ads

قلعه‌ی تاریخی فریدون رو به نابودی‌ست

تعدادی از فعالان فرهنگی و مدنی ولایت فراه از وضعیت بد قلعه‌ی تاریخی فریدون ابراز نگرانی کرده، خواهان بازسازی این قلعه‌ی تاریخی هستند.
مقامات محلی فراه می‌گویند این قلعه‌ی تاریخی با بیش از دو هزارسال قدامت، در معرض زوال و نابودی قرار دارد.

نویسنده: Abdul Malik Atash
13 قوس 1398
قلعه‌ی تاریخی فریدون رو به نابودی‌ست
تعدادی از فعالان فرهنگی و مدنی ولایت فراه از وضعیت بد قلعه‌ی تاریخی فریدون ابراز نگرانی کرده، خواهان بازسازی این قلعه‌ی تاریخی هستند. مقامات محلی فراه می‌گویند این قلعه‌ی تاریخی با بیش از دو هزارسال قدامت، در معرض زوال و نابودی قرار دارد

تعدادی از فعالان فرهنگی و مدنی ولایت فراه از وضعیت بد قلعه‌ی تاریخی فریدون ابراز نگرانی کرده، خواهان بازسازی این قلعه‌ی تاریخی هستند.
مقامات محلی فراه می‌گویند این قلعه‌ی تاریخی با بیش از دو هزارسال قدامت، در معرض زوال و نابودی قرار دارد.
به گفته‌ی این مقام‌ها، هر روز که می‌گذرد دامنه‌ی خرابی این بنای تاریخی که یادآور سرزمین سیستان قدیم در جغرافیای افغانستان و ایران است، وسیع‌تر می‌شود.
قلعه‌ی فریدون در نزدیکی مرکز شهر فراه موقعیت دارد و از آن در کتاب‌های شاهنامه و تاریخ سیستان بار بار یاد شده است.
فعالین مدنی فراه می‌گویند، این قلعه‌ی بزرگ به جای این‌که محلی برای شناخت هویت تاریخی افغانستان و تقویت توریزم باشد، حالا به پناه‌گاه معتادان مواد مخدر مبدل شده است.
عبدالرحمان ژوندی یکی از این فعالان به رسانه‌ها گفته است که واقعاً قلعه‌ی فریدون یا شهر قدیمی فراه که یک قلعه‌ی با ارزش است، به خانه‌ی امن معتادین تبدیل شده است و در حال نابودی قرار دارد. امیدواریم دولت به ویژه وزارت فرهنگ به آن توجه کند و هرچه عاجل‌‍تر از تخریب این قلعه‌ی با ارزش جلوگیری نماید.
تعدادی از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند نه تنها قلعه‌ی فریدون بلکه بسیاری از اماکن تاریخی در حال نابودی است و دولت باید در زمینه اقدامات جدی روی دست گیرد.
شاه‌محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه به رسانه‌ها گفته که قلعه فریدون تاریخ فراه و افغانستان را نشان می‌دهد و دولت باید از تخریب چنین بناهای تاریخی جلوگیری کند. نه تنها قلعه‌ی فریدون بلکه دیگر مکان‌های باستانی باید نگهداری شود. دولت در حفظ و مراقبت این قلعه کوتاهی کرده است.
بنیامین بارز، رییس اطلاعات و فرهنگ فراه می‌پذیرد که تاکنون نتوانسته است کار بازسازی این قلعه را شروع کند: “آبدات تاریخی یک ولایت بیانگر تاریخ و هویت آن ولایت و کشور است. قلعه‌ی فریدون یا شهر قدیمی که قدامت ۲ هزارساله دارد متاسفانه در حال تخریب و فروپاشی قرار دارد و ما نیز از این وضعیت نگران هستیم”.
محب‌الله محب، سخنگوی پولیس فراه می‌گوید هر زمانی که کار بازسازی قلعه‌ی فریدون آغاز شود، پولیس معتادان را از این قلعه بیرون خواهد کرد و اکنون هم روند جمع‌آوری معتادان ادامه دارد.
قلعه‌ی فریدون که به نام “شهر کهنه‌ی فراه” نیز یاد می‌شود، دارای محوطه‌ی بزرگ است و دو ورودی به نام‌های کندهار و هرات در دیوارهای جنوبی و شمالی دارد.
این قلعه با مساحت ۳۰۰ جریب زمین، از گِل و خشت خام ساخته شده و دست‌کم ۹۹ برج بزرگ و کوچک دارد.
مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه می‌گویند علاوه بر این قلعه تا حال ۲۸ بنای تاریخی در این ولایت ثبت شده که بیشتر آنها در معرض فروپاشی قرار دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA