ads

قاچاق مواشی و انقراض گوسفندهای نسلی

قاچاق مواشی در حوزه غرب، قیمت گوشت را به شدت افزایش داده و باعث انقراض گوسفندهای نسلی گردیده است. روزانه دو تا سه هزار مواشي (عمدتاً گوسفند) از ولايت هرات به صوب ايران قاچاق  مي‌گردد. مسئولان رياست شاروالي هرات با بيان اين مطلب مي‌گويند:” افزايش قيمت گوشت در ايران باعث شده تا روند انتقال و قاچاق گوسفند ازهرات به ايران بيشترگردد.”

نویسنده: The Killid Group
17 اسد 1390
قاچاق مواشی و انقراض گوسفندهای نسلی

قاچاق مواشی در حوزه غرب، قیمت گوشت را به شدت افزایش داده و باعث انقراض گوسفندهای نسلی گردیده است.

روزانه دو تا سه هزار مواشي (عمدتاً گوسفند) از ولايت هرات به صوب ايران قاچاق  مي‌گردد.

مسئولان رياست شاروالي هرات با بيان اين مطلب مي‌گويند:” افزايش قيمت گوشت در ايران باعث شده تا روند انتقال و قاچاق گوسفند ازهرات به ايران بيشترگردد.”

عبدالكريم دوران؛ مدير مسلخ يا كشتارگاه رياست شاروالي در گفتگو اختصاصي با كليد، محلاتي را كه اين مواشي از آن بارگيري مي گردد، نقاطي در خارج از شهر هرات خواند كه کارمندان شاروالي به آن دسترسي كمتري دارند.

به گفته وی، هم اكنون كساني هستند كه در تفاهم وعقد قرار داد با برخي اتباع ايراني وارد معا مله شده و براي شان گوسفند خريداري مي نمايند. بر بنياد گفته‌هاي مديرمسلخ، ايراني‌ها براي شماری از كميشن كاران نوار مرزي مبالغ هنگفتي  پول توزيع نمودند تا به خريداري گوسفند به پردازند و همين امر  باعث افزايش نرخ گوشت در بازارهاي داخلي گرديده است.

از سوي هم مسئولان در رياست زراعت از تداوم اين روند اظهار نگراني  نموده و بر جلوگيري از آن تاكيد دارند.

انجينرفخرالدين، مدير انكشاف مالداري رياست زراعت هرات ضمن نگراني از تداوم اين روند هشدار مي‌دهد كه اگر جلو آن گرفته نشود نابودي كامل مالداري اين ولايت‌ها را تهديد مي‌كند.

مدير مالداري رياست زراعت، دست داشتن حلقات بيروني را در از بين بردن نسل گوسفندان تخمي در اين ولايت ها تهديد جدي خواند كه هم اكنون در جريان است.

بحث قاچاق گوسفند همواره از نگراني هاي مسئولان مسلخ بوده كه تا هنوز هم دوام دارد.

به گفته مدير مسلخ، گزارش‌هايی در دست است كه ايراني‌ها براي شماری از كمیشن كاران نوار مرزي بيشتر از 50مليون تومان داده تا به خريداري گوسفند بپردازند و همين امر باعث شده تا مو جوديت مواشي مخصوصاً گوسفند در داخل هرات كم گردد.

در همين حال، برخي از فروشندگان مواشي در گنج هرات مدعي اند که به منظور كسب مفاد بيشتر مواشي‌شان را به خارج از هرات انتقال مي دهند.

گل آقا باشنده ولسوالي بالامرغاب ولايت بادغيس مي گويد:” او تا حال چندين بار گوسفندانش را به هلمند و قندهار برده و در آنجا به قيمت بالا به فروش رسانده است.”

وی با استناد به گفته شماری از مهاجرانی که از ایران برگشته اند، می افزاید:” ایران چندين كشتار گاه را در نوار مرزي  کشور احداث نموده تاجران گوشت مواشی را پس از خریداری از مرز عبور داده و در این کشتارگاه‌ها می برند. “

گل آقا به این باور است که اين انتقالات، تاثيرات منفي را در بازارهاي داخلي ايجاد نموده است.

در حال حاضر، هر كيلوگرام گوشت گوسفند اعلي در بازار هرات تا 300  افغاني به فروش مي رسد، درحالي كه يك كيلو گرام گوشت گوسفند در”گنج” هرات به 200 افغاني فروخته می شود.

به گفته يكي از قصابان شهر، دليل اساسي افزايش قیمت گوشت، قاچاق آن به خارج از كشور بوده که تا هنوزهم دوام دارد.

با اين همه، ریيس اتحا ديه ملي پيشه وران هرات از كاهش قيمت گوشت در روزهای آينده خبر مي‌دهد.

عبدالودود فيض زاده؛ ريس اتحاديه پيشه وران به كليد گفت:” طي نشست‌هاي كه با اعضاي صنف قصابان داشتیم، فيصله شد تا پس از این هر كيلو گرام گوشت گوسفند را به مبلغ 250 افغاني در دسترس مردم قراردهند.”

قاچاق گوسفند به خارج از كشور پدیده ای است كه همواره از سوي مسئولان مسلخ مطرح گرديده و تا هنوز هم دوام دارد.

با آن كه گفته مي‌شود رياست شاروالي هرات در تازه ترين مورد از قاچاق، ده‌ها راس گوسفند جلوگيري نموده و عاملان این قضیه را جريمه نقدي نموده است، ولي قاچاق مواشی توسط افراد سودجو به ایران همچنان ادامه دارد.

انقراض نسل

قاچاق مواشی به کشورهای همسایه در هرات، از سال ها به این سو جریان داشته است.

هرات دارای دو مرز مشترک با کشور ایران و ترکمنستان است، به این دلیل در کنار قاچاق مواد مخدر، زمینه برای انتقال مواشی به صورت غیرقانونی برای قاچاقبران مساعد است.

شواهد نشان می دهد كه قاچاق مواشی از اول ماه ثور هر سال شروع و تا پایان ماه سنبله ادامه می‌یابد. در طی این ماه‌ها روزانه در حدود 200  تا 300 رأس  گوسفند نسلی از گنج هرات که در 15 کیلومتری غرب شهر هرات موقعیت دارد به منظور قاچاق به كشور ایران توسط تاجران مشخصی خریداری می شوند.

قاچاق این مواشی در افزایش قیمت گوسفندهای “نسلی” در جریان دو ماه اخیر نقش به سزایی داشته و  این مسئله به اقتصاد عمومی مردم نیز آسیب می رساند.

ریاست شاروالی هرات می گوید: قاچاق مواشی به کشورهای همسایه به خصوص ایران از یک طرف باعث بلند رفتن نرخ گوشت گوسفند در افغانستان شده و از طرف دیگر سبب کاهش “نسل گوسفند” می گردد.

به رغم آگاهی مسئولان از این مسئله، هیچ کنترولی برای جلوگیری این مشکل از طرف ارگان های مسئول صورت نمی گیرد.

سلیم تره کی؛ شاروال هرات می گوید، کشورهای همسایه قصد دارند نسل مواشی را در افغانستان از بین ببرند. وی مدعی است كه “تا به حال چندین بار کارمندان ریاست شاروالی هرات از قاچاق مواشی به کشور ایران جلوگیری نموده اند.” بنا به اظهارات وی، کمبود گوشت در بازار های داخلی و بلند رفتن نرخ آن، ناشی از قاچاق مواشی در كشورهای ایران و پاكستان می باشد.

در همین حال، انجینر فخرالدین، مسئول مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات می‌گوید:” ایران یک کشتارگاه بزرگ مواشی را در دو کیلومتری مرز خود با ولایت نیمروز ایجاد نموده و مواشی قاچاق شده را در آن جا ذبح نموده و سپس تحت نام گوشت ایرانی  به عربستان و سایر کشورهای خارجی صادر می کند.”

به باور وی:” هدف از این کار ضربه زدن به پیکر اقتصادی افغانستان می باشد، کشورهای ایران و پاکستان همیشه تلاش کرده اند که ضربهء مهمی را به بخش مالداری ما وارد نمایند.”

داکتر احمد سعید؛ مسئول کنترول محصولات حیوانی در کشتارگاه هرات می گوید از اینكه گوشت گوسفند در كشورهای همسایه، به خصوص ایران، فی كیلو 800 افغانی (در حدود 16000 تومان) به فروش می‌رسد، توجهء سودجویان را به خود جلب نموده و آنان همواره سعی می كنند تا بتوانند مواشی بیشتری را قاچاق كنند.”

بی پروایی

داكتر سعید، مسئول كنترول محصولات حیوانی در كشتارگاه هرات می گوید:” با وجود ارسال چندین مکتوب و پیشنهاد به ارگان های مربوطه جهت جلوگیری از قاچاق مواشی به کشورهای همسایه، ارگان‌های امنیتی تا به حال در این زمینه اقدام مؤثر ننموده اند.”

این بی توجهی در حالی صورت می‌گیرد كه گفته می شود قاچاقچیان مواشی در هرات، افراد شناخته شده ای می باشند.

شماری از فروشندگان مواشی در منطقهء “گنج” هرات که نخواستند نام شان فاش شود، چند تن از وکیلان گنج را به نام‌های حاجی جمال و سید ولی در قاچاق مواشی به ایران متهم نمودند.

آنان می گویند این افراد در قبال دریافت پول هنگفت، مواشی را به دسترس قاچاقچیان قرار می دهند و سپس زمینهء قاچاق را برای شان آماده می سازند.

با اینکه این افراد قاچاق مواشی را به کشور ایران نپذیرفتند، اما نقیب آروین؛ سخنگوی والی هرات از شناسایی 10عراده موتر باربری مملو از گوسفندانی خبر داد كه به سمت کشور ایران در حرکت بودند.

وی افزودهمچنان حدود 1000 رأس مواشی در مسیر شاهراه هرات نیمروز كه به منظور قاچاق به ایران بار گیری شده بود، توسط نیروهای امنیتی در ولسوالی “ادرسكن” در80 كیلو متری شهر به دست آمد و سپس از طریق ریاست شاروالی لیلام شد.

دست داشتن سربازان مرزی در قاچاق

دست داشتن سربازان مرزی افغان در قاچاق مواشی به کشورهای همسایه به خصوص کشور ایران نیز دشواری‌هایی را برای جلوگیری از آن خلق نموده است.

شماری از باشندگان مرزی ولایت هرات ادعا نمودند که در برخی از موارد سربازان پولیس سرحدی را مشاهده نموده اند که با موترهای رنجر، مواشی را به کشور ایران قاچاق نموده اند.

این تنها ادعای مردم نیست، بلکه شماری از مسئولان دولتی از جمله شاروال هرات، مدیر مسلخ، آمر کوچی‌ها، مسئول مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت هرات نیز شماری از سربازان پولیس شاهراه و سرحدی را متهم به بی کفایتی در این عرصه می نمایند.

آنان می گویند که اگر ارگان‌های امنیتی اجازه ندهند که قاچاقچیان مواشی را به کشورهای خارج انتقال دهند و در این زمینه به صورت غیر قانوی از قاچاقچیان مواشی پول دریافت نکنند، قاچاقچیان هرگز نمی توانند مواشی را از مناطق مرزی و شاهراه‌ها خارج سازند.

عبدالکریم دوران؛ مدیر عمومی مسلخ می‌گوید:” شبانه 5 هزار گوسفند به ایران قاچاق می شود، پوسته‌های امنیتی هم جلوگیری نمی کنند و به باور من مواشی بیشتر از مسیر راه ولسوالی‌های ادرسکن، شیندند و غوریان هرات قاچاق می شود، اگر این روند همچنان ادامه یابد، امکان دارد قیمت گوشت در هرات به یک هزار افغانی افزایش یابد.”

البته گزارش‌هایی نیز وجود دارد که در چند مورد مرزبانان کشور مانع قاچاق گله‌های شتر، گوسفند و… شدند. اما بدون اتخاذ تدابیر جدی این معضل در دراز مدت حل نمی‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA