ads

فشار مردمی بالای حکومت میانمار برای انکشاف زیربناها

در ماه های اخیر، خانم “آن سان سوخی”، رئیس حزب بر سر اقتدار میانمار، در حالی حمایت عام مردم را با خود داشت که به سبب عدم اتخاذ تدابیر بازدارنده نسبت به تبعیض، فشار، کشتار و تبعید جمعیت مسلمان روهینگیا در کشورش، زیر حملات و فشارهای جامعه جهانی قرار داشت.

نویسنده: abdali
12 قوس 1396
فشار مردمی بالای حکومت میانمار برای انکشاف زیربناها

در ماه های اخیر، خانم “آن سان سوخی”، رئیس حزب بر سر اقتدار میانمار، در حالی حمایت عام مردم را با خود داشت که به سبب عدم اتخاذ تدابیر بازدارنده نسبت به تبعیض، فشار، کشتار و تبعید جمعیت مسلمان روهینگیا در کشورش، زیر حملات و فشارهای جامعه جهانی قرار داشت.

اما طوری که دیده می شود، برای عدم اعمار و ساخت زیر بناهای انکشافی در سایر نقاط میانمار، میزان و دامنه ی نارضایتی ها از وی و حکومتش رو به افزایش است. یکی از نارضایتی های عامه وضعیت بد و غیر قابل قبول سرک نیمه قیرریزی شده “تهن فیزو زایات – فایار تهوونسو”در جنوب میانمار است که در لابه لای تپه و کوه ها امتداد یافت است.

مسیری که در دو طرف آن درخت های سرسبز صف بسته و به سبب وجود نا امنی ها و حضور  قاچاقچیان شهرت دارد.

“یو کیاو زین” یکی از دهقانان ساکن منطقه مسافرت از این مسیر را خیلی خطرناک توصیف نموده، می گوید: “دزدان و افراد مسلح در امتداد این سرک ضمن اینکه پول  و اموال مسافرین را غارت می کنند، از ایشان می پرسند به کجا می خواهند بروند ؟ مثلا چه کار دارند؟ وغیره… آنها همیشه آماده باش بوده و منتظر فرصت اند که چه کسی از این راه رفت و آمد می کند. هرچند باشندگان اصلی منطقه کمی مصئون تر اند، اما مسافرین و باشندگان سایر محلات، با سوال و جواب های زیادی روبرو می شوند.”

البته، ساحه ی مذکور تحت کنترول گروپ های قومی “مون” و “کارین” می باشند که مانند ده ها دسته مسلح دیگر،  از 6 دهه بدینسو با حکومت مرکزی میانمار در جنگ و ستیز به سر می برند. در حقیقت کنترول این سرک برای مردم و جمعیت های یاد شده یک برتری سیاسی تلقی شده، ضمنا تا اندازه ی منبع عایداتی آنها نیز به شمار می آید.

در کناره ها و مسیر امتداد این سرک بیشتر از 20 قریه و پنج صد هزار جمعیت زندگی می کنند که مصروفیت و پیشه‌ی اکثریت آنها دهقانی است. در حال حاضر، برنج حاصله از زحمت دهقانان ساحات مذکور در بازارهای محلی به فروش می رسد.  اما اگر وضعیت سرک مذکور خوب باشد، آنها می توانند تولیدات خویش را از طریق “دلتای می کونگ” در ویتنام، به بازار های جهانی برسانند.

آقای “یوناینگ آوونگ” یکی از تاجران محلی، دست یافتن به این سهولت را وابسته به وضعیت سرک دانسته می گوید: “هرگاه وضعیت سرک خوب می بود، از یک طرف صنعت توریزم و جهانگردی در منطقه رونق می یافت و از جانب دیگر، فعالیت های تجارتی انکشاف یافته، مال تجار بعد از طی مسافت 10 ساعته، به بازار های بانکوک می رسید و ضمنا بازارهای داد و ستد غیر قانونی مواد مخدر و قاچاق نیز بی رونق می شد.”

وضعیت بد سرک، سبب خرابی و شرایط اقتصادی مردم محل شده، ضمن از بین بردن فرصت های کاری و اشتغال آنها بالای شرایط صحی و آموزش اطفال شان نیز تاثیر منفی وارد کرده است. همانطوری که اطفال به سبب خرابی وضعیت سرک به مکتب رفته نمی توانند، مریضان نیز نمی توانند هنگام نیاز به داکتر و ادویه دسترسی داشته باشند.

خانم “داو ناو سی میوو” یکی از باشندگان منطقه‌ی “تهان فیوو زایات” و مادر دو طفل شکایت کنان می گوید: “وقتی اطفال می خواهند به مکتب بروند با هزاران مشکل روبرو می شوند، هرگاه در اینجا یک کلنیک صحی وجود داشته باشد، از طریق این سرک خود را به آن رسانیده نمی توانیم. زشت تر از همه اینکه، با گذشته هر روز وضعیت بد تر شده می رود.”

میزان و کیفیت زیر بناها در میانمار در مقایسه با کشورهای همسایه خیلی بد و نگران کننده است. خصوصا در مناطق دور افتاده که  شفاخانه، مکتب و سرک اصلا وجود ندارد. حکومت میانمار می گوید، آنها علاقه دارند به مشکل سرک ها رسیدگی کنند، ولی پول و هزینه آنرا در اختیار ندارند.

آقای “یو تهاوونگ هان سووی” از وزارت ساختمانی کشور می گوید: “یک کمپنی تایلندی متعهد شده است که این سرک را ترمیم نماید، اما مسئله هنوز در مرحله ی گفتگو و صحبت قرار داشته نهایی نگردیده است. اگر بتوانیم هزینه و مصرف ساخت آنرا از کشور های خارجی و دونرها بدست بیاوریم، باقی فعالیت ها را به زودترین فرصت ممکن انجام خواهیم داد، تا رویاهای قریه نشینان به واقعیت تبدیل شود.”

تایلند با بهره برداری از فرصت های تجارتی جدید، می خواهد روابط خود را با کشورهای همسایه به شمول میانمار بهتر سازد.  ولی منتظرند تا پارلمان میانمار قوانین سرمایه گذاری های خارجی را شفاف ساخته، راه را برای جلب حمایت مالی دونرها هموار کند.

وقتی حزب خانم “آن سان سوخی” به قدرت رسید، مردم از جمله “یو کیاو زین” امیدوار بودند به زودی مشکلات زیربنایی کشور شان رفع گردد. اما حالا یو کیاو زین نظر خود را تغییر داده می گوید: “فکر نموده بودیم در قدم اول وضعیت همین سرک خوب خواهد شد، ولی تا جایی که مشاهده می گردد، اوضاع همان است که بود.”

حکومت تحت رهبری خانم “آنگ سان سوخی” که اخیرا از جوانب مختلف زیر فشار قرار گرفته است، سعی می کند، تحت شعار صلح ملی، چگونگی قدرت و حضور نظامی ها، سرنوشت اقلیت های قومی، انتقادات بین المللی و افکار عام جامعه را متوازن و به نفع خویش جهت دهد.

باآنهم، مردم میانمار منتظر اقدامات عملی در مورد مسایل مهم توسط حکومت، خصوصاً در قسمت بهبود و انکشاف زیربنا ها و جلب کمک های خارجی اند تا وضعیت اقتصادی شان بهتر از این شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA