ads

مردم، در میان طرح‌های دوگانه‌ی ارگ و ریاست اجراییه خود را گم‌ کرده‌اند

مردم افغانستان می‌دانند که مذاکرات نماینده‌گان گروه طالبان با نماینده‌گان ایالات متحده‌ی امریکا در قطر نزدیک به یک‌‎سال است که بدون نتیجه‌ی محسوس دامه دارد.

نویسنده: Atash
29 جدی 1398
مردم، در میان طرح‌های دوگانه‌ی ارگ و ریاست اجراییه خود را گم‌ کرده‌اند

مردم افغانستان می‌دانند که مذاکرات نماینده‌گان گروه طالبان با نماینده‌گان ایالات متحده‌ی امریکا در قطر نزدیک به یک‌‎سال است که بدون نتیجه‌ی محسوس دامه دارد.
برای ارگ، مهم‌ترین موضوع برقراری آتش‌بس است؛ اما ریاست اجراییه می‌گوید، نخست کاهش خشونت در نظر گرفته شود تا در نتیجه افغانستان به سوی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی راه یابد.
صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه (27 جدی) در برگه‌ی تویترش نوشت که تامین آتش‌بس یگانه راه برای رسیدن به صلح پایدار است.
به گفته‌ی او، برقراری صلح به معنای پایان‌دادن به جنگ در افغانستان است و طرح بنیادی هم برای گفت‌وگوهای صلح، برقراری آتش‌‌بس است.
سخنگوی ریاست جمهوری همچنان گفت که کاهش خشونت جنبه‌ی عملی ندارد.
سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم در برگه‌ی تویترش نوشته بود که تیم مذاکراتی امارت اسلامی افغانستان به ریاست ملا برادر آخُند؛ معاون سیاسی امارت اسلامی و رییس دفتر سیاسی با تیم مذاکراتی امریکا تحت ریاست داکتر خلیل‌زاد نشستی داشتند و در مورد امضای توافق‌نامه و مراسم ‌آن صحبت نمودند.
پیش از این، چندین مرتبه آوازه‌هایی از برقراری آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان نشر شد اما به استثنای یک مورد در جریان عید سال ۲۰۱۸ میلادی، دو جانب هیچ‌گاهی آتش‌بس نکرده‌اند.
مردم در میان طرح‌های دوگانه‌ی حکومت و ریاست اجراییه مغشوش شده‌اند، هرچند همه می‌دانند که کاهش خشونت‌ها هم می‌‌تواند افغانستان را به آتش‌‌بس برساند، ولی این دوگانه‌گی دیدگاه برای چه؟ تا هنوز در مورد کاهش خشونت‌ها در جنگ افغانستان، تعریف مشخصی وجود ندارد و حدود آن هم تعیین نشده است.
در همین حال، نماینده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد با زلمی خلیل‌زاد در دبی دیداری داشته و دیده می‌شود که اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بین‌المللی افغانستان هم از پروسه‌ی صلح حمایت کرده‌اند.
در میان گیر و دار حکومت و ریاست اجراییه، سهیل شاهین؛ سخنگوی طالبان گفته است که آمریکایی‌ها و طالبان به توافق‌نامه‌ی صلح بدون آتش بس نزدیک شده‌اند.
احتمال امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان نماینده‌گان ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده است و دولت افغانستان تاکید می‌کند که توافق‌‍نامه صلح، بدون آتش‌بس به نتیجه نمی‌رسد.
از سوی دیگر، نماینده‌گان ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آلمان و ناتو برای افغانستان در شهر دبی روی پروسه‌ی صلح افغانستان گفت‌وگوی کرده‌اند.
نماینده‌ی خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است که در نشستی در شهر دبی، روی آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها، مذاکرات بین‌الافغانی، دوره‌های بعدی پروسه‌ی صلح، ضمانت‌های توافق‌نامه‌ی صلح و ابعاد منطقه‌ای پروسه‌ی صلح افغانستان بحث کرده‌اند.
بحث‌های آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها هنگامی بالا گرفت که دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت که توافق‌نامه‌ی صلح میان این گروه و امریکا نهایی شده است.
با آن‌که ایالات متحده در این مورد تا هنوز چیزی نگفته، اما رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که امریکا بار دیگر برای توافق صلح با طالبان تلاش دارد؛ موافقتی که در نتیجه‌ی آن شاید بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در بدل آن امکان دارد خشونت‌های طالبان کاهش یابد یا نیابد، چون هیچ تضمینی تا هنوز در این زمینه وجود ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA