ads

كـاهش مـرگ و میر اطفـال و مـادران در كشـور

در یك دهه اخیر حدود 26 فیصد كاهش در مرگ و میر اطفال در كشور به وجود آمده  كه دلیل این آن دسترسی مردم به خدمات صحی می باشد. ‌ ‌ در سال 2000 میلادی از هر 1000 طفل، 257 آنان جان های شــــان را از دست می دادند، این رقم به 191 در 1000 طفل در سال 2006 میلادی كاهش یافت،  

نویسنده: The Killid Group
23 قوس 1390
كـاهش مـرگ و میر اطفـال و مـادران در كشـور

 

در یك دهه اخیر حدود 26 فیصد كاهش در مرگ و میر اطفال در كشور به وجود آمده  كه دلیل این آن دسترسی مردم به خدمات صحی می باشد. ‌ ‌

در سال 2000 میلادی از هر 1000 طفل، 257 آنان جان های شــــان را از دست می دادند، این رقم به 191 در 1000 طفل در سال 2006 میلادی كاهش یافت، ولی با وجود پیشرفت ها، افغانستان هنوزهم یكی از كشورهای است كه میزان مرگ و میر اطفال و مادران در آن بلند بوده و تقریبا از هر 5 طفل، یكی آن قبل از پنجمین سال تولدش می میرد و بیشتر از 50 فیصد از اطفال زیر سن 5 سال از سوء تغذیه مضمن رنج می برند. برنامه ”هر فرد“(‌Every one) حركتی است كه توسط موسسه حمــــــایه اطفال (‌Save The Children) برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال و مادران در افغانستان و سراسر جهان راه اندازی شده است.

هر سال نزدیك به 8 میلیون كودك در سراسر جهان از اثر امراضی می میرند كه می توان از آن جلوگیری یا تداوی كرد. از این حركت، در بیش از 50 كشور جهان، بهره برداری صورت می گیرد تا در مقابل مرگ و میر اطفال از طریق حمایت، آموزش و پرورش جامعه و ارایه خدمات صحی مبارزه صورت گیرد و هدف عمده این حركت این است كه تا سال 2015 میلادی، هیچ كودك زیر سن 5 سال نباید ازعلل قابل جلوگیری، جانش را از دست دهد. كاركنان صحی این حركت توسط مردم محل انتخاب و نزد شورا های محلی پاسخگو می باشند. آنها همچنان به ایجاد ارتباط بین خانواده ها به ویژه در مناطق دور افتاده روستایی و توسعه سیستم مراقبت های صحی، فعالیت می كنند.

یكی از این حركت ها در ولسوالی گلدرهِ كابل راه اندازی گردیده كه توسط موسسه حمایت از اطفال، پروسه آموزش كاركنان صحی محلی می باشد و برای صحت و سلامتی مادر حامله در هنگام ولادت و سلامتی نوزاد كمك های ابتدایی صحی را فراهم می سازد.

در مورد شیوه فعالیت این كاركنان صحی، داكتر حلیمه عزیزی، هماهنگ كننده تحقیق و نوآوری در موسسه حمایه كودكان در ولسوالی گلدره می گوید: ”این موسسه دو پروژه، مصئونیت حیات نوزاد و جلوگیری از خونریزی های بعد از ولادت مادر را در گلدره و ده سبز كابل ایجاد نموده كه پروژه مراقبت مصئونیت حیات نوزاد را در ولایات جوزجان و فاریاب هم به تازگی تدویر نموده است.“

داكتر حلیمه افزود: ”در ولسوالی گلدره، 19تن از كاركنان صحی زن داریم و 65 تن از كارمندان صحی محلی كه آموزش های لازم صحی را در مدت 5 روز كسب نموده و مسئوولیت 100-150 خانه را دارند همچنین گروپ های صحی فامیلی كه مدت 4  روز دروس ضروری صحی را فرا گرفته اند و مسئوولیت 15-20 فامیل را در بخش مراقبت های صحی دارند. توسط داكتران مسلكی موسسه حمایه اطفال آموزش داده ایم و این گروپ ها آگاهی های را در مورد حاملگی، مراقبت های قبل و بعد از  ولادت، مراقبت های مصئون نوزاد، مراقبت نوزاد از روز اول تولد الی 28 روزگی، تشخیص علایم خطر در هنگام ولادت برای مادر و نوزاد و اینكه نوزاد را در كدام حالات زودتر نزد افراد مسلكی صحی برسانند، كسب نموده اند.

به  گفته خانم عزیزی دراین گروپ ها زنانی را انتخاب می كنیم كه دارای سن متوسط و در محلات و قریه جات، رفت و برگشت بتوانند، در قدم بعدی مادر باشند و با تفاهم فامیل های شان به كمك دیگران رسیدگی نمایند.

داكتر حلیمه در ادامه افزود: ”در نتیجه این رهنمایی ها، ولادت های راجستر شده از 30 فیصد  به 70 فیصد افزایش یافته است.“

در آغاز این پروژه، مشكلات زیاد بود، ولی به كمك ولسوال، بزرگان و به همكاری كاركنان صحی، مشكلات به طور كامل حل گردید. باید گفت كه كاركنان ما همه رضا كار اند و با علاقمندی در این عرصه كار می كنند. موسسه حمایه اطفال تصمیم دارد در آینده، این برنامه را در ولایات مختلف كشور راه اندازی نماید تا بتواند حیـــــات زنان حامله و نوزاد را از خطرات احتمالی نجات بدهد.

عزیزه، یكی از كاركنان صحی محلی در گلدره گفت:” من یك خانم خانه بودم، وقتی مرا مثل دیگر خواهرانم در كلنیك خواستند و درس خواندم حال در باره فواید واكسین یا علایم خطر امراض، مسایل سودمند را یاد گرفته ام و همه یادداشت هایم را برای زنان در قریه  یاد می دهم. دوا های ضروری با خود دارم و برای مریضان در وقت ضرورت می دهم. من به چشم خود دیده ام كه در گذشته وقتی طفل تولد می شد دفعتا كبود می شد یا دست و پایش كج می شد، همه زنان در قریه می گفتند؛ برو خوب می شود، یك جوشانده یا دوای بُته ای برایش می دادند كه بسیار وقت ها این كار سبب ضـــــایع شدن طفل یا مادر می هم شد.“

بی بی گل، یكی دیگر از كاركنان صحی گلدره می گوید: ”درس هایی در مورد مریضی سینه بغل نوزاد، گلو دردی و كمك های صحی در هنگام ولادت خواندم و از داكتران كه از طرف موسسه حمایه اطفال در گلدره كار می كنند، یاد گرفته ام حالا در خانه های مردم قریه می روم و زنان حامله را رهنمـــایی می كنم و در مقابل این خدمت كدام پول و پیسه هم نمی گیرم. چند وقت قبل دخترم حامله دار بود و شدید سر درد شد، رفتم ویكس را در سرش مالیدم، دیدم حالش خراب تر شد، خوب كه مریضی اش زیاد شد باز كابل بردیمش، همین كه در شفاخانه رسید، طفلش تولد، ولی خودش فوت كرد. حال یاد گرفتیم كه وقتی یك زن حامله حالش خراب شد، چی كمك های صحی كنم و در كدام حالت او را به كلنیك  قریه برسانم.“

حمیده، خانم خانه و باشنده ولسوالی گلدره كه كارمند صحی محلی است گفت: ”من علایم خطر را در نوزاد و مادر تشخیص می دهم تا اعضای خانواده اش برای او دوای خود سر ندهند. من به زنی كمك كردم كه در هنگام ولادت مشكلات زیاد را متحمل گردید؛ چون دایهِ نا آگاه همین كه طفل وی تولد شد، می خواست اعضای داخلی بدن مادر را به نام این كه جوره طفل هنوز در بطن او است، خارج كند در حالی كه جوره(پلاسنتا) طفل با نـــــــوزاد یك جا در بیرون از بطن قرار داشت. این همه رهنمایی های صحی بود كه جان مادر را نجات داد.

قابل ذكر است كه اعلامیه موسسه حمایه اطفال در باره ارقام مرگ و میر اطفال و مادران به تاریخ 30 نوامبر نگاشته است كه میزان مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال از هر 10 طفل به یك طفل كاهش یافته در حالی كه قبلاً در هر 5 طفل یك طفل جانش را از دست می داد. همچنان فعلاً در كشور از هر 50 زن یكی آن از اثر امراض مربوط به حاملگی می میرد، در حالی كه ارقام قبلی مرگ و میر زنان در هر 11 زن، یك مادر بود.

همچنان فیض الله كاكر وزیر مشاور صحی رئیس جمهور در سمینار یك روزه ای گفت كه سروی در مورد مرگ و میر اطفال و مادران تكمیل گردیده و نتیجه آن نشان می دهد كه طی سال های گذشته آمار مرگ و میر پایین آمده، ولی باز هم یك تعداد از اطفال زیر 5 سال و مادران هنگام ولادت جان های شان را از دست می دهند. ‌ ‌

داكتر بشیر نورمل رئیس انستیتوت ملی صحت عامه گفت: ”به اساس سروی كه از سوی موسسات بین المللی در سال 1389‌ نجام شده و این سروی 87   فیصد نفوس كشور را تحت پوشش قرار داده ،اكنون در افغانستان حد اوسط عمر 60 سال تثبیت گردیده در حالیكه 8 سال قبل اوسط عمر هر افغان 40-43 ذكر شده بود.همچنان این سروی نشان می دهد كه زنانی كه از 15-59 سال عمر دارند 52 فیصد آنها از اثر امراض قلبی و سرطان جان های شان را از دست می دهند و مردانی كه 15-59 سال عمر دارند 50 فیصد از اثر جراحات غیرعمدی مثل حوادث ترافیكی و اثـــــرات جنگ جـــــان های شان را از دست می دهند.

در ضمن در این آواخر مادران افغان كه سواد ندارند حد اوسط 5 طفل و زنان تحصیل یافته 3 طفل به دنیا می آورند.

این در حالیست كه 40 فیصد باشندگان افغانستان دسترسی به خدمات صحی  ندارند و اكنون نیز تعداد زیاد اطفال از اثر اسهال و سینه بغل جان های شان را از دست می دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA