ads

فرجام پروژه «تا» چه خواهد شد؟

پروژه‎ انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان که در اصل یک پروژه‎ ملی به منظور توسعه‎ سراسری و انکشاف متوازن در کشور است، در روزهای اخیر دردسرساز شده و به شدت مشکل‎آفرین گردیده است. بر اساس طرح این پروژه، برق خریداری شده از ترکمنستان به ولایـت‎های مـرکــزی و جنوبی خواهد رسید. توافق اولیه‎ اجــرای ایـن پــروژه بر اسـاس تحقیق فنی و تخصصی شرکت آلمانی “فیشنر” صورت گرفته بود که بر مبنای آن باید برق وارداتی ترکمنستان را از طریق ولایت بلخ وارد افغانستان کرده و از مسیر ولایتهای سمنگان، بامیان، میدان وردک و کابل به ولایت‎های جنوبی انتقال می‎دادند. اما دیــری نپـاییــد کـه ایـن تصمیم منتفی و قرار شد تا لیــن انتــقال بــرق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر سمنگان، بغلان، پروان و کابل به ولایت‎های جنوبی منتقل شود.

نویسنده: The Killid Group
1 جوزا 1395
فرجام پروژه «تا» چه خواهد شد؟

پروژه‎ انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان که در اصل یک پروژه‎ ملی به منظور توسعه‎ سراسری و انکشاف متوازن در کشور است، در روزهای اخیر دردسرساز شده و به شدت مشکل‎آفرین گردیده است. بر اساس طرح این پروژه، برق خریداری شده از ترکمنستان به ولایـت‎های مـرکــزی و جنوبی خواهد رسید. توافق اولیه‎ اجــرای ایـن پــروژه بر اسـاس تحقیق فنی و تخصصی شرکت آلمانی “فیشنر” صورت گرفته بود که بر مبنای آن باید برق وارداتی ترکمنستان را از طریق ولایت بلخ وارد افغانستان کرده و از مسیر ولایتهای سمنگان، بامیان، میدان وردک و کابل به ولایت‎های جنوبی انتقال می‎دادند. اما دیــری نپـاییــد کـه ایـن تصمیم منتفی و قرار شد تا لیــن انتــقال بــرق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر سمنگان، بغلان، پروان و کابل به ولایت‎های جنوبی منتقل شود. پروژه‎ انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان که در اصل یک پروژه‎ ملی به منظور توسعه‎ سراسری و انکشاف متوازن در کشور است، در روزهای اخیر دردسرساز شده و به شدت مشکل‎آفرین گردیده است. بر اساس طرح این پروژه، برق خریداری شده از ترکمنستان به ولایـت‎های مـرکــزی و جنوبی خواهد رسید. توافق اولیه‎ اجــرای ایـن پــروژه بر اسـاس تحقیق فنی و تخصصی شرکت آلمانی “فیشنر” صورت گرفته بود که بر مبنای آن باید برق وارداتی ترکمنستان را از طریق ولایت بلخ وارد افغانستان کرده و از مسیر ولایتهای سمنگان، بامیان، میدان وردک و کابل به ولایت‎های جنوبی انتقال می‎دادند. اما دیــری نپـاییــد کـه ایـن تصمیم منتفی و قرار شد تا لیــن انتــقال بــرق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر سمنگان، بغلان، پروان و کابل به ولایت‎های جنوبی منتقل شود.
اما آنچه واقعیت است این که این پروژه باعث جنجالهای بـسـیاری در مـیان ملـت و دولـت شده است. نارضایتی، نگرانی، تنش، جنجال، تظاهرات و مهـم‎تــر از همـه بـی‎اعتـمادی وسـیع از جمـلـه پیامدهـای ایـن پروژه و تغییر مسیر آن بوده است. متأسفانه حکومت نتوانست این پروژه و تغییرات پیش آمده در آن را به خوبی مدیریت کند. گاهی آن را به آدرس‎های قومی، منطقه‎ای و سمتی حواله کرد و زمانی هم این مسأله را به حکومت پیشین نسبت داد. در نهایت این کارها هیچ دردی را درمان نکرد و تنش‎ها کماکان ادامه یافت.
مردم به جاده‎ها آمدند و برای یک روز شهر کابل به طور کلی بسته شد. ارگ ریاست جمهوری نیز شبانه مسیرهای منتهی به ریاست جمهوری را با کانتینرهای دو منزله مسدود کرد. هرچند تنها کابل نبود که شاهد تظاهرات گسترده مردم بود، بلکه گوشه‎های دیگر کشور صداهای مخالف با این صدای دسته جمعی مردم کابل بلند شد. ولایت پروان شاهد گردهمایی موافقت با انتقال برق “تا” از مسیر سالنگ بود و همچنان پکتیا نیز سهمی از این تظاهرات را داشت. با این حال، آنچه برای ملت و دولت غنیمت بود و جای ستایش داشت، پایان یافتن تظاهرات کابل به صورت مسالمت‎آمیز آن بود؛ چیزی‎که بیانیه تقدیرآمیز ارگ ریاست جمهوری را به دنبال داشت و مورد تقدیر افکار عمومی در فضای مجازی و حقیقی واقع شد.
با این وجود، توجیه حکومت و انداختن بهانه‎ و تقصیر به دوش دیگران نمی‎تواند نتیجه‎ نهایی جنجال‎ها را تغییر دهد. تنها چیزی‎که در حال حاضر به آن چشم دوخته شده است، دست‎آوردی می‎باشد که از کمسیون تشکیل شده در مورد حل این جنجال توقع می‎رود. رییس جمهور برای بررسی تمامی ابعاد این پروژه  یک کمسیون ملی را به ریاست داکتر محمد همایون قیومی مؤظف کرده اسـت. در حکمــی کـه از ســوی رییــس جـمـهور در این مورد صـادر شده است آمــده که تصمیم نهایــی در مــورد این پروژه پس از بررسی‎های این کمسیون که در تــرکیب آن برنا کـریمی، فیض‎الله ذکی، عبدالقیوم سجادی، اسدالله سعادتی، احمد بهزاد، انجنیر محمد ناصر احمدی، حاجی الماس زاهد، حسیب الله کلیمزی، محمد اکبری، سید سعادت منصور نادری، عبدالستار مراد و حضرت عمر زاخیلوال شامل اند، اتخاذ می‎گردد.
گفته می‎شود که مزیت مسیر دوم نسبت به مسیر اول، نــزدیکــی راه اســت. امــا منطقه‎ کوهستانی و همیــشه پــر بــرف سالنگ مانعی برای پروژههای عمرانی بوده که همواره این پروژهها را به مخاطره میاندازد، طوری که در زمستان 1393 برق وارداتی ازبکستان به کابل که از این مسیر منتقل یافـتـه اسـت، از نـاحـیـه بـرف‎کوچها در سـالنـگ آسیبپذیـر شـد که در نتـیجـه‎ آن بیـش از یـک ماه پایتختنشینان در تاریکی کامل به سر میبردند.
این در حالی است که مسیر دوم یا راه بامیان با این مشکل مواجه نیست، با این حال مشکل این مسیر دوری راه بامیان است که تفاوتی به اندازه‎ 13ملیون دالر را به لحاظ هزینه‎ اجرا در بر دارد.
به هرحال، آنچه در شرایط کنونی برای افغانستان اهمیت دارد، کمک به روندهایی است که منجر به ملت‎سازی شده و پروسه‎ همدیگرپذیری را در میان اقشار مختلف و طیف‎های متفاوت افغانستان ترویج نماید. لذا اگر اجرای پروژه‎ انتقال لین که هدف از آن انکشاف متوازن، پیشرفت افغانستان و ترقی عمومی است، به نفاق و شقاق عمومی و تفرقه میان اقوام و ساکنان مناطق مختلف کشور بیانجامد، به نظر می‎رسد پیامد آن نامطلوب خواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA