ads

مردم بلخ: به برق نیاز نداریم

شماری از مشترکین شرکت برشنا در ولایت بلخ نسبت به تصمیم تازه این شرکت اعتراض دارند. شرکت برشنا در تصمیم تازه‎اش نرخ هر کیلووات برق در این ولایت را 6.25 افغانی تعیین کرده است. مشترکین این شرکت می‎گویند که آن‎ها فقیر هستند و توان پرداخت پول صرفیه برق شان با این نرخ را ندارند. آن‎ها از مقام‎های عالی‎رتبه دولت، به‎ویژه رییس جمهور، می‎خواهند تصمیم تازه شرکت برشنا را لغو کنند.

نویسنده: zekria
19 دلو 1395
مردم بلخ: به برق نیاز نداریم

شماری از مشترکین شرکت برشنا در ولایت بلخ نسبت به تصمیم تازه این شرکت اعتراض دارند. شرکت برشنا در تصمیم تازه‎اش نرخ هر کیلووات برق در این ولایت را 6.25 افغانی تعیین کرده است. مشترکین این شرکت می‎گویند که آن‎ها فقیر هستند و توان پرداخت پول صرفیه برق شان با این نرخ را ندارند. آن‎ها از مقام‎های عالی‎رتبه دولت، به‎ویژه رییس جمهور، می‎خواهند تصمیم تازه شرکت برشنا را لغو کنند.
یک تن از باشندگان ولایت بلخ در گفتگو با خبرنگار کلید در این ولایت گفته که «قیمت برق ما در هر کیلووات از 5.25 افغانی به 6.5 افغانی افزایش یافته. آیا برق تنها برای ولایت بلخ است یا تمام ولایت‎ها از آن استفاده می‎کنند؟ اگر شرکت برشنا نرخ دو ماه پیش را قبول می‎کند، ما با آن موافق هستیم، در غیر آن برق خود را قطع کند و ما به برق نیاز نداریم.»
در همین ارتباط یک شهروند دیگر شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، افزوده که «در این ولایت در هر ماه نرخ جدیدی برای برق تعیین می‎شود. ما مردم بسیار غریبی هستیم. نرخ تازه برق را هرگز قبول نداریم. از رییس جمهور می‎خواهیم که کمی در این باره توجه داشته باشد.»
اما مسوولان شرکت برشنا در ولایت بلخ در توجیه تصمیم اخیر این شرکت می‎گویند که آن‎ها از روی ناگزیری و تاوانی که قبلاً متبقل شده‎اند، این تصمیم را روی دست گرفته‎اند. به گفته آن‎ها، شرکت برشنا در ولایت بلخ، در دو دور گذشته، به ارزش بیش از 100 ملیون افغانی، متحمل خسارت شده است. از این رو شرکت برشنا تصمیم گرفته است قیمت هر کیلووات برق را برای مشترکین خود در ولایت بلخ، از 5.25 افغانی به 6.25 افغانی بلند ببرد. محمدنسیم گنجی، رییس شرکت برشنا در ولایت بلخ، به کلید گفت که این شرکت در دو دور گذشته، مطابق خواست مشترکین خود عمل کرد، اما نتیجه آن تحمیل بیش از 50 ملیون افغانی خسارت در هر دور به شرکت برشنا بود. مشترکین شرکت برشنا در بلخ قبلاً گفته بودند در صورتی با نرخ 5.25 افغانی برای هر کیلووات برق موافق هستند که پول صرفیه برق در هر ماه جمع‎آوری شود. گنجی حالا می‎گوید که ادامه فعالیت شرکت برشنا در بلخ مطابق خواست شهروندان این ولایت، سرانجام به ورشکستگی شرکت مذکور منجر خواهد شد. به گفته وی، در نتیجه خسارتی که شرکت برشنا متقبل شده است، حالا توان پرداخت قروض خود به دولت تاجکستان را ندارد و همچنان قادر به توسعه شبکه برق و تمدید لین‎های انتقالی آن در ولایت بلخ نیست. گنجی تأکید دارد هرگاه قیمت هر کیلووات برق به 6.25 افغانی بالا نمی‎رفت، امکان داشت جریان برق به ولایت بلخ قطع و تمام پیشرفت‎ها در این زمینه متوقف می‎شد.
با این حال، محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ، ضمن حمایت از اعتراض شهروندان این ولایت در برابر تصمیم تازه شرکت برشنا می‎گوید که شرکت مذکور باید پول صرفیه برق را به شکل ماهوار جمع‎آوری کند. او گفت در صورتی که شرکت برشنا حاضر نیست پــول صـرفیــه بــرق خـود را به شکل ماهوار جمع‎آوری کند، باید نرخ هر کیلووات برق را از 6.25 افغانی دوباره به 5.25 افغانی تقلیل دهد. حدید افزود که اگرچه این پیشنهاد قبلاً از سوی شرکت برشنا و والی بلخ پذیرفته شده است، ولی حالا نمی‎داند به چه دلیلی شرکت برشنا از تطبیق این پیشنهاد سرباز زده است.  حدود 7 ماه پیش و به دنبال افزایش نرخ برق در ولایت بلخ، مردم این ولایت دست به اعتراضات گسترده زدند. آن‎ها در این اعتراضات شان خواهان اجرای برنامه‎ای در ولایت بلخ شدند که برای تنظیم امور انرژی برق در شهر کابل به اجرا گذاشته شده است. طبق این برنامه، قیمت هر کیلووات برق مصرف شده از 1 تا 200 کیلووات، مبلغ 2.25 افغانی در نظر گرفته شده است. به همین ترتیب، از 201 تا 400 کیلووات، هر کیلووات مبلغ 3.25 افغانی، از 401 تا 700 کیلووات، هر کیلووات مبلغ 6.25 افغانی، از 701 تا 2000 کیلووات، هر کیلووات مبلغ 8.75 افغانی و از 2000 کیلووات به بالا، هر کیلووات 10 افغانی تعیین شده است. اگرچه شرکت برشنا در آغاز با این پیشنهادات شهروندان بلخ اعلام موافقت کرده است، ولی حالا دیده می‎شود که این شرکت موضع خود را تغییر داده و نرخ تازه‎ای برای برق مورد نیاز مردم در این ولایت تعیین کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA