ads

قطعنامه 16 ماده ای نتیجه نشست صلح

  جرگه ملي مشورتي صلح  پس از دو ماه  تداركات سرانجام روز چهارشنبه12 جوزا شروع و 14 جوزا بعد از ايجاد قطعنامه 16 ماده اي از پيشنهادات 28 كميته 50 نفري به کار خود پایان بخشید. این جرگه که هدف آن مفاهمه، موافقه و تفاهم با مخالفين دولت خوانده شد، در قطعنامه خود، حذف اسامي […]

نویسنده: The Killid Group
16 جوزا 1389
قطعنامه 16 ماده ای نتیجه نشست صلح

 

جرگه ملي مشورتي صلح  پس از دو ماه  تداركات سرانجام روز چهارشنبه12 جوزا شروع و 14 جوزا بعد از ايجاد قطعنامه 16 ماده اي از پيشنهادات 28 كميته 50 نفري به کار خود پایان بخشید.

این جرگه که هدف آن مفاهمه، موافقه و تفاهم با مخالفين دولت خوانده شد، در قطعنامه خود، حذف اسامي مخالفين از ليست سياه، مذاكره با طالبان افغاني و ايجاد كميسيونی با صلاحيت براي عملي ساختن مشوره هاي جرگه صلح را از مهمترین موارد این قطعنامه اعلام کرده است.

در همین حال كارشناسان مسايل سياسي كشور به اين باورند، با راه اندازي اين جرگه تنها خواست ریيس جمهور كرزي به كرسي نشست.

وحيد مژده تحليلگر امور سياسي مي گويد، در قطعنامه جرگه ملي مشورتي صلح كه با شرکت حدود 1600 تن ترتيب يافت، در مورد دو خواست مهم مخالفين مسلح كه قانونمند شدن حضور نيروهاي خارجي و تغییر قانون اساسي می باشند تذكري داده نشده است.

اين در حاليستكه موارد ذكر شده از خواست هايی بوده كه مخالفين مسلح دولت هميشه بر آن تاكيد داشته اند.

ریيس جمهور كرزي نيز در روز آخر جرگه در بيانيه اي كه در خيمه جرگه مشورتي صلح ايراد نمود مواد درج شده در اين قطعنامه را تائيد نموده از مخالفين دولت خواست تا از اين موقع استفاده نموده و به پروسه صلح بپيوندند.

آقاي كرزي عملي شدن مواد درج شده درقطعنامه را يك مكلفيت براي حكومت افغانستان خواند وهمكاري خود را در جهت عملي نمودن آن اعلام نمود.

اوهمچنان از اقدامات جدي دولت در راستاي آزادي كساني كه به نام طالب توقيف شده اند و در زندان ها به سر ميبرند به زودترين وقت خبرداد.

در همين حال داوود سلطانزوي نماينده مردم در ولسي جرگه مي گويد، قطعنامه ترتيب شده از سوي جرگه ملي مشورتي صلح زماني موثر خواهد بود كه از سوي شوراي ملي كشور به تصويب برسد.

در حاليكه به نظر ميرسيد مذاكره با مخالفين و ايجاد فضاي صلح و امنيت هدف اساسي اين جرگه را تشكيل دهد ولی حملات دهشت افگنانه شورشيان مسلح مخالف دولت در روز اول جرگه عملا به اين مطلب اشاره نمود كه اين شورشيان به آساني حاضر به مصالحه نيستند.

آگاهان امور به اين باورند ،مواد درج شده در قطعنامه تماما موادي بوده كه در 8 سال گذشته نيز مورد بحث بوده و موضوع جديدي در آن به چشم نمي خورد و حذف اسامي طالبان از ليست سياه ملل متحد ممكن نيست كاهشي در حملات دهشت افگنانه طالبان بوجود آورد.

به گفته اين آگاهان، ذكر پيش شرط ها در اجنداي قطعنامه 16 ماده اي جرگه ملي مشورتي صلح، بيانگر آنست كه اين يك جرگه از پيش تنظيم شده بوده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA