ads

فراموشي تياتر هرات

از روز جهانی تیاتر در ولایت هرات در حالی تجلیل به عمل می‎آید که بی‎توجهی دولت در برابر این هنر شماری از هنرمندان تیاتر را از اجرای پارچه‎های تمثیلی مجبور به خداحافظی کرده است. از سال 1961 به این طرف و به پیشنهاد انستیتیوت بین‌المللی تیاتر (ITI)، هر سال، روز جهانی تیاتر در 27 مارچ

نویسنده: The Killid Group
25 حمل 1394
فراموشي تياتر هرات

از روز جهانی تیاتر در ولایت هرات در حالی تجلیل به عمل می‎آید که بی‎توجهی دولت در برابر این هنر شماری از هنرمندان تیاتر را از اجرای پارچه‎های تمثیلی مجبور به خداحافظی کرده است. از سال 1961 به این طرف و به پیشنهاد انستیتیوت بین‌المللی تیاتر (ITI)، هر سال، روز جهانی تیاتر در 27 مارچ جشن گرفته می‌شود. پیام سالانه این روز، هر سال، توسط یکی از صاحب‎‏نظران و هنرمندان عرصه تیاتر انتخاب می‌شود و به تأثیر و تقابل تیاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد. در افغانستان نیز هنرمندان و فرهنگیان به این مناسبت مراسم و نمایش‎نامه‎هایی را اجرا می‎کنند که در ولایت هرات امسال هنرپیشه‎های تیاتر به مناسبت روز جهانی تیاتر مشکلات شان را مطرح کردند.
شماری از هنرمندان تیاتر در ولایت هرات ادعا دارند تا اکنون در این ولایت هیچ توجهی به هنر تیاتر صورت نگرفته و مخصوصاً نقش زنان در هنر تیاتر بسیار کم‎رنگ است. گرچه پیشینه هنر تیاتر در هرات به ده‎ها سال قبل برمی‎گردد و هنرپیشه‎های تیاتر در گذشته از شهرت، حقوق و امتیازات خوبی بهره‎مند بوده‎اند، اما در سال‎‏های اخیر هنرپیشه‎های هرات از بی‎توجهی در این بخش شکایت دارند. غلام فاروق سرخوش یک تن از هنرمندان تیاتر هرات می‎باشد که سال‎ها است در عرصه تیاتر هرات فعالیت دارد. او اما با وجود این، در بدل اجرای پارچه‎های تمثیلی‎اش حدود پنج‎هزار افغانی معاش دریافت می‎کند. وی تأکید می‎کند که سال‎ها از تأسیس این هنر در هرات می‎گذرد اما تا به حال هیچ کمکی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و حتی نهادهای خارجی برای پیشرفت این هنر صورت نگرفته است.
مسوولان اداره تیاتر هرات، کمبود تشکیلات، عدم حمایت از جانب مسوولان مرکزی و نبود امکانات لازم را عوامل اصلی کاهش فعالیت هنرپیشه‎های تیاتر در این ولایت عنوان می‎کنند. گفته می‎شود که تشکیلات اداری مدیرت تیاتر هرات در چهار چوب ریاست اطلاعات و فرهنگ شامل 6 تن می‎باشد، ولی علاقمندان این هنر که اکنون در تیاتر هرات مصروف اند به بیش از 20 تن می‎رسد. این مسوولان می‎افزایند که شماری از این هنرمندان به گونه افتخاری در این مدیریت در اجرای پارچه‎های تمثیلی همکاری دارند. فریدون فکوری، مدیر تیاتر هرات، ضمن انتقاد از بی‎توجهی دولت گفت:”نبود بودجه، مکان مناسب برای تماشاچیان و کمبود امکانات از جمله مشکلات مدیریت تیاتر هرات می‎باشد.” او علاوه کرد با وجود این مشکلات، مدیریت تیاتر هرات کار خود را پیش می‎برد.
آریا روفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، ضمن تأیید مشکلات مدیریت تیاتر هرات، گفت برای رشد این هنر، موسسه “هلپ” جرمنی چندین برنامه آموزشی را برای علاقمندان هنر تیاتر برگزار کرده است که چندین تن از زنان و مردان  بعد از سپری کردن این دوره‎ها وارد صحنه هنر شدند.
از سویی هم دید سنتی خانواده‎ها و شماری از شهروندان هرات نسبت به هنر تیاتر موجب شده تا برخی از خانم‎ها که علاقمند این هنر هستند، نتوانند به هنرپیشگی در این بخش برسند. شگوفه مرتضوی خانمی است که رسماً در بخش تیاتر هرات هنرنمایى مى‎کند، می‎‏گوید که هرچند خانواده‎اش مانع تمثیل او نمى‎شود، اما از سوى جامعه و مردم محل به دیده کم نگریسته مى‎شود. شگوفه تصریح می‎کند که میزان علاقه‎اش به این هنر باعث شده است که تحت هر نوع شرایط پیام زنان را از طریق تیاتر، به مردم نمایش دهد.
شماری از فعالان مدنی و باشندگان هرات معتقدند که هنر تیاتر هنر اصیل این ولایت می‎باشد، ولی هنوز هم این هنر در ولایت هرات در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. آن‎ها نبود افراد مسلکی را در تیاتر هرات یکی از عوامل عدم رشد این هنر می‎دانند.
تیاترهرات، برای نخستین بار در سال 1301 توسط عبدالواحد بهره، اساس‎گذاری شد که حام پیام معارف بود؛ زیرا در آن زمان مردم حاضر نبودند که اطفال خود را به مکتب بفرستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA