ads

لزوم بسیج زنان برای حضور بیشتر در دولت

ریاست جمهوری در یک اقدام بی‎پیشینه از آمار مربوط به میزان حضور زنان در بخش‎های مختلف دولتی خبر داده و متعهد شده است تا سال 2018 میلادی، 30 درصد از کرسی‎های دولتی را به زنان اختصاص خواهد داد.

نویسنده: The Killid Group
14 سرطان 1395
لزوم بسیج زنان برای حضور بیشتر در دولت

ریاست جمهوری در یک اقدام بی‎پیشینه از آمار مربوط به میزان حضور زنان در بخش‎های مختلف دولتی خبر داده و متعهد شده است تا سال 2018 میلادی، 30 درصد از کرسی‎های دولتی را به زنان اختصاص خواهد داد. ریاست جمهوری در یک اقدام بی‎پیشینه از آمار مربوط به میزان حضور زنان در بخش‎های مختلف دولتی خبر داده و متعهد شده است تا سال 2018 میلادی، 30 درصد از کرسی‎های دولتی را به زنان اختصاص خواهد داد.
در 14 سال گذشته تمام نهادهای مدافع حقوق زنان در کشور از عملکرد ضعیف دولت در اعادۀ حقوق زنان انتقاد نموده و مدعی بودند که مطابق ضرورت جامعه و تحقق عدالت و دموکراسی سهم زنان در نهادهای دولتی و به طور مشخص در بخش‎های صحت، قضا، معارف، اداره‎های نظامی و بخش‎های انکشافی قناعت‎بخش نبوده و این امر سبب شده که زنان حقوق خود در کشور را در حال صنایع شدن احساس کنند.
گزارش ریاست جمهوری نشان می‎دهد که 33 درصد از معلمان کشور را زنان تشکیل می‎دهند و رقم زنانی که در قضا هستند نیز به 240 تن می‎رسد. در این گزارش آمار رهبری ریاست‎های امور زنان در سطح کشور، قابل تأمل می‎نماید و این سوال را به وجود می‎آورد که چرا صلاحیت رهبری دو ریاست امور زنان به مردان سپرده شده است؟ این اقدام نشان دهندۀ آن است که هنوز هم نسبت به زنان با چشم جنس دوم نگاه شده و توانایی‎های شان نادیده گرفته شده است. در اکثر موارد گفته می‎شود زنان در ولایت‎ها جرئت نمی‎کنند برای اعادۀ حقوق خویش به اداره‎هایی سر بزنند که رهبری آن‎ها به دست مردان است. بنابراین تصور می‎شود که مشکل زنان در این دو ولایت بیشتر از مشکل زنان دیگر در سایر ولایت‎ها باشد.
سطح بلند خشونت‎ها علیه زنان ما را وامی‎دارد که بگوییم برخورد با زنان، در نهادهای دولتی، هنوز هم سلیقوی بوده و به هیچ وجه قناعت زنان را فــراهــم نــمی‎کــند. هـر چـند تعهد ریاست جمهوری مبنی بر این که حضور زنان در کــرسی‎هــای دولــتی را تا سال 2018 میلادی به 30 درصد افــزایش خواهد داد، خوش‎بینی‎هایی را به میان آورده است، اما در عین حال لازم است که خود زنان نیز با یک صدا از حضور بیشتر شان در پست‎های دولتی دفاع کنند و در به دست آوردن حقوق زنانی بکوشند که در دورترین نقاط کشور به اداره‎های دولتی دسترسی ندارند و یکی از عوامل آن نیز نبود زنان در سطوح اداره‎های دولتی می‎باشد. مدافعان حقوق زنان باید تلاش کنند تا نقش زنان در تمام عرصه‎ها برجسته شده و زمینۀ دسترسی آنان به حقوق حقۀ شان مساعدتر شود؛ چون زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و طبعاً وقتی نیمی از پیکر جامعه به دلیل عدم دسترسی به حقوق حقۀ شان فلج باشد، جامعه معیوب خواهد بود.
بــا ایــن حــال، عـدم حــضـور زنــان در قــضا، سبمولیک بودن نقش زنان در اکثر اداره‎ها و مشاركت اندک آنان در شوراهای ولایتی چیزی است كه در حاشیه بودن زنان را به نمایش می‎گذارد. از جانب دیگر، زمانی كه پست‎های خالی اداره‎های دولتی به اعلان گذاشته می‎شود، اكثراً مردان به این پست‎ها جذب می‎شوند و زنان کم‎تر مجال استخدام در این پست‎ها را به دست می‎آورند.
در سیستم استخدام زنان در اداره‎های دولتی مشكلات زیاد وجود دارد. در قانون کار، تبعیض مثبت وجود ندارد و این قانون مشكلات خود را دارد. بناءً انتظار می‎رود در قانون كار، فرصت‎های تازه‎ای برای زنان در نظر گرفته شود تا زنان نیز بتوانند در نهادهای دولتی شامل کار شوند.
با در نظر داشت وضعیت كنونی زنان، بهترین راه حل این است که به زنان فرصت داده شود در پست‎های كلیدی در نهادهای دولتی نقش ایفا کنند. به همین شکل به آنان فرصت داده شود در تمام تصمیم‎گیری‎های مهم سهم بگیرند و برای اجرای آن وارد اقدام شوند.
در كــل مـی‎تــوان چــنــین نتــــیجـه گــرفــت كه مشارکت برابر زنان با مردان در بخش‎های مــخــتلف ســیاســی، اجــتمــاعــی، اقتــصــادی، فرهنگی، نظامی و… زمانی تأمین می‎شود كه فرصت‎های آموزشی برای آنان در سراسر كشور مهیا شود و تغییرات فكری و فرهنگی در جامعه نسبت به زنان به وجود بیاید؛ در غیر آن ما شاهد بدتر شدن وضعیت نیز خواهیم بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA