان در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در پیوند به پروسه‌ی صلح افغانستان امیدبخش می‌نماید، اما سخنان رییس‌جمهورغنی، خالی از نگرانی بوده نمی‌تواند.

او در این اجلاس سخنانی را در مورد تلاش‌های طالبان برای براندازی حکومت گفت که در این صورت مردم و حکومت افغانستان در مقابل آنان بسیج خواهند شد.
رییس جمهورغنی در حاشیهء‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در سویس گفت که جنگجویان طالب از جنگ خسته شده‌اند، اما رهبران آنان نباید از صلح مانند یک وسیله یا ابزار برای رسیدن به قدرت استفاده کنند.
غتی که با شک و تردید به فعالیت‌های مذاکراتی طالبان برای صلح در افغانستان می‌نگرد، به این باور است که طالبان هنوزهم برای پایان‌دادن به خشونت آماده نیستند.
با این‌حال، پرسش این است که آیا واقعاً حکومت افغانستان چنین چیزی را احساس نموده است که طالبان برای براندازی حکومت تلاش دارند؟ و این همان چیزی است که باعث ایجاد نگرانی در بین مردم گردیده است.
با این‌که تلاش‌های یک‌ساله‌ی اخیر در سطح کلان برای صلح در افغانستان امیدها را بیشتر ساخته است اما به درازاکشانیده‌شدن پروسه‌ی مذاکرات و تن‌ندادن طالبان به آتش‌بس از مواردی‌اند که باور مردم را نسبت به اراده‌ی طرف‌های درگیر جنگ کاهش داده است. کاهش سطح باور مردم زمانی بیشتر احساس گردید که طالبان در قطر از کاهش خشونت کوتاه‌مدت الی امضای توافق‌نامه گفتند. درحالی‌که مردم آتش‌بس را یگانه راه حل برای رسیدن به هر توافقی می‌دانند که ضمانتی خوبی هم در این راستا تلقی شده می‌تواند و اعتماد طرف‌ها را نیز تقویت بخشیده می‌تواند.
مذاکرات قطر که توقع می‌رود در مدت کوتاهی منجر به یک توافق میان امریکا و طالبان شود، راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی باز می‌کند. اما این مذاکرات ممکن است که در فضای بی‌باوری شدید میان حکومت افغانستان و طالبان به نتیجه‌ی مطلوبی برسد.
باور عمومی این است که در چنین اوضاع و احوالی برگزاری هیچ نشستی بخیر افغانستان نخواهد نبود. از این‌رو بیشتر مردم می‌خواهند که طرف‌های درگیر برای از بین‌بردن بی‌اعتمادی‌های به‌ وجودآمده دست به کار شوند و برای یک نشست بین‌الافغانی موثر نخست روی آتش‌بس توافق نمایند. این چیزی است که می‌تواند باور مردم نسبت به پروسه صلح را تقویت بخشد و هم بی‌اعتمادی ایجادشده در میان طرف‌های درگیر را از بین ببرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA