ads

قصابان ولایت هرات از قاچاق مواشی به آنسوی مرز شکایت دارند

مسوولان صنف قصابان در ولایت هرات ادعا می‌کنند که در هر ماه حدود 150هزار راس مواشی از این ولایت به خارج از کشور به شکل قاچاقی منتقل می‌شود.

نویسنده: Abdul Malik Atash
24 ثور 1398
قصابان ولایت هرات از قاچاق مواشی به آنسوی مرز شکایت دارند

مسوولان صنف قصابان در ولایت هرات ادعا می‌کنند که در هر ماه حدود 150هزار راس مواشی از این ولایت به خارج از کشور به شکل قاچاقی منتقل می‌شود.

عبدالقادر رحیم ‌زاده رییس صنف قصابان ولایت هرات به کلید می‌گوید که روزانه حدود 3 تا 4هزار راس مواشی به کشورهای ایران و پاکستان قاچاق می‌شود که این تعداد در ماه به 150 هزار راس می‌رسد.

وی از بی‌توجهی اداره محلی هرات نسبت به قاچاق مواشی انتقاد نموده و می‌افزاید با آنکه چندین بار به اداره محلی و شورای ولایتی این ولایت مراجعه کرده اند؛ اما هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از قاچاق مواشی از سوی این ادارات صورت نگرفته است.

با این حال شماری از باشنده‌گان ولایت هرات از افزایش قیمت گوشت در بازار شاکی اند و مدعی اند که قیمت فی کیلو گرام گوشت گوسفند به 450  افغانی افزایش یافته است که توان خرید آن را ندارند.

شماری از قصابان در هرات می‌گویند همه ساله در این فصل قیمت گوشت حدود 30 درصد کاهش می یافت، اما در پی افزایش قاچاق مواشی به کشورهای ایران و پاکستان، قیمت گوشت افزایش چشم‌گیر داشته است.

آنان ادعا دارند که قاچاقچیان مواشی در کنار اینکه مواشی زنده را قاچاق میکنند هفته وار 800 الی 900 راس مواشی را به شکل ذبح شده از هرات خارج می‌کنند.

در همین حال، برخی از اعضای شورای ولایتی ضعف مدیریت و کمبود پرسونل در مرزهای کشور را دلیل افزایش قاچاق مواشی عنوان می‌کنند.

سکینه حسینی عضو این شورا با تاکید بر حل اساسی این معضله به کلید می‌گوید که صادرات غیرقانونی و به شکل قاچاقی باعث افزایش فقر و گسترش دامنه فساد در کشور می‌شود.

شماری از تاجران در هرات از افزایش صادرات غیرقانونی ابراز نگرانی کرده و آن را دلیل بی‌ثباتی اقتصادی در افغانستان عنوان می‌کنند.

احمدسعید عظیمان رییس دارالانشای اتاق تجارت هرات، برخورد جدی حکومت با قاچاقچیان را در راستای کاهش این وضعیت موثر می‌داند.

با این حال عبدالودود فیض‌زاده رییس  اتجادیه پیشه‌وران در هرات،  ایجاد یک مدیریت نیرومند در مرزهای کشورو هماهنگی بین والیان را برای جلوگیری از قاچاق مواشی مهم عنوان می‌کند.

این در حالیست که عبدالقیوم رحیمی والی هرات قاچاق مواشی به کشورهای هم ‌مرز با هرات را می‌پذیرد؛اما می‎گوید که اقدامات جدی در این راستا روی دست گرفته شده است.

گفتنیست که در تازه ترین مورد صدها راس گوسفند که در سه عراده موتر مسافربری به قصد قاچاق به خارج از کشور بارگیری و به سمت ولایت نیمروز در حال انتقال بود از سوی نیروهای امنیتی در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات متوقف و عاملان آن به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA