ads

مبارزه برای تامین عدالت

فستیوال نویسندگان بزرگ آسیا که در جیپور هند برگذار گردید، یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده در آن، تقاضا برای تامین عدالت در هند بود. داکتر”بینایاک سین” متخصص شناخته شدهء طب و فعال حقوق بشر در هند به جرم همدستی با شورشیان ماویست دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. معاویست ها (گروه شورشی) از مدت ها در برابر دولت هند فعالیت مسلحانه داشته و یکی از ایالت های فقیر نشین این کشور را سنگر

نویسنده: The Killid Group
24 دلو 1391
مبارزه برای تامین عدالت

فستیوال نویسندگان در جیپور هند؛

مبارزه برای تامین عدالت

فستیوال نویسندگان بزرگ آسیا که در جیپور هند برگذار گردید، یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده در آن، تقاضا برای تامین عدالت در هند بود.

داکتر”بینایاک سین” متخصص شناخته شدهء طب و فعال حقوق بشر در هند به جرم همدستی با شورشیان ماویست دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. معاویست ها (گروه شورشی) از مدت ها در برابر دولت هند فعالیت مسلحانه داشته و یکی از ایالت های فقیر نشین این کشور را سنگر مستحکمی برای خود ساخته اند.

ولی داکتر “بینایاک سین”، اتهامن وارده علیه خود را رد نموده، می گوید: “اول باید بگویم که عدالت یعنی چی و مفهوم عدالت چی است؟، ولی یک چیز کاملا روشن است و آن اینکه عدالت در جایی تامین می گردد که حقوق همه افراد به صورت مساویانه و عادلانه در آن مراعات گردد. همه دارای حقوق مساوی بوده، عدل و انصاف در آن جاری باشد. در جامعه امروزی ما حقوق بسیاری از مردم درنظر گرفته نمی شود. حقیقت این است که یک عده افراد زورمند سبب پایمال شدن حقوق تعدادی زیاد مردم شده اند. این مردم مظلوم از حقوق حقه خود مستفید شده نمی توانند.”

از داکتر “بینایاک سین” پرسیده شد که شما به حیث یکی از داکتران شناخته شده و مدافع حقوق همین مردم فقیر در استره محکمه کشور چی فکر می کنید، آیا عدالت در قسمت خود شما مراعات گردیده است یا خیر؟

داکتر “بینایاک سین” پاسخ داد: “فکر می کنم دست های زیادی موجود است که از تامین عدالت جلوگیری می نمایند. از همین سبب با گذشت هر روز فاصله میان طبقه های فقیر و غنی بیشتر و بیشتر می گردد. این چیزی است که سبب نارضایتی مردم شده، خشونت و کشمکش را پدید می آورد. این امر نشاندهنده آن است که زورمندان جامعه “تامین عدالت” را به مشکل مواجه می سازند. اکنون دیده می شود که این زومندان (طرفداران بی عدالتی) در رویارویی با مردم قرار گرفته اند.”

“هارش مندر”، یکی دیگر از فعالان تامین حقوق و  فعالیت های مدنی که از وظیفه دولتی اش استعفا داده است، می گوید: “خشم مردم به چند دلیل فوران کرده است که مهمترین آن ناکامی حکومت در پیشبرد امور و نبود تعهد برای کار بهتر، عدم توجه به جایگاه حقوقی مردم که شایسته آن اند. حالا تغییرات زیادی باید رونما گردد تا حکومت بیشتر حسابده گردد. این چیزی است که مردم خواهان آن است.”

هنگامی که گزارشگر از “هارش مندر” سوال نمود که شما کارمند حکومت بودید و حال استعفا نموده اید، در عقب این ماجرا چی دلایلی وجود داشت؟

هارش مندر پاسخ داد: “من دولت را در یک موقع حساس ترک نموده ام و می خواهم برای تامین عدالت و هماهنگی اجتماعی، کار نمایم. ولی در صورتی که معتقد شوم حکومت در جهت درستی قدم می گذارد، دوباره با آن یکجا خواهم شد. هیچ دیموکراسی بدون در نظرداشت این اصل به پیش نخواهد رفت.”

دالای لاما، رهبر معنوی تبتی های چین هم یکی از شرکت کنندگان این فستیوال بود. وی در جریان فستیوال از هند تقاضا کرد، با چین روابط خوبی برقرار نموده و آن ها را به مفاهیم دموکراسی آشنا سازد. وی به دوام این مطلب افزود: ” موجودیت روابط خوب میان هند و چین خیلی با اهمیت است. شعار این که “هندو ها و چینی ها برادران هم هستند” از اعتماد متقابل گرفته شده است. فکر می کنم چین می تواند چیزهای بسیاری از هند بیاموزد. من همیشه به دوستان خود گفته ام لطفا به اطراف و اکناف هند بنگرید، به شرق هند، غرب هند، شمال و جنوب این کشور نظر کنید. با این که هر کدام دارای زبان، فرهنگ و رسم و رواج های جداگانه اند، باز هم از یکدیگر جدا نیستند. تمام شان می توانند از مزایای حقوقی و دیموکراسی سهم یکسان ببرند.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA