ads

مبارزه با سریالهای خارجی

قربان میرزایی، نویسنده و کارگردان، میخواهد با ساختن سریالهای داخلی به مخاطبان تلویزیونها این پیام را بدهد که دیگر آن‎ها مجبور نیستند سریالهای خارجی را تماشا کنند.

نویسنده: zekria
13 سرطان 1396
مبارزه با سریالهای خارجی

قربان میرزایی، نویسنده و کارگردان، میخواهد با ساختن سریالهای داخلی به مخاطبان تلویزیونها این پیام را بدهد که دیگر آن‎ها مجبور نیستند سریالهای خارجی را تماشا کنند.
این سینماگر افغان که تاکنون چند سریال و چند فلم افغانی را ساخته است، میگوید تجاربش به او این باورمندی را میدهد که میتواند با ساختن سریالهای افغانی از نشر سریالهای خارجی در تلویزیونهای افغانستان تا حد زیادی جلوگیری کند. وی در عین حال برخی محدودیتهای فرهنگی را فرا راه فلمسازان داخلی جدی میداند، به‎ویژه در زمینه جلوههای بصری که مخاطب را مجذوب میکند: “خارجیها برای جلب توجه مخاطب از لحاظ فرهنگی دست باز دارند، اما ما با وجود محدودیت در این بخش، میتوانیم در قالب فرهنگ جامعه خود سریالهایی را با جذابیت بیشتری آماده کنیم.”
میرزایی معتقد است که برخی محدودیتهای فرهنگی در عین حالی که برای فلمساز مشکل‎ساز است، فرصت‎ساز نیز میباشد؛ زیرا این محدودیتها است که خلاقیت فلمساز را افزایش داده و وی را به یاد گزینههای متفاوتی میاندازد. این سینماگر میگوید: “مردم در اصل از فرهنگ و تولیدات داخلی خودشان بسیار استقبال میکنند و بدون شک ساخت سریالهای داخلی میتواند برای آن‎ها اهمیت زیادی داشته باشد؛ به شرطی که دارای جذابیتها و پیامهای پسندیده باشد.”
میرزایی که به تازگی کار سریال “شهربانو” را به حمایت مالی نمارسانه به اتمام رسانده است، محدودیتهای اقتصادی را عمدهترین مشکل فلمسازان افغان عنوان کرده و میگوید یک فلم‎ساز افغان باید از کم‎ترین امکانات بیشترین استفاده را برده و کار کند: “صحنههایی را که باید چندین‎بار تمرین و تکرار کنیم، ما نمیتوانستیم بیش از سه بار تمرین کنیم، باید از کم‎ترین فرصت و کم‎ترین امکانات استفاده کرده و کار مان را تکمیل میکردیم.” میرزایی تصریح میکند که توانایی بالای بازیگران به خصوص کرکترهای مرکزی سریال بود که او را در استفاده هرچه بیشتر از وقت و امکانات کمک کرد. از این لحاظ وی بیشتر بر انتخاب بازیگران خوب و موفق تأکید دارد و میگوید که این کار میتواند ساختن فلم و سریال را آسان‎تر سازد.
قربان میرزایی داستانهای عاشقانه را خیلی دوست دارد و یادآور میشود که این علاقهاش را در سریال شهربانو به خوبی تبارز داده است. به گفته خودش، وی روی طراح سریال شهربانو حدود هشت ماه کار کرده و داستان این سریال را در مدت سه ماه به تنهایی نوشته است.
میرزایی میگوید هر فلم و یا سریالی را که تاکنون ساخته است، ایده و طرح آن از خودش بوده و هرگز از ایدههای دیگران استفاده نکرده است. از نظر او، انتقال کامل یک طرح یا ایده از یک فرد به فرد دیگر بسیار سخت است و ممکن است آن چه طراح و مالک ایده به ذهن دارد، توسط فرد دیگری قابل اجرا نباشد.
قربان میرزایی که امروزه در سینمای افغانستان جایگاه خاصی را کسب کرده است، سالها پیش تنها با دیدن تلویزیون دنیایش تغییر کرده و سرانجام پایش به سینما کشیده شده است. میرزایی اصلاً باشنده مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، میباشد و هنر سینما را به گونه تجربی آموخته است. وی میگوید در سال 1361 خورشیدی سفری به کابل داشت و یکی از روزها در منطقه چنداول کابل، برای اولین‎بار تلویزیون را در داخل یک دکان دید و تصویر تلویزیون چنان بر افکارش تأثیر گذاشت که رفته رفته وی را به هنر سینما رهنمون کرد. حاصل کار سینمایی میرزایی تاکنون چندین فلم و سریال میباشد که سریال شهربانو را میتوان یکی از کارهای برجسته وی معرفی کرد. از فلمهایی که وی ساخته میتوان به فلم صد ثانیه‎ای “گهواره”، “آسمان آبی‎تر” و فلم 15 دقیقه‎ای “جوانان مهاجر” اشاره کرد. همچنان سریالهایی را که میرزایی تاکنون کار کرده قرار زیر میباشد:
– سریال “چهار ضرب در یک” که یک سریال طنزی در 50 قسمت است و هر قسمت آن 20 دقیقه میباشد.
– سریان “جنگل سبز آبی” که یک سریال آموزشی برای کودکان است و شخصیتهای این سریال همه به گونه گدی‎ و کارتونی ترتیب شده و گویندهها قبلاً صداها را ثبت کرده و سپس توسط گدیها بیان شده است. این سریال در 36 قسمت تهیه شده و هر قسمت آن 20 دقیقه میباشد.
– “شهربانو” برجستهترین کار میرزایی به شمار میآید که وی آن را در 24 قسمت تهیه کرده است. این سریال چندی پیش افتتاح شد و تاکنون از هیچ تلویزیونی به نشر نرسیده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA